2917
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 april 2017
Får jag tipsa om att bli lärare. Vi behöver helt klart fler lärare och lönen är inte så kass längre. I storstäderna kan man plocka hem 35-40k som nyutexad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 148 Inlägg
9 april 2017
Juggen1988 skrev:
Evildan skrev:
Juggen1988 skrev:

Tack så mycket smile!

Drar mig lite för att bli kombifarsa, tänkte prova först om det går att få i fru och två barn i Priusen innan jag börjar jaga ny bil.

Är ju smidigt med kombi, därav att vi gasar (förlåt) runt i Passaten.
Men är inte sällan och jagar efter Prius eller annan lämplig Toylåda.
Ert eventuella utrymmesproblem går alltid att lösa:
https://m.blocket.se/uppsala/Toyota_Pri … 12&w=2
smile

En Prius + hade inte suttit fel! Frun och jag håller på och sparar till handpenningen för att köpa ett hus om ett år, så ett eventuellt bilbyte får bli värdet på min bil + max 20 tkr. Borde ha cirka 80 tkr då att leta runt för. För de pengarna tittar jag främst på:

Honda Accord Tourer
Honda CR-V (ryker kanske pga ägandekostnaderna)
Kia Cee'd Sportswagon
Toyota Avensis

Finns en del fina Octavior i den prisklassen, tyvärr har dom TSI motorer/DSG7 så nä sad

Men jag väntar dock och ser hur trångt det blir först, snålröven i mig vill ogärna realisera värdeminskningen än på ett tag big_smile

Skodas TSI motorer är inte samma som VW , de är egenutvecklade och har inte samma problem smile

Of World
3 372 Inlägg
9 april 2017
amazinjoey skrev:
Juggen1988 skrev:
Evildan skrev:

smile

En Prius + hade inte suttit fel! Frun och jag håller på och sparar till handpenningen för att köpa ett hus om ett år, så ett eventuellt bilbyte får bli värdet på min bil + max 20 tkr. Borde ha cirka 80 tkr då att leta runt för. För de pengarna tittar jag främst på:

Honda Accord Tourer
Kia Cee'd Sportswagon
Toyota Avensis

Finns en del fina Octavior i den prisklassen, tyvärr har dom TSI motorer/DSG7 så nä sad

Men jag väntar dock och ser hur trångt det blir först, snålröven i mig vill ogärna realisera värdeminskningen än på ett tag big_smile

Skodas TSI motorer är inte samma som VW , de är egenutvecklade och har inte samma problem smile

Berätta mer,

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

161 Inlägg
9 april 2017
amazinjoey skrev:
Juggen1988 skrev:
Evildan skrev:

smile

Honda Accord Tourer
Kia Cee'd Sportswagon
Toyota Avensis

Hmm, här står det att det rör hela VW koncernen:

http://teknikensvarld.se/volkswagen-bac … ar-185886/

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
9 april 2017
caromania skrev:
Får jag tipsa om att bli lärare. Vi behöver helt klart fler lärare och lönen är inte så kass längre. I storstäderna kan man plocka hem 35-40k som nyutexad.

Ett bra tips ! Har själv länge funderat på just läraryrket, till hösten blir det antingen lärarhögskola eller någon form av högskoleingenjör smile

Figurerar mycket inom skolan och gillar att arbeta med barn så hjärtat säger lärare, men hjärnan säger ingenjör så vi får se vart det landar smile

Om jag fått rätt för mig så arbetar du som lärare ? Får man fråga vad för typ av lärare du är ?

1 148 Inlägg
10 april 2017
Juggen1988 skrev:
amazinjoey skrev:
Juggen1988 skrev:

Honda Accord Tourer
Kia Cee'd Sportswagon
Toyota Avensis

Hmm, här står det att det rör hela VW koncernen:

http://teknikensvarld.se/volkswagen-bac … ar-185886/

ojdå då hade jag fel smile jag tänkte fram till 2011... Har för mig alla motorer utvecklade och byggda i tjeckien inte hade detta problemet. smile

1 148 Inlägg
10 april 2017
CHEEVA skrev:
caromania skrev:

Ett bra tips ! Har själv länge funderat på just läraryrket, till hösten blir det antingen lärarhögskola eller någon form av högskoleingenjör smile

Figurerar mycket inom skolan och gillar att arbeta med barn så hjärtat säger lärare, men hjärnan säger ingenjör så vi får se vart det landar smile

Om jag fått rätt för mig så arbetar du som lärare ? Får man fråga vad för typ av lärare du är ?

Utvecklare tjänar bra annars smile ingångslönen är 32-35 i storstäderna

161 Inlägg
10 april 2017
amazinjoey skrev:
ojdå då hade jag fel smile jag tänkte fram till 2011... Har för mig alla motorer utvecklade och byggda i tjeckien inte hade detta problemet. smile

Mjo, som har förstått det så är det problem med TSI 1.2 och 1.4 under åren 2011 - 2014 på samtliga inom VW koncernen. Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar smile

408 Inlägg
26 maj 2017
Tjenare!

Någon som kan upplysa mig hur det ser ut på verkstäder som kundmottagare/servicerådgivare. Ingångslön idag, eller ni som jobbar med detta har i lön efter antal år osv.

Har ni tillgång till senaste kollektivavtalet som nyligen gick igenom  och kan kanske ladda upp det skulle jag uppskatta det mycket, är ej medlem i det fack som har detta avtal för detta pga annat yrke idag men tänkt byta. Förra avtalet funkar också, det ger iallafall en fingervisning. Motorbranschavtalet.

Mvh

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 maj 2017
SportPilot skrev:
caromania skrev:

Helt missat att du frågade, ber om ursäkt för det!
Ja, sedan 20 år tillbaka, mest på mellanstadie som klasslärare/mentor, behörig i alla ämnen utom slöjd/bild och engelska (tror jag). Givande kneg. Och som sagt, bra pröjs på rätt ställe även om det är tuffare än många vill inse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

18 Inlägg
31 maj 2017
Tjänar 35 k / månad brutto, jobbar inom verkstad (inom industrin). Trivts med det flexibelt med tider och bra kollegor. Men man försöker att komma upp sig även här och få något mer inför framtiden.

409 Inlägg
30 januari 2018
Bytt jobb från att sitta och pressa trailer mellan Örebro och Göteborg dagligen så kör jag ut potatis till matbutiker i södra Örebro län och i Sörmland. Får ut 23 k/mån brutto vilket är lika som jag hade innan men med betydligt mindre stress..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

345 Inlägg
30 januari 2018
skaderäknare 26k/mån brutto provanställning

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
30 januari 2018
ca 2 900:- i månaden, student

CNC-operatör
39 Inlägg
31 januari 2018
En uppdatering sen sist jag skrev.
2017 tjänade jag ett snitt på ca 38500kr före skatt men jag låg ganska lågt av dom på jobbet p.g.a. frånvaro, endast 2-skift och mindre bonus p.g.a frånvaron. Dom som låg högst med samma jobb snitta ca 41500kr.
Jobbar som CNC-operatör. Ingen färdig gymnasieutbildning men har gått en yrkesutbildning efter.
Senast redigerat av zeg (31 januari 2018)

210 Inlägg
31 januari 2018
28 000 kr brutto som busschaufför I Skåne.

4 261 Inlägg
31 januari 2018
Bosse-buss skrev:

fan det är inte alls dåligt? undrar vad dom tjänar i stockholm?

210 Inlägg
31 januari 2018
panda666 skrev:
Bosse-buss skrev:

fan det är inte alls dåligt? undrar vad dom tjänar i stockholm?

28 000 är också utan Ob-tillägg då jag valt att enbart jobba mån-fre. Vilket å andra sidan innebär 13 timmars ramtid varje vardag med 4-5 timmars uppehåll från 9-10 till 14-15 men jag har valt detta just för att slippa kvällar och helger.

En typisk arbetsdag är 6 till 10 och 14 till 18. Netto kring 20 till 21 000. Överbetald är jag ju inte efter 33 år i yrket men jag klagar inte. Jag klarar mig bra.
Senast redigerat av Bosse-buss (31 januari 2018)

2 251 Inlägg
31 januari 2018
Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb hos arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.

Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 februari 2018)

6 128 Inlägg
31 januari 2018
Samma för mig, aldrig mer ett fast jobb. Jag jobbar projekt via bemanningsfirmor istället, då är det lätt att hoppa på ett intressant projekt och hoppa av igen när man tröttnar. Vara ledig till pengarna tar slut och hoppa på något nytt då. Bra betalt och inget ansvar, när det kör ihop sig går man vidare. Fast nu har jag blivit kvar länge på senaste stället, över ett år, och det bara fortsätter... Jobbigt läge när man både trivs på jobbet och vill vara ledig

Sök