2746
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 september 2014
Tynnerstroem skrev:
CHEEVA skrev:
Tynnerstroem skrev:
Fucking awesome boys. Värdet av hårt arbete, skönt att det finns flera som inser det. Det behövs många fler med er attityd, istället för folk som sjukskriver sig för en förkylning eller huvudvärk eller nageltrång. Det värsta jag vet är schemanazister som tycker att det är viktigare att själv vara bekväm än att göra ett bra jobb för bolagets bästa. Folk som tar prick en timmes lunch eller 20 minuters rast en timme efter att arbetsdagen har börjat fastän telefonerna ringer konstant och kunder står och väntar, bara för att "facket säger att jag har rätt till det". Really? Fuck that. Enligt mig är man på jobbet för att alltid göra sitt bästa och alltid agera i bolagets bästa intresse, vilket ovanstående beteende inte är. Sådana människor bör man kunna avskeda utan att det ska vara en massa vägspärrar i vägen.

Nu jobbar jag i kontorsmiljö och vad jag gör är inte särskilt krävande fysiskt, vilket förmodligen är bra då jag inte riktigt har en kropp som skulle orka med det. Jag arbetar i kontorsmiljö men jag vill gärna tycka att jag fortfarande jobbar hårt då det kan vara ganska psykiskt krävande. Jag tjänar bra med pengar. Det blev totalt 53.900kr den här månaden och 59.804kr förra månaden. Men, då äter jag lunch på tio minuter, jobbar över mellan en till två timmar varje dag (sedan larmas byggnaden) och jobbar nästan varje helg. And I like it.

Det går liksom inte att tjäna bra pengar (definitionsfråga i och för sig) och kräva en rast varje timme, en och en halv timmes lunch och sex veckors semester utan för att tjäna mycket pengar måste man jobba mycket och hårt. Vilket min sorgliga generation medsvenskar verkar ha väldigt svårt för. Aja, deras förlust.

men vad jobbar du med ? :)

Säljer bilar! Och jag vet precis vad alla här tror att jag gör om dagarna. Well, the joke's on you.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/ … 34x420.jpg

Jo jag vet att bilförsäljare jobbar mycket och de duktiga tjänar stora pengar också :)

Hur många bilar måste man sälja ca för att ligga på den lönenivån du gör ?

618 Inlägg
1 september 2014
Tynnerstroem skrev:
Fucking awesome boys. Värdet av hårt arbete, skönt att det finns flera som inser det. Det behövs många fler med er attityd, istället för folk som sjukskriver sig för en förkylning eller huvudvärk eller nageltrång. Det värsta jag vet är schemanazister som tycker att det är viktigare att själv vara bekväm än att göra ett bra jobb för bolagets bästa. Folk som tar prick en timmes lunch eller 20 minuters rast en timme efter att arbetsdagen har börjat fastän telefonerna ringer konstant och kunder står och väntar, bara för att "facket säger att jag har rätt till det". Really? Fuck that. Enligt mig är man på jobbet för att alltid göra sitt bästa och alltid agera i bolagets bästa intresse, vilket ovanstående beteende inte är. Sådana människor bör man kunna avskeda utan att det ska vara en massa vägspärrar i vägen.

Nu jobbar jag i kontorsmiljö och vad jag gör är inte särskilt krävande fysiskt, vilket förmodligen är bra då jag inte riktigt har en kropp som skulle orka med det. Jag arbetar i kontorsmiljö men jag vill gärna tycka att jag fortfarande jobbar hårt då det kan vara ganska psykiskt krävande. Jag tjänar bra med pengar. Det blev totalt 53.900kr den här månaden och 59.804kr förra månaden. Men, då äter jag lunch på tio minuter, jobbar över mellan en till två timmar varje dag (sedan larmas byggnaden) och jobbar nästan varje helg. And I like it.

Det går liksom inte att tjäna bra pengar (definitionsfråga i och för sig) och kräva en rast varje timme, en och en halv timmes lunch och sex veckors semester utan för att tjäna mycket pengar måste man jobba mycket och hårt. Vilket min sorgliga generation medsvenskar verkar ha väldigt svårt för. Aja, deras förlust.

Så jävla rätt.. Trött på folk som ska ha sina 1h och 2 min lunch. Jobba över 10 min eller börja 60 min tidigare när det är mycket att göra finns inte på kartan..
Verkar inte finnas något driv- man ska tydligen gå till jobbet och komma hem så fort som möjligt.

Elektriker
718 Inlägg
2 september 2014
Säger inte att det är fel att vilja jobba hårt och bra åt sitt företag. Och trivs man med sitt jobb blir det ofta automatiskt att man sliter och offrar sig för sitt jobb.

Men en filosofisk frågeställning ni säkert sågar mig satan för:

Jobbar ni för att leva eller lever ni för att jobba?

Låter ju jävligt coolt att man jobbar trots blod i avföringen och brytet ben. Men när man summerar det om 40år, var det värt det? Vissa kommer tycka ja och vissa tycker nej. Och så ser nog många kineser på det också, dom har bara inte möjligheten till att välja som vi har.
Samtidigt tycker jag nog det bra att vissa här i världen värderar ekonomi, företagande etc. över mänsligheten och hänsyn till att vi faktiskt är människor, samt vissa som ser det tvärtom. Eller hur man ska säga. Det skapar en mångfald som jag tror är viktig. smile
Att nysvenskar förr jobbade röven av sig har ju å göra med att dom inte hade så mkt till val. Idag kan, tyvärr, en hel del människor sko sig på andras välvilja till för stor del. Alla behöver inte jobba med blödande röv, men alla kan och borde bidra med sitt bästa ändå. smile

Som att kasta vatten i sjön.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 september 2014
Tynnerstroem skrev:

Gillas!!
Jobba på hårt! Det lönar sig som fan! cool
Kul med fler folk som faktiskt kämpar sig fram i livet. Tyvärr bara att det är i Sverige man bor och alla jante-kärringar överallt som inte tycker om att man har mer pengar även fast man jobbar dubbelt så mycket och hårt som dom.
Jämnställt samhälle, pfft. Finns inget sådant. Isåfall hade jag knappast jobbat som jag gör, jag gör ju inte det för det är kul. Hade inte gjort det gratis.
Jantelagen suger, finns det jante folk på garaget så ska dom inte in i denna tråd och härja iallafall!

monno skrev:
Säger inte att det är fel att vilja jobba hårt och bra åt sitt företag. Och trivs man med sitt jobb blir det ofta automatiskt att man sliter och offrar sig för sitt jobb.

Men en filosofisk frågeställning ni säkert sågar mig satan för:

Jobbar ni för att leva eller lever ni för att jobba?

Låter ju jävligt coolt att man jobbar trots blod i avföringen och brytet ben. Men när man summerar det om 40år, var det värt det? Vissa kommer tycka ja och vissa tycker nej. Och så ser nog många kineser på det också, dom har bara inte möjligheten till att välja som vi har.
Samtidigt tycker jag nog det bra att vissa här i världen värderar ekonomi, företagande etc. över mänsligheten och hänsyn till att vi faktiskt är människor, samt vissa som ser det tvärtom. Eller hur man ska säga. Det skapar en mångfald som jag tror är viktig. smile
Att nysvenskar förr jobbade röven av sig har ju å göra med att dom inte hade så mkt till val. Idag kan, tyvärr, en hel del människor sko sig på andras välvilja till för stor del. Alla behöver inte jobba med blödande röv, men alla kan och borde bidra med sitt bästa ändå. smile

Min livsstil för tillfället är jobb.
Jag är hemlös, bor på min fars soffa dom få veckorna jag är hemma i Sverige om året.

Varför?
För att bygga mig en framtid. Jag vill kunna köpa ett hus.
Nu pratar jag om att köpa ett hus. Inte sätta sig i ekonomisk kris genom att äga ett lån på ett hus som man aldrig någonsin i sitt liv kommer kunna betala av.
Jag vill äga mitt. Jag bryr mig om min egna ekonomi. Jag skiter fullständigt i om alla andra köper på lån (dock så är marknaden som den är idag... Folk har ingen aning om hur mycket pengar 1 miljon är eftersom dom aldrig kommer att ha det i handen), jag vill äga mitt. Jag vill inte vara bankens lilla hora.
Och jag trivs såhär.
Livserfarenhet, kul jobb, ansvar är kul, man lär sig enormt mycket och mognar snabbt.
Samt en bra hög med pengar. Utan dom hade jag ändå aldrig gjort det.

Jag tänker ett steg framåt. Jag vill ha en bra FRAMTID.
Nutiden är inget jag bryr mig om för tillfället. Men jag lever i en bra nutid, jag är nöjd som fan. Men man missar mycket av livet, men det gör man ändå när man sitter begravd i skulder till banken som en stor del av Sverige gör.
Så jag tror inte på skitsnacket att jag "inte lever".
Jag har betydligt mycket mer frihet än dom med huslån och skit. Jag kan köpa vad fan jag vill (det jag har råd med), när fan jag vill och vart jag vill. Jag kan åka vart jag vill, jag kan stanna hur länge jag vill, jag kan flytta vart jag vill.
I slutet av månaden så det enda jag betalar är 99:- för Spotify premium.
Hur har inte jag mer frihet än folk med lån över deras huvuden?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

230 Inlägg
2 september 2014
Respekt till dig Thunderbird88! jäkligt ballt liv du lever.
Dock ingenting jag skulle klara av, måste vara jäkligt påfrestande för sin relation till vänner/bekanta osv?

Jag själv jobbar med hydraulik, pneumatik, centralsmörjning.
Tjänar 26300 Brutto. + Firmabil och mycket förmåner.
Montagen är ofta borta jobb, så tillkommer oftast x-antal trakt + x-antal övertidstimmar per månad.

3 929 Inlägg
2 september 2014
henkaae skrev:
Dock ingenting jag skulle klara av, måste vara jäkligt påfrestande för sin relation till vänner/bekanta osv?

Danke!
Påfrestande som fan. Man märker otroligt fort vilka som är riktiga kompisar och vilka som bara är att sålla bort.
I slutändan står det bara 3-4 pers vid din sida. Men dom står väldigt bra vid din sida cool
Men det är väl rätt svårt för vännerna också att bli vana med att man aldrig är hemma

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

huh?
10 427 Inlägg
2 september 2014
Tynnerstroem skrev:

Måste vara ett riktigt lökarjobb så jag vet inte riktigt var prestationen ligger i att käka på 10min och lalla runt resten av dagarna och snacka med kunder. Sitter man ned och klickar lite (eller typ kör bil/lastbil) så ser jag det som att man har rast. Men andra har väl tydligen en annan attityd i dagens lökarsamhälle tongue Schysst lön dock! smile

671 Inlägg
2 september 2014
Thunderbird88 skrev:
henkaae skrev:

Danke!
Påfrestande som fan. Man märker otroligt fort vilka som är riktiga kompisar och vilka som bara är att sålla bort.
I slutändan står det bara 3-4 pers vid din sida. Men dom står väldigt bra vid din sida cool
Men det är väl rätt svårt för vännerna också att bli vana med att man aldrig är hemma

Ha ha ha wink
Mycket liknande livserfarenheter härifrån också Thunderbird !

Har också minimerat skaran av sk.. vänner då man märker vilka som är kvar och vilka som går att lita på.
Mest trött blir man på brudar/kvinnor..vill skriva ett par uttryck för dessa honkön,, men skiter i det...
När jag reste som mest och tjänade hyfsat bra så var det ett stort företag jag jobbade på.
Från att jobbat sig upp till positionen så steg man i rankingen hos brudarna trots att jag var samma kille.

Jag har tidigare liknande erfarenheter från en hobby jag har där jag i unga dagar höll kurser på seminarier tillsammans med världskända personer. Fyfan vad många som fjäskade för mig.....

Genom åren har jag lärt mig en del om jantelagen och den förslappade skara av folk som bor i detta land.
Slapparslena vill jävligt gärna rida med på det hårda arbetet som gett en ett rejält kunskapsförsprång.
Men i Sverige får man inte antyda att du är hundra resor potentare än majoriteten, förbannade jantelag. 
Idag har jag blivit cynisk och väljer ut vilka jag ens bryr mig i resten dissar jag fort....

Men å andra sidan så finns en hierarki i samhället bland de högutbildade där de sätter sig högre i hierarkin och håller varandra om ryggen. På ingenjörssidan så har KTH utbildat folk i mina gamla yrkeskretsar högt anseende.
Inte hos mig då de inte jobbar för företaget utan mer prioriterar att stiga i hierarkin.

Har kontakt med forskare inom min andra hobby som har med miljö och göra och där sliter jag håret av mig på okunniga nollkreativa forskare som är helt värdelösa.

KTH:are och forskare i flumsverige har ett beteende som jag sett utomands i mindre utvecklande länder där det handlar om att skaffa en bra utbildning för att sedan resten av livet koncentrera sig på att behålla sin position genom att stjäla ideer eller förvränga verkligheten till sin egen fördel. Fan för forskare i detta land som inte utvecklar något utan åker på resor eller läser andras rapporter om nya upptäckter(kopierande apor).

Jag har skrivit mkt skit om slappsvenskar och min generella bild är att i Sverige har vi en hårt arbetande arbetarkår som lyfter en hel hög totalt odugliga akademiker och chefer som lever i skyddad tillvaro utan krav och ansvar.

Förutöver de andra som ska försörjas på skattesedeln,,,,,,, ; )

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
3 september 2014
anaaa skrev:
Vill du träffa tjejer som säger ja till precis allt du önskar, då ska du komma till oss på http://www.adultlove24.com

försvinn

6 649 Inlägg
3 september 2014
anaaa skrev:
Vill du träffa tjejer som säger ja till precis allt du önskar, då ska du komma till oss på http://www.adultlove24.com

Erbjuds det inget annat? sad

smile

De/Dem

406 Inlägg
28 oktober 2014
Truckförare,lagerarbetare,administration +20 år på samma ställe...........25000:- innan skatt.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

187 Inlägg
31 oktober 2014
Jobbar som snickare på annan ort, jobbar borta Mån-Tors och ligger på ca 42000:-/mån en vanlig månad, var tredje månad är det ackord då blir det ca 48-50000:- ..dock är det relativt hårda dagar iom ackordet inte pilla navelludd precis sad

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

792 Inlägg
1 november 2014
Väldigt olika men inget fast jobb. Ibland är det sågverk, ibland pappersbruk, ibland i Malmbergets gruva. Alla är operatörsjobb. Månadslönen varierar allt mellan 0kr - 55kkr i månaden före skatt. Denna månaden dock 47k efter skatt smile

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 november 2014
jobbar som båtmekaniker för tillfället 21 000 innan skatt...

Ingen här som jobbar i norge som oljeråtta och kan berätta lite om det ?

161 Inlägg
7 december 2014
Fått ett nytt jobb som personalhandläggare på en statlig myndighet, tjänar 29 000/månad.

Evildan
7 december 2014
Juggen1988 skrev:
Fått ett nytt jobb som personalhandläggare på en statlig myndighet, tjänar 29 000/månad.

Trevligt, grattis.

1 948 Inlägg
8 december 2014
Märks vilka som e unga och svarar här och vilka som är lite äldre och har några år i arbetslivet big_smile

Visst är det tufft och roligt att tjäna stora pengar... men för 250h i månaden och bort hemmifrån allafall 20 dagar i månaden... inte värt det i längden...
När ni närmar er 30 så kommer ni inse att det finns så mycket mer än pengar i livet big_smile

Men mitt tips till alla unga som jobbar 250h månader och tjänar stora pengar... SPARA dom tills senare.

Måste ju även bidra till tråden, jobbar som processledare 28k i månaden, jobbar skift så jobbar 18 skift på 36 dagar och 100-150h övertid om året så brukar jag hamna på ~550-600k om året.
Fast det jag värdesätter mest med jobbet är en arbetsgivare som bryr sig om personalen, vi får mycket (resor, bonusar, träningskort, luncher osv) och det är skönt att jobba på ett företag med GOD ekonomi (30-40% vinstmarginal), var tidigare i transportbranchen och den var hemsk!

337 Inlägg
9 december 2014
Jobbar i Betongfabrik tjänar ca; 20000-25000 ( beroende på övertid)  kr efterskatt.

23 år gammal.

3 929 Inlägg
11 december 2014
Juggen1988 skrev:

Man får gratulera! cool

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 december 2014
J3n5 skrev:
Väldigt olika men inget fast jobb. Ibland är det sågverk, ibland pappersbruk, ibland i Malmbergets gruva. Alla är operatörsjobb. Månadslönen varierar allt mellan 0kr - 55kkr i månaden före skatt. Denna månaden dock 47k efter skatt smile

Academic Work eller motsvarande bemanningsföretag? Fixar företaget med lägenhet när du ska till en ny ort? Hur lång tid brukar det generellt bli på varje ställe? Får du betalt för hemresor?

Bara nyfiken, jag har ingen aning om hur bemanningsfirmor funkar, men tycker att det måste vara psykiskt påfrestande att ständigt tvingas lämna arbetskamraterna för en ny grupp på en ny ort och sätta sig in i nya anläggningar.
Senast redigerat av Andromeda (14 december 2014)

Sök