2586
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

7 277 Inlägg
1 februari 2018
Har strax över 28 i brutto samt fri diesel och får jobba hur mycket / lite jag vill.
Brukar bli mellan 28-35 netto..

345 Inlägg
1 februari 2018
Svarte_Orm skrev:
Samma för mig, aldrig mer ett fast jobb. Jag jobbar projekt via bemanningsfirmor istället, då är det lätt att hoppa på ett intressant projekt och hoppa av igen när man tröttnar. Vara ledig till pengarna tar slut och hoppa på något nytt då. Bra betalt och inget ansvar, när det kör ihop sig går man vidare. Fast nu har jag blivit kvar länge på senaste stället, över ett år, och det bara fortsätter... Jobbigt läge när man både trivs på jobbet och vill vara ledig

välkommen till verkligheten

10 164 Inlägg
1 februari 2018
Janneutanb skrev:
Har strax över 28 i brutto samt fri diesel och får jobba hur mycket / lite jag vill.
Brukar bli mellan 28-35 netto..

Lastbilschauför ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 271 Inlägg
1 februari 2018
Meaganeowner skrev:
Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb his arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.

Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.

Det låter ju som en dröm. Men när du vaknar upp och ser att du inte kan leva på din pension?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
1 februari 2018
Soulman skrev:
Meaganeowner skrev:
Började 86 som lärare. Blev kvar tills i höst.
Kommer förmodligen aldrig mer att ta ett fast jobb. Tiden är för dyrbar.

Går i pension om några år.

En sak är viktig... Ta helst endast jobb his arbetsgivare som betalar in tjänstepension!
Har stor betydelse senare i livet.

Och, jag har ett jobb. Ett pyttelitet.
30 min / mån. En timmes betald restid och reseersättning.
Betalningen är 800 kr. Räcker ju till pilsner.

Tanken svindlar... Tänk om det vore 160 timmar i månaden.
Men nej... så mycket vill jag inte jobba, för det tar för mycket tid.

Det låter ju som en dröm. Men när du vaknar upp och ser att du inte kan leva på din pension?

Sådant hoppas man ju att de är genomtänkt så man har eget sparande wink   60 siktar jag på som senast.

2 251 Inlägg
2 februari 2018
O T.

Min plan för framtiden ligger fast och är helt genomtänkt.

Inget pensionssparande. Betalar av huset i stället. Får väl sälja runt 70, om det kärvar sig.
Tar ut IPR temporärt (allt) innan jag går i pension. Sätter in på eget konto.
All tjänstepension ska vara uttagen innan 75, för sen får man förmoda att omkostnaderna blir mindre.

Får väl njuta, kan njuta och fritt planera dagarna nu... Har hälsan i behåll.

Bara gött. Dock inte pensionär än.

Sen vet man ju inte hur länge man får vara med, så det gäller att ligga i och göra det man verkligen vill, innan det kärvar ihop sig.

Skoteråkande i dag och två månader till, segling på Vänern sex månader, jakt, sommarstugan, fiske året runt, tältning
o s v.
Gör bara sånt jag har råd med. Budgeten är klart begränsad.
Väljer med omsorg. För priset av en tvåveckors utomlandsresa eller skidsemester på nån fjällsluttning med helpension och liftkort, håller jag igång mina sysslor många månader.

Har inte så noga koll längre på veckodagarna. De som tidigare var inrutade i jobbdagar och ledigdagar.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 februari 2018)

6 128 Inlägg
2 februari 2018
Min plan var att bara jobba på vintern och vara ledig från mitten av april till oktober kanske, eller november. Kanske jobba några veckor i juni när det är stressigt på byggena inför semestrarna. Ekonomiskt inga problem men man bli ju fast på jobbet, man blir för involverad. Men nuvarande plan är ledighet från mitten av sommaren och framåt, till det blir kallt. Men faktum är att jag skulle kunna vara ledig tio år och leva på besparingar eftersom jag bor nästan gratis och lever billigt. Men som sagt, inga utlandssemestrar eller skidresor till Åre då.

2 251 Inlägg
2 februari 2018
En till som prioriterar att leva smile

Evildan
2 februari 2018
Böt bana på försommaren och köpte hus, ett renoveringsobjekt.
Jobbade med detta ca 450h efter två månaders semester from början av augusti och överlät det precis innan julhelgen.
Jag behöver ekonomiskt sett inte arbeta det här året pga överskottet efter vinstskatt och omkostnader.
Överväger givetvis att köpa ett objekthus till när något vettigt dyker upp. wink

2 251 Inlägg
2 februari 2018
Jo då, letar själv efter en mindre kåk, än den jag har nu. Gärna renoveringsobjekt.

Närmare samhället så vi slipper köra minst 5 mil om dagen med våra bilar.
Har 11 km in till byn.
Det blir stora skattade pengar per år.
Minst 40 000 kr.

Muttley
2 februari 2018
Meaganeowner skrev:
O T.

Min plan för framtiden ligger fast och är helt genomtänkt.

Inget pensionssparande. Betalar av huset i stället. Får väl sälja runt 70, om det kärvar sig.
Tar ut IPR temporärt (allt) innan jag går i pension. Sätter in på eget konto.
All tjänstepension ska vara uttagen innan 75, för sen får man förmoda att omkostnaderna blir mindre.

Får väl njuta, kan njuta och fritt planera dagarna nu... Har hälsan i behåll.

Bara gött. Dock inte pensionär än.

Sen vet man ju inte hur länge man får vara med, så det gäller att ligga i och göra det man verkligen vill, innan det kärvar ihop sig.

Skoteråkande i dag och två månader till, segling på Vänern sex månader, jakt, sommarstugan, fiske året runt, tältning
o s v.
Gör bara sånt jag har råd med. Budgeten är klart begränsad.
Väljer med omsorg. För priset av en tvåveckors utomlandsresa eller skidsemester på nån fjällsluttning med helpension och liftkort, håller jag igång mina sysslor många månader.

Har inte så noga koll längre på veckodagarna. De som tidigare var inrutade i jobbdagar och ledigdagar.

Så länge man klarar sig ekonomiskt och inte blir en parasit så är det helt okej smile

Min plan ligger som så att jag sparar privat. Huset är betalt till 65 senast. Och den förmögenhet som är kvar när jag kolar vippen skall gå oavkortat skattat och klart till ungen som inte finns ännu smile   Om ungen blir en strulpelle så går pengarna oavkortat till någon hjälporganisation.  De lär jag ha rett ut innan de är dags.

1 271 Inlägg
2 februari 2018
Mitt hus är avbetalt när jag är 150. Förhoppningsvis har värdeökningen gjort att jag är skuldfri vid en eventuell försäljning om 5 år. Det är spännande att bo i Stockholm.

Vill tillägga att jag är inte riktigt 145 år ännu.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
2 februari 2018
Soulman skrev:
Mitt hus är avbetalt när jag är 150. Förhoppningsvis har värdeökningen gjort att jag är skuldfri vid en eventuell försäljning om 5 år. Det är spännande att bo i Stockholm.

Vill tillägga att jag är inte riktigt 145 år ännu.

smile   Ett renoveringsobjekt kostar i Stockholm dubbelt så mycket mer än mitt nyrenoverade 2 plans med källare plus garage och trädgård på 1700 kvm.

Skev prisbild wink   

De roliga är att när de "sjunker" i sthlm så höjs priserna här hos oss.

1 271 Inlägg
2 februari 2018
Ja. Utgifter är ofta linjära med inkomster så det spelar mindre roll var man bor eller vad man tjänar.

Jag har gjort några vändor med hyresrättsombildningar, renoveringar av bostadsrätter och nya investeringar i hus.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

2 Inlägg
28 augusti 2019
Väcker liv i denna tråd då jag funderar rätt mycket på att leta mig upp till gruvindustrin för att jobba.

De jobb som jag får sikta in mig på är de som kräver c-ce kort tex. bergbil, tipptruck dumper. Har kört lastbil i nio år med olika sorters körningar som distributionsbil, timmerbil och betongbil.

Den ständigt återkommande frågan är förstås vad man kan tänkas tjäna? För bättre betalt än vad jag har nu blir det förmodligen...men funderar på om det extra man tjänar kommer ätas upp av pendlingskostnad(har ca. 100 mil till tex. Kiruna) och extra boende(får isf försöka hitta en arbetsgivare som kan vara behjälplig med bostad pga. bostadsbristen) för vill ju även att det blir lite extra att kunna spara och/eller spendera.

Så är det nån här som jobbar inom gruvindustrin eller verkligen har koll på lönerna och vilka tillägg som ges och kan lista de här så jag kan försöka räkna ut på ett ungefär viken inkomst det kan landa på?

Tipsa gärna om ni vet av något företag som söker folk!

7 277 Inlägg
28 augusti 2019
Klockan1356 skrev:
Väcker liv i denna tråd då jag funderar rätt mycket på att leta mig upp till gruvindustrin för att jobba.

De jobb som jag får sikta in mig på är de som kräver c-ce kort tex. bergbil, tipptruck dumper. Har kört lastbil i nio år med olika sorters körningar som distributionsbil, timmerbil och betongbil.

Den ständigt återkommande frågan är förstås vad man kan tänkas tjäna? För bättre betalt än vad jag har nu blir det förmodligen...men funderar på om det extra man tjänar kommer ätas upp av pendlingskostnad(har ca. 100 mil till tex. Kiruna) och extra boende(får isf försöka hitta en arbetsgivare som kan vara behjälplig med bostad pga. bostadsbristen) för vill ju även att det blir lite extra att kunna spara och/eller spendera.

Så är det nån här som jobbar inom gruvindustrin eller verkligen har koll på lönerna och vilka tillägg som ges och kan lista de här så jag kan försöka räkna ut på ett ungefär viken inkomst det kan landa på?

Annars om du är ute efter pengar kanske du kan få tag i ett "ligga ute"jobb I Norge.
Slipper dubbla boende kostnader då du bor i bilen under veckorna. Borde gå att lösa ett schema med 3 veckor på och 1 vecka ledigt.

Går även att dra in skapliga pengar på det i Sverige om man är duktig på att ha med sig mat hemifrån och inte käkat upp alla traktamenten.

2 Inlägg
28 augusti 2019
Janneutanb skrev:
Klockan1356 skrev:

Annars om du är ute efter pengar kanske du kan få tag i ett "ligga ute"jobb I Norge.
Slipper dubbla boende kostnader då du bor i bilen under veckorna. Borde gå att lösa ett schema med 3 veckor på och 1 vecka ledigt.

Går även att dra in skapliga pengar på det i Sverige om man är duktig på att ha med sig mat hemifrån och inte käkat upp alla traktamenten.

Visserligen så är Norge också ett alternativ. Där verkar det vanligt med 14-14 rotation.
Jag är ute mer efter ett jobb där man arbetar i ett lag så man har arbetskamrater även fast man kör ett fordon smile Inte för att jag har några problem med att vara själv utan jag vill försöka undvika att bli mer enstöring än vad jag redan är wink

6 128 Inlägg
29 augusti 2019
Klockan1356 skrev:
Visserligen så är Norge också ett alternativ. Där verkar det vanligt med 14-14 rotation.
Jag är ute mer efter ett jobb där man arbetar i ett lag så man har arbetskamrater även fast man kör ett fordon smile Inte för att jag har några problem med att vara själv utan jag vill försöka undvika att bli mer enstöring än vad jag redan är wink

På byggena i Norge ser jag många chaufförer som kör sten fram och tillbaka, stora block till en kross och grus ut på bygget. När det blir rast samlas både lastbilsförare, grävmaskinsförare och de andra i samma matbod, så det är nog hyfsat socialt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 augusti 2019
Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 augusti 2019
malus skrev:
Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Har du bytt användarnamn nu igen? Tror du inte det blir lite krångligt för alla andra?

En femöreskola kostar fortfarande fem öre. Den är bara mycket mindre idag.

Dagens befolkning i Sverige är väl ganska bortskämd, för att återgå lite till topic. Åtminstone om man tittar på de som är 40-50plus. Man ska ha 40-50k i månaden, sommarstuga, segelbåt, en BMW och gärna skicka ungarna på ridläger på sommarlovet efter det att Thailandsresan till jul är betald. Sedan ska man sitta anonymt på internet och klaga på att det är så jävla dåligt i landet numera och att det var svinbra på 70talet då man växte upp. Att det i övrigt bestod av bruna tapeter, en Volvo 142 eller Saab 96 och att det var falukorv, köttfärslimpa och kalops till middag, det har man liksom glömt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök