Var kallt ute i garaget ikväll, så tänkte att jag passar på att göra en liten uppdatering här istället
Sedan sist har jag kört vidare med rostlagning på högersidan. Blev nog runt fyra hål i hjulhuset och ett par stycken i balken att laga. Börjar bli riktigt less på rosten nu. När det väl var avklarat för stunden började jag köra bort ytrosten med roterande stålborste. Eftersom jag inte har tillgång till bläster fick plåten ett par omgångar med rostätare. Följt av rostskyddsgrund, svart industrifärg och Dinitrol 4941 som avslutning.
Nästa projekt på agendan fick bli bakaxeln. För att kunna arbeta lite lättare med den slog jag ihop ett par bockar.
Syntes att den främre packboxen har fuktat lite så var lika bra att byta ut den
Min farsa har sedan tidigare tillverkat en grunka för att kunna knacka i den nya packboxen.
När det var klart fick axeln en omgång med roterande stålborste och industri färg. Likaså bärarmarna.
Även packboxen till den högra drivaxeln har fuktat. Drog ur den gamla ur axelröret med glidhammare, har en tendens att sitta fast ganska bra. Gjorde ett snitt i lagret och låsringen på drivaxeln med vinkelslipen för att kunna spräcka dessa lite smidigt.
Dunkade därefter dit lagret följt av låsringen. Hettar upp låsringen ordentligt med gasbrännaren, sen går det fint att dunka dit den med vårat lilla specialverktyg och storhammaren.
Samlade ihop lite bultar och muttrar till bakvagnen som ska återanvändas och la dessa i citronsyrebad.
Ganska effektivt
Plockade fram tankupphängningen, trodde att jag skulle få kapa isär den för all rost. Men efter lite kärlek med stålborste, rostlösare och induktionsvärmare gick det otroligt nog att skruva isär det.
Körde över konsollen med roterande bläster och målade upp den, vilket jag tyvärr glömde bort att ta kort på.
Tanken fick jag skrapa ren från gammal underredsmassa och bearbeta med kallavfettning.
Köpte nya tankband och började återmonteringen.
Fick även bli nya Bilstein B8 dämpare, en av fördelarna med dessa är att dom är 25mm kortare än original.
Bakaxeln trillade dit med nya lagerskålar
Fjädrarnas tur. Tycker att bilen varit lite hög i baken, passade därav på att avlägsna ett varv med vinkelslipen
Blev att jag skickade på hjulen igen, kul att se bilen nere på marknivå. Är lite fix kvar på bakvagnen, men inget stort.
Eftersom mitt garage är hyggligt kallt denna tiden på året får jobbet med spackling och lack av bakskärmar vänta lite. Planen är istället att börja med framvagnen som bland annat ska få andra fjäderben och lite annat lull lull