Har du 30k på banken varje månad och kör en gammal Saab 900?
Vad betyder "30.000kr efter skatteavdrag", att halva din lön utgörs av OB, risktillägg och trak?
Jag har mellan 17 och 50k ut i handen varje månad beroende på hur mycket övertid jag jobbar .....
nyss börjat, sparar at the moment till en evo .
har 21400kr i grundlön, sen tillkommer trakt och en hel del ob. men dem flesta gruvarbetare har ut mellan 30 - 40.000kr efter skatt.
Låter rimligt då gruvarbetare har rätt så hyggliga avtal, men kunde säkert ha bättre pga den gigantiska summan företagen drar in per anställd efter kostnader (löner, avgifter osv) (Jämfört med tex industrin)
håller med, nog hade dem kunnat betala ut mer i lön, men man ska inte klaga, hade kunnat vare sämre
Vad betyder "30.000kr efter skatteavdrag", att halva din lön utgörs av OB, risktillägg och trak?
Jag har mellan 17 och 50k ut i handen varje månad beroende på hur mycket övertid jag jobbar .....
Så du har ut runt 33 000:- kr (i genomsnitt) varje månad och kör en gammal BMW?
Inte alla tar ett billån utan vissa sparar pengarna till ett kontantköp
började i maj månad så jag har inte hunnit skaffa mig nå bättre ännu, kör en saab btw och lönen för mig som nyanställd ligger på bra precis 30.000kr netto och jag skulle aldrig ta ett banklån för att köpa en bil, anser att det är riktigt korkat, köper bilar kontant ja !
har 21400kr i grundlön, sen tillkommer trakt och en hel del ob. men dem flesta gruvarbetare har ut mellan 30 - 40.000kr efter skatt.
Låter rimligt då gruvarbetare har rätt så hyggliga avtal, men kunde säkert ha bättre pga den gigantiska summan företagen drar in per anställd efter kostnader (löner, avgifter osv) (Jämfört med tex industrin)
håller med, nog hade dem kunnat betala ut mer i lön, men man ska inte klaga, hade kunnat vare sämre
Som exempel tjänade Scania (kända för bra lönsamhet) c:a 400 000 per anställd och år efter avgifter och lönekostnader medan t ex Boliden drog in ca 8 000 000 per anställd och år. Kan ju vara fel på någon siffra, men det ger ju en bild av hur det ser ut (Nån artikel som publicerades i Dagens Arbete 2006-2007 nångång i mitt minne).
Så du har ut runt 33 000:- kr (i genomsnitt) varje månad och kör en gammal BMW?
Inte alla tar ett billån utan vissa sparar pengarna till ett kontantköp
började i maj månad så jag har inte hunnit skaffa mig nå bättre ännu, kör en saab btw och lönen för mig som nyanställd ligger på bra precis 30.000kr netto och jag skulle aldrig ta ett banklån för att köpa en bil, anser att det är riktigt korkat, köper bilar kontant ja !
Tror han svarade till han som svarade dig innan...
Du kommer ju kunna låna mer stålars snart så du får ut c:a 9000 från CSN om jag ej minns fel. Tänkvärt är att högsta beloppet att få ut från a-kassan är c:a 10 000 efter skatt, oavsett om man tjänade 20 000 eller 75 000 innan (Som en kontrast bara )
Såg några roliga siffror på det där med A-kassa tidigare. Var ju i princip uteslutande de som tjänade under 22 som under längre tid utnyttjade A-kassan. Undrar varför?
Okej att A-kassan kan vara ett bra skydd och säkerhet, men om man gått arbetslös i mer än 6 månader i dagens läge, framförallt som nyskolad ungdom så är det dags att inse att man är jävligt lat.
Hade kunnat kastat lite skit på Arbetsförmedlingen här också men det fungerar bra trots allt. Enda felet är att 4 av 5 jobb går utanför och 9 av 10 pers söker de få jobb som finns där.
Jag tycker det har varit lite skoj att söka jobb, blir en ego-kick på något vis. Nuvarande jobbet fick jag via ams. Såg en annons och drog iväg en ansökan för kul då jag hade jobb just då. Över 600 ansökningar på tjänsten och det blev intervju och sen fast jobb av det
Behövde aldrig visa upp skolbetyg eller nåt. Inget jobb hittills har frågat vad man läst. De har frågat vad man kan och vad man vill.
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Tror väldigt många kryddar lite extra i denna tråd ;-)
Nähä?
Jag kan jämna ut det hela med att säga precis som jag säger till sambon när hon frågar... att jag får ut några hundralappar i månaden efter skatt oavsett jobb. Precis så det räcker att överleva.
Något annat vågar man inte säga.
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Tror väldigt många kryddar lite extra i denna tråd ;-)
Nähä?
Jag kan jämna ut det hela med att säga precis som jag säger till sambon när hon frågar... att jag får ut några hundralappar i månaden efter skatt oavsett jobb. Precis så det räcker att överleva.
Behövde aldrig visa upp skolbetyg eller nåt. Inget jobb hittills har frågat vad man läst. De har frågat vad man kan och vad man vill.
Är ju inte så peppande att forts plugga till civilingenjör i maskinteknik när man hör sånt här, särskillt inte när andra säger likadant... kanske inte gäller mitt område av arbetssökande i framtiden får jag hoppas.