3378
Sök

Mer eller mindre effekt av större IC?

Svetsare
3 150 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#1
Tja,  har hittat en sån här http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … tId=IC-03*     

fast beggad, och undrar om det är bättre eller sämre effektmässigt med grövre anslutningar och större IC rent allmänt med org. turbo?


(Org: 500x380x50mm)
(Denna: 600x300x76mm)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 november 2008
#2
ZonaX skrev:
Tja,  har hittat en sån här http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … tId=IC-03*     

fast beggad, och undrar om det är bättre eller sämre effektmässigt med grövre anslutningar och större IC rent allmänt med org. turbo?


(Org: 500x380x50mm)
(Denna: 600x300x76mm)

Tror inte du märker nån skillnad....förutom utseendet på den...!

Galen
849 Inlägg
9 november 2008
#3
Större Ic är ju mer kallluft så visst är det bättre men som föreående säger så kanske du inte märker någon skillnad

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 164 Inlägg
9 november 2008
#4
Enda skillnaden blir att man klarar hårdare körning längre utan att man förlorar effekt.
Men för att de ska funka bäst är ju front monterad då.
Nån effekt vinst finns inte.

MVH

F


Avstängd
653 Inlägg
9 november 2008
#5
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

Jag har rätt i vad jag än säger.

Allt i allo
358 Inlägg
9 november 2008
#6
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

hur kan laddtrycket öka om du skaffar annan ic? då måste du ha pillat med annat också.

De é nice !

Avstängd
653 Inlägg
9 november 2008
#7
Ramneborg skrev:
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

hur kan laddtrycket öka om du skaffar annan ic? då måste du ha pillat med annat också.

Jag gjorde absolut ingenting, bytte tryckrör och intercooler, fråga mig inte hur det gick till.
Det är mycket möjligt att det var nåt annat som "hände" men den laddade iaf så mycket mer efter det:)

Jag har rätt i vad jag än säger.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2008
#8
airflow skrev:
Ramneborg skrev:
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

hur kan laddtrycket öka om du skaffar annan ic? då måste du ha pillat med annat också.

Jag gjorde absolut ingenting, bytte tryckrör och intercooler, fråga mig inte hur det gick till.
Det är mycket möjligt att det var nåt annat som "hände" men den laddade iaf så mycket mer efter det:)

tryckfallet över en större IC är mindre, så man får justera ner förspänningen på sin WG för att erhålla rätt laddtryck.

Vi vet ju alla hur det går om man skruvar laddtryck på egen hand...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svetsare
3 150 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#9
airflow skrev:
dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

Trodde det va tvärtom, då det ju tar längre tid att fylla en större IC med luft. (?)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

39 Inlägg
9 november 2008
#10
airflow skrev:
Ramneborg skrev:
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

hur kan laddtrycket öka om du skaffar annan ic? då måste du ha pillat med annat också.

Jag gjorde absolut ingenting, bytte tryckrör och intercooler, fråga mig inte hur det gick till.
Det är mycket möjligt att det var nåt annat som "hände" men den laddade iaf så mycket mer efter det:)

är ganska stor skillnad mellan en OG900 (om det nu var denna modell du hade) samt en 9000 om man jämnför IC:ns verkningsgrad original mellan dessa två bilar..

Svetsare
3 150 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#11
Så vilken skulle vara bäst med org. turbo?      Org. IC  eller  den andra?     

(Org. IC har plastgavlar)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#12
Ingen?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Avstängd
653 Inlägg
10 november 2008
#13
ZonaX skrev:
Så vilken skulle vara bäst med org. turbo?      Org. IC  eller  den andra?     

(Org. IC har plastgavlar)

Ska du köra original så är det ju helt klart originalintercoolern, men ska du öka laddtrycket en aning senare så rekomenderar jag att byta intercooler till någon med alugavlar åtminstone, dem plastgavlarna pallar inte alltför mycket tryck.

Skulle jag varit du skulle jag helt klart slått till på en kina ic, dem har ju potensial iaf smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Avstängd
653 Inlägg
10 november 2008
#14
torpis skrev:
Vi vet ju alla hur det går om man skruvar laddtryck på egen hand...

Jajjamen, bilen går fan så möe bättre wink eller vad menar du roll

Jag har rätt i vad jag än säger.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
10 november 2008
#15
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

Ja men hur stor är org IC på en 900 då wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Avstängd
653 Inlägg
10 november 2008
#16
Larsson_Power skrev:
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

Ja men hur stor är org IC på en 900 då wink

Inte särskillt stor smile sen kan man ju säga så här, hur stor är ic:n på en 9000 original om du jämför med "kina ic" ? wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
10 november 2008
#17
airflow skrev:
Larsson_Power skrev:
airflow skrev:
Jag tror bestämt det kommer bli skillnad, Jag bytte till större ic på min 900turbo när jag hade den, o när den var på så laddade den 0.75 bar istället för tidigare 0.7, o dessutom fick jag laddtryck tidigare, alltså på lägre varvtal.

Ja men hur stor är org IC på en 900 då wink

Inte särskillt stor smile sen kan man ju säga så här, hur stor är ic:n på en 9000 original om du jämför med "kina ic" ? wink

Hahaha precis! wink Men jag har faktist alu orginal IC på min 900 ja, den är häftig och ganska ovanlig! Förlåt för OT!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Svetsare
3 150 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#18
Kan hända att laddtrycket höjs senare eller efter jag monterat BTRen, så ska nog satsa på "den andra".   

Den är ju trots allt hel alu.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Rapidoz
688 Inlägg
10 november 2008
#19
ZonaX skrev:
Kan hända att laddtrycket höjs senare eller efter jag monterat BTRen, så ska nog satsa på "den andra".   

Den är ju trots allt hel alu.

Det är ju aldrig fel men en hel alu IC cool

Snyggt och bra om du ska fortsätta modda motorn så why not wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

2 164 Inlägg
10 november 2008
#20
http://forums.exd.se/index.php
Gå in på denna sidan hittar du modell anpassad IC till saab bilar om du vill slippa anstränga dig för mycket.
Men vill du ha stabil effekt och kan gasa flera repor utan att din effekt minskar är de ju både 3" med race kisse och större IC som gäller och helst med alu gavlar med då.

MVH

F



Sök