3050
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

463 Inlägg
11 juli 2011
Marticus skrev:
Martin 9-3 skrev:
Behövde aldrig visa upp skolbetyg eller nåt. Inget jobb hittills har frågat vad man läst. De har frågat vad man kan och vad man vill.

Är ju inte så peppande att forts plugga till civilingenjör i maskinteknik när man hör sånt här, särskillt inte när andra säger likadant... kanske inte gäller mitt område av arbetssökande i framtiden får jag hoppas.

Som ny på arbetsmarknaden behöver man kunna visa på någon form av kompetens, t.ex. betyg från gymnasie/högskola. Det är ju dessutom ett bra sätt att lära sig. När man haft några jobb blir det mer och mer ointressant med vad du hade för betyg i skolan.

OnT: Jag jobbar som IT-konsult i Stockholm och tjänar ca 30k före skatt.

Gött mos
1 096 Inlägg
11 juli 2011
Martin 9-3 skrev:
Såg några roliga siffror på det där med A-kassa tidigare.
Var ju i princip uteslutande de som tjänade under 22 som under längre tid utnyttjade A-kassan. Undrar varför?

Okej att A-kassan kan vara ett bra skydd och säkerhet, men om man gått arbetslös i mer än 6 månader i dagens läge, framförallt som nyskolad ungdom så är det dags att inse att man är jävligt lat.

Hade kunnat kastat lite skit på Arbetsförmedlingen här också men det fungerar bra trots allt. Enda felet är att 4 av 5 jobb går utanför och 9 av 10 pers söker de få jobb som finns där.

Jag tycker det har varit lite skoj att söka jobb, blir en ego-kick på något vis.
Nuvarande jobbet fick jag via ams. Såg en annons och drog iväg en ansökan för kul då jag hade jobb just då. Över 600 ansökningar på tjänsten och det blev intervju och sen fast jobb av det smile

Behövde aldrig visa upp skolbetyg eller nåt. Inget jobb hittills har frågat vad man läst. De har frågat vad man kan och vad man vill.

Riktigt bullshit. Arbetsmarknaden är ingen dans på rosor.

Såhär ser min tid i arbetslivet ut, hade fast jobb i 1,5 år, med start dagen efter min student.. på ett litet företag, min arbetsgivare kunde inte betala mig det han skulle, jag fick nys om ett nytt jobb, sökte det och fick det, vid min uppsägning var han skyldig mig 110 000 brutto(har papper på detta om någon tror ja kryddar) på ett större företag som ingår i en landsomfattande koncern, 1,5 månad in på min provanställning fick jag reda på att jag inte fick förlängt pga order om nedskärningar från högre ort. Var helt arbetslös i 4 dagar, nu deltidsstämplar jag som extra personal har nu allt mellan 8 och 80 timmar per vecka.. jag söker aktivt men det är fan inte lätt trots bra utbildning och goda referenser.

Jag tycker också illa om de som medvetet lever på andra men att säga att alla som varit arbetslösa i mer än 6 månader.. ja... du tänkte nog inte långt där. Är själv inne på min 5:e månad som deltidsstämplare.. tiden går fort.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

huh?
10 427 Inlägg
11 juli 2011
Marticus skrev:
Martin 9-3 skrev:

Är ju inte så peppande att forts plugga till civilingenjör i maskinteknik när man hör sånt här, särskillt inte när andra säger likadant... kanske inte gäller mitt område av arbetssökande i framtiden får jag hoppas.

Är nog ingen större "risk" för din del. Seriösa industriföretag brukar vara ganska så intresserad
av vad personer har studerat. Men det kan vara olika från företag till företag och person till person
har jag märkt.

* Studerande *
563 Inlägg
11 juli 2011
Perchen skrev:
8200 cirkus från CSN big_smile haha !

Då e vi x2 ! big_smile

Tkr 8200 - 8400SEK / månad räcker långt ..

Hyra-Internet : 3400SEK
Mat/Hygien : 1000SEK
Kurs.litt/Skolmaterial : 500-800SEK

> 4900SEK (dvs 3300- 3500SEK kvar)

79 Inlägg
12 juli 2011
markförberedare på timlön jobbat i 1 månad. 125 kr timmen plus semesterersättning.. räcker till att tanka bilen smile

In och droppa en kommentar eller betyg ;D

Meldem
917 Inlägg
12 juli 2011
steifan skrev:
Marticus skrev:
Martin 9-3 skrev:

Är nog ingen större "risk" för din del. Seriösa industriföretag brukar vara ganska så intresserad
av vad personer har studerat. Men det kan vara olika från företag till företag och person till person
har jag märkt.

Ja förmodligen är det ju så annars vore det ju jävligt konstigt.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Meldem
917 Inlägg
12 juli 2011
Ljepone skrev:

Inte mer?!

Jag å min sambo käkar mat för 3 papp i månaden roll kan ju dra ner på det rejält men fan mat e gott!!
Senast redigerat av Marticus (12 juli 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 juli 2011
steifan skrev:
Marticus skrev:
Martin 9-3 skrev:

har jag märkt.

Helt klart finns det dem som kollar noga på utbildningar. Just inom industrin vågar jag påstå att är undantaget. Hårt arbete och kunna lämna goda referenser slår nog alla goda betyg där så länge det inte handlar om specifika krav.

Sista två jobben jag sökte, båda välkända stora företag och finns över hela Sverige + norden så fick jag inte lämna över betygen. De menade att det räckte att jag ville visa = hade inget att dölja.

Syns ganska tydligt på folk man känner. De som hade bra betyg och pluggade vidare är de som har störst problem att få jobb.

Skönaste var ändå chefen som mer eller mindre sållade bort högutbildat folk bara för att "de sällan är rätt personer, inte vana att jobba och våga ta i"
Vet flera chefer som haft hundratals ansökningar liggandes på bordet men ändå söker folk utanför. Tex om man känner någon "bra" som behöver jobb.
Då kan det ligga buntvis med civilingenjörer med välputsade CV i högen som ratas.

Skulle jag anställa folk så skulle jag vara livrädd för dem som läst böcker i flera år och fått bidrag av staten och som inte haft ett ärligt jobb än. Inga referenser förutom betygsutdrag.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 juli 2011
Nitrometanskada skrev:
Martin 9-3 skrev:
Var ju i princip uteslutande de som tjänade under 22 som under längre tid utnyttjade A-kassan. Undrar varför?

Okej att A-kassan kan vara ett bra skydd och säkerhet, men om man gått arbetslös i mer än 6 månader i dagens läge, framförallt som nyskolad ungdom så är det dags att inse att man är jävligt lat.

Hade kunnat kastat lite skit på Arbetsförmedlingen här också men det fungerar bra trots allt. Enda felet är att 4 av 5 jobb går utanför och 9 av 10 pers söker de få jobb som finns där.

Jag tycker det har varit lite skoj att söka jobb, blir en ego-kick på något vis.
Nuvarande jobbet fick jag via ams. Såg en annons och drog iväg en ansökan för kul då jag hade jobb just då. Över 600 ansökningar på tjänsten och det blev intervju och sen fast jobb av det smile

Såhär ser min tid i arbetslivet ut, hade fast jobb i 1,5 år, med start dagen efter min student.. på ett litet företag, min arbetsgivare kunde inte betala mig det han skulle, jag fick nys om ett nytt jobb, sökte det och fick det, vid min uppsägning var han skyldig mig 110 000 brutto(har papper på detta om någon tror ja kryddar) på ett större företag som ingår i en landsomfattande koncern, 1,5 månad in på min provanställning fick jag reda på att jag inte fick förlängt pga order om nedskärningar från högre ort. Var helt arbetslös i 4 dagar, nu deltidsstämplar jag som extra personal har nu allt mellan 8 och 80 timmar per vecka.. jag söker aktivt men det är fan inte lätt trots bra utbildning och goda referenser.

Jag tycker också illa om de som medvetet lever på andra men att säga att alla som varit arbetslösa i mer än 6 månader.. ja... du tänkte nog inte långt där. Är själv inne på min 5:e månad som deltidsstämplare.. tiden går fort.

Då skulle jag inte påstå att du är arbetslös om du har upp till 80 timmar i veckan. Jobbar du så pass och ställer upp så har du nog goda referenser att kunna bygga vidare på.

huh?
10 427 Inlägg
13 juli 2011
Martin 9-3 skrev:
steifan skrev:
Marticus skrev:

har jag märkt.

Helt klart finns det dem som kollar noga på utbildningar. Just inom industrin vågar jag påstå att är undantaget. Hårt arbete och kunna lämna goda referenser slår nog alla goda betyg där så länge det inte handlar om specifika krav.

Sista två jobben jag sökte, båda välkända stora företag och finns över hela Sverige + norden så fick jag inte lämna över betygen. De menade att det räckte att jag ville visa = hade inget att dölja.

Syns ganska tydligt på folk man känner. De som hade bra betyg och pluggade vidare är de som har störst problem att få jobb.

Skönaste var ändå chefen som mer eller mindre sållade bort högutbildat folk bara för att "de sällan är rätt personer, inte vana att jobba och våga ta i"
Vet flera chefer som haft hundratals ansökningar liggandes på bordet men ändå söker folk utanför. Tex om man känner någon "bra" som behöver jobb.
Då kan det ligga buntvis med civilingenjörer med välputsade CV i högen som ratas.

Skulle jag anställa folk så skulle jag vara livrädd för dem som läst böcker i flera år och fått bidrag av staten och som inte haft ett ärligt jobb än. Inga referenser förutom betygsutdrag.

Det är en viss skillnad om du ska anställa en vanlig "hjärndöd" knegare eller en tjänsteman som tex
förväntas bli chef inom några år osv. Bland folk jag känner så verkar de som pluggat
mest och seriösast dra in mest pengar och ha bäst jobb wink Sen spelar det ju även roll
vilken som anställer personer, är det en lirare som jobbat sig upp i 25 år så är förmodligen
han/hon mera skeptisk till att anställa lärda personer än en som är typ maskiningenjör och
fått motsvarande jobb direkt efter plugget (inte ovanligt efter s.k trainee-program inom vissa företag).

Var med vid en anställning som driftledare där jag rankade en gammal polare högst, en gammal industriräv
(med ca 20års erfarenhet och sist en helt färsk gymnasiestudent med klockrena betyg.
(20 års erfarenhet + lite utbildningar). Visade sig att färskingen var bäst lämpad för jobbet i slutändan.
Men det var nog mer ett fall av högt intresse. wink

Men men, håller dock med dig till viss del. cool

Kung
603 Inlägg
13 juli 2011
Jobbar på willys, har en grundlön på ca 9000 för 28 timmars jobb i veckan, men får ut mellan 18 - 22 000 (före skatt) beroende på hur mycket övertid och ob jag har smile

Kanske inte den bästa lönen men vem bryr sig, bor fortfarande hemma så har inga höga kostnader och man ska passa på och leva medans man kan, när man blir vuxen har man så mycket annat att tänka på wink

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Gött mos
1 096 Inlägg
13 juli 2011
Martin 9-3 skrev:
Nitrometanskada skrev:
Martin 9-3 skrev:

Då skulle jag inte påstå att du är arbetslös om du har upp till 80 timmar i veckan. Jobbar du så pass och ställer upp så har du nog goda referenser att kunna bygga vidare på.

Du försöker få det att framstå som en dans på rosor att hitta jobb och det är det inte, jag känner många som mig själv som både är ambitösa och duktiga på sitt yrke som inte lyckas få jobb. Med jobb menar jag fast heltid.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

S-klass =)
295 Inlägg
14 juli 2011
Nitrometanskada skrev:
Martin 9-3 skrev:
Nitrometanskada skrev:

Du försöker få det att framstå som en dans på rosor att hitta jobb och det är det inte, jag känner många som mig själv som både är ambitösa och duktiga på sitt yrke som inte lyckas få jobb. Med jobb menar jag fast heltid.

Jobb finns det gott om, Ser själv dock inte nöjet med fast anställning.. Inte i branchen jag håller på med.. Tycker de är mycke bättre när man kan styra lite när man ska va lång ledig å när man ska jobba.. Å inge projekt e de andra likt smile) Jobbar som Svetsare/Montör, Just nu i Kiruna.. Varit på 6 olika ställen i år.. Å jag gillar det starkt..

OEM <3
6 957 Inlägg
14 juli 2011
Har ju bytt skift nu sen jag skrev sist, generellt ska de vara en 1000-lapp mindre i månaden nu
men inget jag märkt av pga OB:n, men inkl. OB så har lönerna legat mellan 32-35000 brutto senaste halvåret.

OEM <3

S-klass =)
295 Inlägg
14 juli 2011
Glömde säga.. 140kr timmen.. plus diverse tillägg.. Årets minst betalda jobb, å har haft många möjligheter till andra bättre betalda ställen senaste tiden, Men jag värdesätter Arbetskollegor, Arbetet i sig, hur chefen å företaget är sig.. och hur jag trivs ruggit högt.. De e så mycke mer värt än bara timlönen/månadslönen..

Edit: och hur man jobbar.. Jobbar 7dagar, ledig 7 dagar.. och möjlighet till övertid på ledigveckorna smile
Senast redigerat av MB350se (14 juli 2011)

12 086 Inlägg
14 juli 2011
Waahlvik skrev:
Marticus skrev:
Ljepone skrev:

Inte mer?!

Jag å min sambo käkar mat för 3 papp i månaden roll kan ju dra ner på det rejält men fan mat e gott!!

ja de e ju olika.. våran familj äter för 3 papp i månaden också.. då är vi 3st... men en polare käkar för 3 tusen i månaden själv

Jag äter utan problem för 3k i månan. Köper mat för ca 150kr om dagen. Sen tillkommer lite mackor och pålägg samt div dryck jag köper i affären.

* Studerande *
563 Inlägg
14 juli 2011
JapMax skrev:
Waahlvik skrev:
Marticus skrev:

Inte mer?!

ja de e ju olika.. våran familj äter för 3 papp i månaden också.. då är vi 3st... men en polare käkar för 3 tusen i månaden själv

Jag äter utan problem för 3k i månan. Köper mat för ca 150kr om dagen. Sen tillkommer lite mackor och pålägg samt div dryck jag köper i affären.

Beror på en mängd faktorer

- Inköpsställe/ Matbutik
- Matvanor/ varor
- Pris osv...

The Bear
293 Inlägg
14 juli 2011
Lastbilschaufför, natt-skift, 20+ efter skatt

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

Meldem
917 Inlägg
15 juli 2011
Ljepone skrev:
JapMax skrev:
Waahlvik skrev:

Beror på en mängd faktorer

- Inköpsställe/ Matbutik
- Matvanor/ varor
- Pris osv...

Vi veckohandlar för ca 6-800, då köper vi allt vi ska ha och så mkt vi tror vi behöver för veckan. Funkar bra och man blir bättre o bättre på att hålla koll på hur mkt som går åt smile

(&#9583;°&#9633;°)&#9583;&#8203;&#65077; &#9531;&#9473;&#9531;&#65279;

Fisketokig
2 997 Inlägg
15 juli 2011
MB350se skrev:
Glömde säga.. 140kr timmen.. plus diverse tillägg.. Årets minst betalda jobb, å har haft många möjligheter till andra bättre betalda ställen senaste tiden, Men jag värdesätter Arbetskollegor, Arbetet i sig, hur chefen å företaget är sig.. och hur jag trivs ruggit högt.. De e så mycke mer värt än bara timlönen/månadslönen..

Edit: och hur man jobbar.. Jobbar 7dagar, ledig 7 dagar.. och möjlighet till övertid på ledigveckorna smile

Nu blev man avundsjuk igen. Saknar dessa skift som jag också jobbade förr. Allt mellan 40 och upp till 100 timmars övertid på lediga veckorna. extra tillägg på helgerna utöver mm. sen skifttillägg, bryten skiftgång samt bryten skiftgång igen när man går tillbaka på sitt ordinarie smile Samt bra OB utöver.

Sådana dagar kommer inte igen. Och eftersom det inte var fast schemalagt jobb utan man tog en vecka i taget så fick man vara med i försäkringskassans aktivitetsstöd och behövde bara redovisa tid mellan 7-16.
Då bad man att få jobba ständig natt.

Kändes ändå lite fel att få ut bidrag utöver när man hade 38 rent en månad via jobbet.
Men både FK och arbetsförmedlingen gav klartecken eftersom jag kollade upp noga.
Skönt att sluta kl 6 på jobbet, och när man somnade kl 7 hemma på kudden var man ju arbetslös i ams och försäkringskassans mening och därmed berättigad till motsvarande full a-kassa tills man började jobba på eftermiddagen.

Vad jag vet så ser systemet likadant ut idag.

Sök