4004
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Muttley
3 december 2008
JapMax skrev:
tkd_rille skrev:
Jag lovar dig vantrivs du inte som fan så är de mycket simpelt att jobba 12 timmar om dagen. och faktiskt fullt tilllåtet, dock måste du ha 11 timmars vila på vardagar, dvs sluta jobba 8 på kvällen om du ska få jobba kl 7 dagen efter.
sen på helgen får du jobba även om du jobbat 12 timmar på vardagarna och då får du jobba så långt på lördagen att du har 36 timmars vila innan måndagen klockan 7. men du kan även jobba på söndagen men då måste företaget bevilja dig ledigt med betalning så du kan få din helgvila.

12h om dagen ja, men en vanlig arbetsdag är 8h, plus de genomsnittliga 6.7h per dag, alltså 14.7h om dagen + 13.4 över helgen. Ska man följa fackliga regler är ju detta fullkommligt otillåtet, men utan facket får man jobba det vet jag. Men jag tror fortf inte att någon jobbat övertid 200h i en månad, det lixom är inte mänskligt tongue

hur menar du?, jag hade sista månaden jag jobbade övertid typ 220 timmar sammanlagt ?. ordinarie tid pluss övertiden och de var inga problem att jobba så?

de jag lade upp för dig innan är lagligt och taget med fackliga representanter.

181 Inlägg
3 december 2008
Joo skrev:
Sopgubbar tjänar riktigt bra, men fan vad utslitna dom blir fort, hoppa upp och ner från lastbilen vid varje hus! hitta någon 40+ are som har hållt på i minst 5 år, det finns inte tongue

Det märks då att ni inte kommit långt på eran front av sophämtning..
Vet flera personer som jobbar som "sopgubbe" som är närmare 50 år, jobbad med det i över 20 år, inga som helst problem när dom ha en bil som kallas "Sidlastare" en arm som åker åt sidan, greppar tag på soptunnan och tömmer, sedan kör dom vidare, förstår inte varför dom skulle bli mer utslitna än en annan lastbils chaffis?

De där någon skrev om "lukta skit i några timmar" vilken bullshit när man sitter i en lastbil som precis vilken annan åkare som helst.. Dessutom har dom ganska mycke grejjer som får "svart" för en extra tömmning på tex en restaurang, nästan alltid gratis luncher där, öl, vin sprit får dom med sig osv.. Så varför inte?

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

12 086 Inlägg
3 december 2008
tkd_rille skrev:
JapMax skrev:
tkd_rille skrev:
Jag lovar dig vantrivs du inte som fan så är de mycket simpelt att jobba 12 timmar om dagen. och faktiskt fullt tilllåtet, dock måste du ha 11 timmars vila på vardagar, dvs sluta jobba 8 på kvällen om du ska få jobba kl 7 dagen efter.
sen på helgen får du jobba även om du jobbat 12 timmar på vardagarna och då får du jobba så långt på lördagen att du har 36 timmars vila innan måndagen klockan 7. men du kan även jobba på söndagen men då måste företaget bevilja dig ledigt med betalning så du kan få din helgvila.

12h om dagen ja, men en vanlig arbetsdag är 8h, plus de genomsnittliga 6.7h per dag, alltså 14.7h om dagen + 13.4 över helgen. Ska man följa fackliga regler är ju detta fullkommligt otillåtet, men utan facket får man jobba det vet jag. Men jag tror fortf inte att någon jobbat övertid 200h i en månad, det lixom är inte mänskligt tongue

hur menar du?, jag hade sista månaden jag jobbade övertid typ 220 timmar sammanlagt ?. ordinarie tid pluss övertiden och de var inga problem att jobba så?

de jag lade upp för dig innan är lagligt och taget med fackliga representanter.

Jobbade du 220h övertid lr 220h sammanlagt ordinarie+övertid?

Menar du det sista vart de ju en helt annan sak, och då vill jag passa på att säga att de va otroligt dumt formulerat "jag har jobbat övertid 220h" när du menar att du jobbat totalt 220h, varav ordinarie är ca 170.

Om du står fast vid 220h övertid är jag fortf lika skeptisk tongue

430 Inlägg
3 december 2008
FireTraXX skrev:
JimpeBoy skrev:
FireTraXX skrev:

Du kan ju inte på allvar mena att vi är lika viktiga som de som räddar liv?

Nä, det sa jag inte heller. Men jag tycker att alla drar sitt strå till stacken. Spelar nog ingen roll vilken "grupp" man skulle plocka bort så skulle Sverige gå under. Visst är läkare viktiga men det är väl lastbilschaffisar också? Skulle vara roligt att se vad som hände om man plockade bort alla lastbilar i en vecka.

Ja, så säger alla.
Plockar du bort alla chaffisar på måndag så börjar folk odla tomat i rabatten och potatis i trädgården.
Helt plötsligt så hade antagligen hela sverige blivit bra mycket mer organiskt.
Kött kan man alltid köpa av jägare och lokala farmare.
Möbler och grejor hade blivit svårare att lösa, men det hade löst sig det med.

Men jag antar att det inte är svaret du sökte, så detta kan du läsa och ignorera det andra: Sverige skulle gå under.

EDIT:
Efter att ha funderat i ~2 sekunder så kom jag på att ALL mat går att köpa inom en mil från mig.
Av lokala bönder och jägare alltså.

Tjena jag ska inte lägga mig i eran fina diskusion men,  måste ändå göra ett litet inlägg, jag kör tankbil på jobbet och om inte min lastbil skulle rulla(inte bara min) så skulle inte bönderna kunna odla något då deras traktorer är jävligt svårstartade utan diesel...samma med alla företag i sverige de flesta av de behöver arbetare, de kommer inte till jobbet utan bränsle osv...ha de/micke

Mopar or no car!

12 086 Inlägg
3 december 2008
FireTraXX skrev:
Ellertz skrev:
Joo skrev:
Sopgubbar tjänar riktigt bra, men fan vad utslitna dom blir fort, hoppa upp och ner från lastbilen vid varje hus! hitta någon 40+ are som har hållt på i minst 5 år, det finns inte tongue

Hoppar dom ut? Har dom ingen "arm" på bilen som tömmer lådan? De har dom här iaf smile

Men någon måste dra fram tunnan.

Det där är olika från stad till stad,

På vissa ställen tömmer dom inte om man inte kör ut tunnan till vägen (= dom slipper gå ur bilen) gäller ju mest villor och sånt. Vissa kommuner kör fortf med tömming bak på bilen, alltså en gubbe måste hämta tunnan  slänga upp den på bygeln.

415 Inlägg
3 december 2008
Ca 18.000-20.000 rent i månaden!
Ställföreträdande Butikschef på Lidl!
Tjänar enbart dessa pengar pga Handelns OB! smile
Helger 100% OB!

Kör Supra MK4 TT smile
Drar bensin utav bara h*lvete så 1/4 av lönen går enkelt åt till bara fun åkning med pärlan! smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

3 714 Inlägg
3 december 2008
JEZZICA1 skrev:
Helger 100% OB!

Kör Supra MK4 TT smile
Drar bensin utav bara h*lvete så 1/4 av lönen går enkelt åt till bara fun åkning med pärlan! smile

det var bra betalt tycker jag
skulle ju inte vara fel att få ut så mycket i månaden smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

415 Inlägg
3 december 2008
bollen1986 skrev:
JEZZICA1 skrev:
Helger 100% OB!

Kör Supra MK4 TT smile

det var bra betalt tycker jag
skulle ju inte vara fel att få ut så mycket i månaden smile

Jobbar häcken utav mig oxå!
Sena kvällar, massa helger, missar bilutställningar och evenemang osv!neutral

Jobbat inom rest branschen för några år sen, hade en ob på 15kr då!????
Och inom handeln ligger det på dubbla timpenningen så det blir en OB på ca 120kr!big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

230 Inlägg
3 december 2008
gjorde en fin månad i november, vart 45loppor

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 december 2008
JimpeBoy skrev:
Ellertz skrev:
Hardjim skrev:

Haha, vafan?
När jag jobbar kan man säga att jag har ansvar för mer än hela Göteborgs elförsörjning på ett eller annat vis. Inte så belastande, man övervakar kontrollerar och följer instruktioner.

När jag pluggade till detta jobbet skulle jag gå på helt sjukt invecklade föreläsningar med en lärare som aldrig läst pedagogik och sedan förstå allt bara jag hade min formelsamling.
Sedan efter tre-sju helt slappa veckor kommer en tentavecka då man har 3-5 tentor på en vecka för kurser som man pluggat ca 50h till (ink föreläsningar på ca 48h).

När jag skriver detta representerar jag ingenting utan vill yttra min fria årsikt. (jag får inte representera mitt företag)

Om nån sen frågar mig som har pluggat nästan hela mitt liv (ink högskolan) och gjort lumpen, om vad som var svårast så var det högskolan.

Och du som pratar om att du har så stort ansvar i ditt jobb. Vadå? Vet inte ditt ansvar men om jag gör ett felaktigt beslut så får jag utbildning så att jag gör rätt nästa gång. ( inte av egen erfarenhet utan sett exempel)

Just my 50 cents
MVH//anonym  smile

Inte nog med elförsörjningen. Motverka Tjernobyl -86 är väl inte heller en liten sak smile Eller tycker alla som är emot utbildning att vi ska sätta en outbildad kille på ett kärnkraftverk? Men sverige är ganska roligt också, Lärare, sjuksköterskor och andra viktiga grupper tjänar mindre än t.ex lastbilskillar.

Så du menar att lastbilskillar är en mindre viktig grupp?

Det sa ja inte. Men jag tycker personligen t.ex. Sjuksköterskor och lärare borde tjäna mer. För dom har iaf, 3 år på universitet bakom sig.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

DFFL
9 020 Inlägg
4 december 2008
Polara skrev:
FireTraXX skrev:
JimpeBoy skrev:

Nä, det sa jag inte heller. Men jag tycker att alla drar sitt strå till stacken. Spelar nog ingen roll vilken "grupp" man skulle plocka bort så skulle Sverige gå under. Visst är läkare viktiga men det är väl lastbilschaffisar också? Skulle vara roligt att se vad som hände om man plockade bort alla lastbilar i en vecka.

Ja, så säger alla.
Plockar du bort alla chaffisar på måndag så börjar folk odla tomat i rabatten och potatis i trädgården.

Men jag antar att det inte är svaret du sökte, så detta kan du läsa och ignorera det andra: Sverige skulle gå under.

EDIT:
Efter att ha funderat i ~2 sekunder så kom jag på att ALL mat går att köpa inom en mil från mig.

Tjena jag ska inte lägga mig i eran fina diskusion men,  måste ändå göra ett litet inlägg, jag kör tankbil på jobbet och om inte min lastbil skulle rulla(inte bara min) så skulle inte bönderna kunna odla något då deras traktorer är jävligt svårstartade utan diesel...samma med alla företag i sverige de flesta av de behöver arbetare, de kommer inte till jobbet utan bränsle osv...ha de/micke

Traktorer är inte livsnödvändiga och man kan cykla dit man ska.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 277 Inlägg
4 december 2008
FireTraXX skrev:
Polara skrev:
FireTraXX skrev:

Ja, så säger alla.

EDIT:

Jag har 10 mil till jobbet, undviker gärna cykel då wink

Norrlänning
1 453 Inlägg
4 december 2008
Brains skrev:
FireTraXX skrev:
Polara skrev:

De bästa vore helt enkelt om allt gick på järnväg. Tänk vad mycket lättare allt skulle bli om allt kunde rulla på en järnväg ist för alla lastbilar. För det är ju ingen myt att lastbilar är den största miljöboven efter vägarna.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

KTM 660
537 Inlägg
4 december 2008
Ellertz skrev:
Brains skrev:
FireTraXX skrev:

De bästa vore helt enkelt om allt gick på järnväg. Tänk vad mycket lättare allt skulle bli om allt kunde rulla på en järnväg ist för alla lastbilar. För det är ju ingen myt att lastbilar är den största miljöboven efter vägarna.

Satan vad järnväg det skulle va då

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

529 Inlägg
5 december 2008
Ellertz skrev:
Brains skrev:
FireTraXX skrev:

Jo det är sant att järnväg är det bästa alternativet när det gäller att skicka genom landet, men du kommer ändå aldrig att slippa lastbilar. Vem ska hämta godset på järnvägen då? Sen så är det mycket som inte går transportera på järnväg heller.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

331 Inlägg
5 december 2008
17600 innan skatt. Jobbar som rekondare/allt-i-allo på en bilfirma sedan 1,5 år tillbaka.

403 Inlägg
5 december 2008
Jobbade innan jag blev varslad för några veckor sen på
Asko Cylinda som Montör
07:00-16:00
20 700+ tillägg så runt 22 000

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

430 Inlägg
6 december 2008
JimpeBoy skrev:
Ellertz skrev:
Brains skrev:

Jo det är sant att järnväg är det bästa alternativet när det gäller att skicka genom landet, men du kommer ändå aldrig att slippa lastbilar. Vem ska hämta godset på järnvägen då? Sen så är det mycket som inte går transportera på järnväg heller.

så då menar du att alla butiker å dyl ska ha räls ända till entren då?? bra lösning!
och då kommer ju naturligtvis nästa fråga: hur ska tågen drivas då?? de får ju ingen diesel heller!!
men det är klart om svenska regeringen skulle följa din teori så skulle ju hela sverige snart vara arbetslösa så då kan ju vi alla putta fram tågen... : )

Mopar or no car!

1 661 Inlägg
6 december 2008
Polara skrev:
JimpeBoy skrev:
Ellertz skrev:

så då menar du att alla butiker å dyl ska ha räls ända till entren då?? bra lösning!
och då kommer ju naturligtvis nästa fråga: hur ska tågen drivas då?? de får ju ingen diesel heller!!
men det är klart om svenska regeringen skulle följa din teori så skulle ju hela sverige snart vara arbetslösa så då kan ju vi alla putta fram tågen... : )

Tåg går nästan alltid på el, där det finns. Går ju bygga ut ytterligare om det skulle behövas.
Åter till Topic nu va??

12 086 Inlägg
6 december 2008
Jaaaaja, lastbilsyrket är viktigt tongue
Egentligen väldigt viktig 't i vårt samhälle, men lasbilschaffisar räddar ju sällan liv, och det var väl där det hela började. O andra sidan förstår jag inte vart de vart fel i diskussionen, läkare tjänare ju mer så då är ju alla nöjda smile

Sök