3438
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

340 Inlägg
20 oktober 2011
MeloveGolf skrev:
newBadboy skrev:
Jag tycker alla som ligger runt 25-30k eller mer och gnäller kan ta sig i R#&ven!!!

Jag är elektroingenjör o jobbat ca 4,5 år. Tjänar 28 innan o får ut ca 19,5 efter skatt i grundlön. Hur kul tror ni det känns.

Min fru är civil ingenjör o jobbat ca 4 år med. Hon tjänar typ 26,5 före skatt.

Antingen ljuger en stor del av er eller så är jag ordentligt påsatt bakifrån. Tror tyvärr det sistnämnda.

Du kan lugnt ta bort ca 25% från alla siffor för alla lägger på moms på sina löner roll

Eller så vågar ingen skriva sitt snitt, jag kan ligga från 14k efter skatt eller 45k efter skatt allt beror ju på om jag jobbar 25timmar eller 100timmar i veckan.

Så när du läser att elektriker,snickare whatever tjänar 30k+ så innefattar det även en hel del övertid,traktamenten etc och som elektroingenjör förstår jag att du inte tjänar jättebra men du ska inte vara avundsjuk på hantverkare som plockar mera då dom ofta sliter mycket mycket mera och betalar med en trasig kropp..

Det kan har du nog iof rätt i. Avundsjuk är jag inte heller direkt på andra utan mer bitter på att utbildning inte alltid lönar lönemässigt i början, kan man väl säga

340 Inlägg
20 oktober 2011
Nick666 skrev:
newBadboy skrev:
Jag tycker alla som ligger runt 25-30k eller mer och gnäller kan ta sig i R#&ven!!!

Jag är elektroingenjör o jobbat ca 4,5 år. Tjänar 28 innan o får ut ca 19,5 efter skatt i grundlön. Hur kul tror ni det känns.

Antingen ljuger en stor del av er eller så är jag ordentligt påsatt bakifrån. Tror tyvärr det sistnämnda.

men lol

vad är "ingenjör" för jobb?

vad kräver det för nåtT`? låter som ett fjant jobb som man har för att det skall låta fin på fester "Du, jag jobbar som...."  tongue tongue tongue

min polare har ingen utbildning, jobbar på lager, har 30000 i månaden
jag har 3 års utbildning plus vidar utbildning i ett annat yrke, ,jobbade 5 år och kom upp till 15000 i månaden....slutade

jobbar nu på ett jobb som inte kräver utbildning och har 26000 i månaden

utbildning är ett skämt i sverige

Snygg kommentar, gick du färdigt förskolan ens? Och snacka jobb på fester är så jävla trist så det skulle jag aldrig få för mig. Skulle ngn fråga svarar jag och bytar ämne..

Att din polare har 30k ska han va glad åt, det har inte jag. Även om det var iof grundlön jag snakcat om hela tiden.

IDMUD
20 oktober 2011
newBadboy skrev:
Nick666 skrev:
newBadboy skrev:

men lol

vad kräver det för nåtT`? låter som ett fjant jobb som man har för att det skall låta fin på fester "Du, jag jobbar som...."  tongue tongue tongue

jag har 3 års utbildning plus vidar utbildning i ett annat yrke, ,jobbade 5 år och kom upp till 15000 i månaden....slutade

Snygg kommentar, gick du färdigt förskolan ens? Och snacka jobb på fester är så jävla trist så det skulle jag aldrig få för mig. Skulle ngn fråga svarar jag och bytar ämne..

Att din polare har 30k ska han va glad åt, det har inte jag. Även om det var iof grundlön jag snakcat om hela tiden.

Hur kul är det att arbeta på lager från att det man går ut skolan till pension? Kvalificerat arbete ger inte bara monetär vinning.

Själv tjänar jag mindre än vad motsvarande tjänst på privat bolag ger, men statligt arbete har andra positiva aspekter.

551 Inlägg
20 oktober 2011
newBadboy skrev:
Nick666 skrev:
newBadboy skrev:

men lol

får jag fråga dig om du är civilingenjör eller högskole? inom vilken sektor samt stad? låter ju som att du har långt under medel.

Haters gonna hate.

Norrlänning
1 453 Inlägg
20 oktober 2011
steifan skrev:
Founder skrev:
steifan skrev:

Bidrar med "lite" skattepengar då wink Sjukt!

Blev sjuk i veckan, när jag gick till allmän vården så sa dom till mig att dricka vatten o gå hem, när jag gick till privat läkare, de gjorde massor med tester och sa dom att det var relativt allvarligt och att obehandlat så kan rösten påverkas permanent så de skrev ut starka läkemedel med morfin i och sa till mig sjukskriva mig minst 1-2 veckor...

Dom skattepengarna gick ju inte mig till nytta i alla fall...

Tragiskt! neutral

**

Detta kan ju vara intressant i tråden:

http://www.skatteverket.se/svarpavanlig … 00166.html

För 2011:

Inkomst över ~32 000kr/månad dvs 383 000kr/år får man betala 20% extra skatt för (statlig inkomstskatt).
Inkomst över ~45 000kr/månad dvs 548 300kr/år får man betala totalt 25% extra skatt för (statlig inkomstskatt + värnskatt).

Helt sjukt! Totalt meninglöst att anstränga sig lite mer och kämpa lite hårdare då staten ska knycka de sista lilla extra... Jag kan ju säga att jag alrig röstat rött, och kommer nog aldrig göra det heller!

Sverige är vare sig vi vill det eller inte en av världens sita kommuniststater!

Det går inte att arbeta sig rik på laglig väg, så länge man inte är sossepolitiker och kan skylla på "okunskap".

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Självlärd
3 083 Inlägg
21 oktober 2011
Ellertz skrev:
steifan skrev:
Founder skrev:

Blev sjuk i veckan, när jag gick till allmän vården så sa dom till mig att dricka vatten o gå hem, när jag gick till privat läkare, de gjorde massor med tester och sa dom att det var relativt allvarligt och att obehandlat så kan rösten påverkas permanent så de skrev ut starka läkemedel med morfin i och sa till mig sjukskriva mig minst 1-2 veckor...

Tragiskt! neutral

**

För 2011:

Inkomst över ~32 000kr/månad dvs 383 000kr/år får man betala 20% extra skatt för (statlig inkomstskatt).
Inkomst över ~45 000kr/månad dvs 548 300kr/år får man betala totalt 25% extra skatt för (statlig inkomstskatt + värnskatt).

Helt sjukt! Totalt meninglöst att anstränga sig lite mer och kämpa lite hårdare då staten ska knycka de sista lilla extra... Jag kan ju säga att jag alrig röstat rött, och kommer nog aldrig göra det heller!

Det går inte att arbeta sig rik på laglig väg, så länge man inte är `sossepolitiker och kan skylla på "okunskap".

Nej för då kan man ju ha alla möjliga bidrag lollol

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

333 Inlägg
21 oktober 2011
Just därför jag tar ut all min övertid i komp wink

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2011
Ellertz skrev:
steifan skrev:
Founder skrev:

Tragiskt! neutral

**

För 2011:

Det går inte att arbeta sig rik på laglig väg, så länge man inte är sossepolitiker och kan skylla på "okunskap".

Tur att du inte bor i Danmark då som har högst skattetryck i världen tongue

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … ationellt/ (2009)

Jag är rätt nöjd i år då jag kommer landa på kring 370 000,
precis lagom skattemässigt cool

Kan tilläggas att alliansen höjde båda eller åtminstone den lägre gränsen för något enstaka år sen. Så finns en del som "sparat" lite på det smile

998 Inlägg
21 oktober 2011
Äntligen fått jobb nu så nu kan man skriva här igen.
Jobbar som Lagerarbetare inom fordonsindustrin, 25k innan skatt.
Kommer att bli mycket övertid nu så 2000 för en lördag är helt okej.
Sen är jobbet inte så kul men det betalar räkningarna.. samt bilen smile

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Elektriker
718 Inlägg
21 oktober 2011
Ellertz skrev:

Definiera rik? 45k rent i månaden skulle då jag tycka är helt godtyckligt.

Om du vill "arbeta" dig rik kan du ju åka till US and A och testa om du blir rik som arbetare. Skulle tro att det funkar på samma sätt där.
Ska du arbeta dig rik så krävs det att du jobbar röven av dig och att du absolut inte är rädd att köra över folk, vare sig det är i Sverige eller i möjligheternas land. Finns inge genvägar så enkelt är det.

Eller så kan du komma på nån bra app, det har jag hört ska vara lönsamt:)

Angående politiker verka ju enen fuska värre än den andra.. Nästan så man skulle omyndigförklara hela högen, fast det kanske vore opraktiskt?tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
21 oktober 2011
Founder skrev:

Och du betalade besöket helt å hållet ur egen ficka då antar jag? Och testerna? Och sjukskrivningen?

P.M Fan låter som nån utsänd från sossarna, men ville bara fråga lite:P

Som att kasta vatten i sjön.

434 Inlägg
22 oktober 2011
Snickare i norge smile Får ut cirka 32000 efter skatt, men denna månad blire det dubbla pgr av att jag jobbat 12H nästan hela tiden, varje helg big_smile

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Meldem
917 Inlägg
22 oktober 2011
får ca 2600 i bidrag och lånar ca 6000 av CSN... Pluggar på högskola och har ca 4 år kvar, kommer ha en total skuld på ca 350k när jag e färdigutbildad till civilingenjör, nice! smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 oktober 2011
newBadboy skrev:
Det kan har du nog iof rätt i. Avundsjuk är jag inte heller direkt på andra utan mer bitter på att utbildning inte alltid lönar lönemässigt i början, kan man väl säga

Problemet är ju att du och många andra med hög utbildning förlitar sig på sin teori, Många som studerat i 5år säger gärna "men jag har läst..." och anser sig bättre än Bengt som jobbat som ingenjör sen 1955 utan magister examen

Erfarenhet slår ALLTID teori och utbildning

Så var inte bitter ingenjörs yrken kräver mycket erfarenhet för att ge kulor.

Meldem
917 Inlägg
22 oktober 2011
MeloveGolf skrev:
newBadboy skrev:

Problemet är ju att du och många andra med hög utbildning förlitar sig på sin teori, Många som studerat i 5år säger gärna "men jag har läst..." och anser sig bättre än Bengt som jobbat som ingenjör sen 1955 utan magister examen

Erfarenhet slår ALLTID teori och utbildning

Så var inte bitter ingenjörs yrken kräver mycket erfarenhet för att ge kulor.

Däremot kan företag ge de nyexaminerade/lågerfarna övertaget i och med att dem sänker medelåldern från 50+ och ger "nytt blod" till arbetsplatsen, har till och med min f.d chef sagt. Däremot så tkr jag själv att erfarenhet>utbildning

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 oktober 2011
Marticus skrev:
Däremot kan företag ge de nyexaminerade/lågerfarna övertaget i och med att dem sänker medelåldern från 50+ och ger "nytt blod" till arbetsplatsen, har till och med min f.d chef sagt. Däremot så tkr jag själv att erfarenhet>utbildning

Vi pratar löner, Nytt blod etc är bra men att du kan det i teorin spelar ingen roll man lär sig av dom mer erfarna jag tyckte inte jag lärde mig ett skit i skolan och det jag lärde mig där användes aldrig i verkliga livet, att man börjar lågt är för mig inget konstigt jag hade också "lärlingslön".

Många blir lite väl malliga och tror att dom kan allt när dom studerat halva livet, men man lär sig först när man börjar jobba det är dom 50+ du pratar om som lär det nya blodet hur det går till inget konstigt att dom har högre lön oavsett utbildning?

Meldem
917 Inlägg
22 oktober 2011
MeloveGolf skrev:
Marticus skrev:

Vi pratar löner, Nytt blod etc är bra men att du kan det i teorin spelar ingen roll man lär sig av dom mer erfarna jag tyckte inte jag lärde mig ett skit i skolan och det jag lärde mig där användes aldrig i verkliga livet, att man börjar lågt är för mig inget konstigt jag hade också "lärlingslön".

Många blir lite väl malliga och tror att dom kan allt när dom studerat halva livet, men man lär sig först när man börjar jobba det är dom 50+ du pratar om som lär det nya blodet hur det går till inget konstigt att dom har högre lön oavsett utbildning?

Jag är helt övertygad om att jag inte kommer använda ens 10% av det jag kommer lära mig under högskoletiden, vilket är jävligt tråkigt för det är inte speciellt motiverande att plugga då, det enda som håller mig motiverad är tanken av hög lön som kommer leda till avbetalt CSN-lån och en riktigt fin Toyota Supra.

Sedan självklart ger erfarenheten mer lön, trodde nämligen att ni även pratade om vem man skulle anställa (nyexaminerade eller den erfarne) och inte enbart löner.
Senast redigerat av Marticus (22 oktober 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 oktober 2011
Marticus skrev:
MeloveGolf skrev:
Marticus skrev:

Jag är helt övertygad om att jag inte kommer använda ens 10% av det jag kommer lära mig under högskoletiden, vilket är jävligt tråkigt för det är inte speciellt motiverande att plugga då, det enda som håller mig motiverad är tanken av hög lön som kommer leda till avbetalt CSN-lån och en riktigt fin Toyota Supra.

Sedan självklart ger erfarenheten mer lön, trodde nämligen att ni även pratade om vem man skulle anställa (nyexaminerade eller den erfarne) och inte enbart löner.

Du pluggar länge för att ha som mål att bli skuldfri hos CSN och äga en Toyota wink

En hyffsad Supra går väl lös på 300 och är det viktigt med bil och detta prioriteras klarar du det lätt på mc-donalds-lön.

Flertalet man känner till har hämtat ut nya bilar allt från 200 till 400 papp på lärlingslöner eller ingångslöner och betalar av duktigt på lånen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Självlärd
3 083 Inlägg
22 oktober 2011
Martin 9-3 skrev:
Marticus skrev:
MeloveGolf skrev:

Du pluggar länge för att ha som mål att bli skuldfri hos CSN och äga en Toyota wink

En hyffsad Supra går väl lös på 300 och är det viktigt med bil och detta prioriteras klarar du det lätt på mc-donalds-lön.

Flertalet man känner till har hämtat ut nya bilar allt från 200 till 400 papp på lärlingslöner eller ingångslöner och betalar av duktigt på lånen.

De flesta supror ligger väl mellan 120-250 lax? Inte sett många supror för 300 i alla fall wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök