3387
Sök

Mer eller mindre effekt av större IC?

Svetsare
3 150 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#21
3" har jag länge velat ha...  har dock långt ifrån så mycket pengar som det kostar  (hos speedparts komplett 3" inkl downpipe >  typ 4000 spännjävlar)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
#22
ZonaX skrev:
3" har jag länge velat ha...  har dock långt ifrån så mycket pengar som det kostar  (hos speedparts komplett 3" inkl downpipe >  typ 4000 spännjävlar)

4papp är ju överkomligt. tongue

Än är inte den sista idioten född..

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
10 november 2008
#23
kan ju tänka på att en större ic betyder mer luft att trycksätta innan du har fullt ladd(dvs fullt laddtryck lite senare i registret), dock så går det nog ändå så fort att du inte märker det


Svetsare
3 150 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#24
DoT :      Det är ju ganska billigt, rent tekniskt sett.  Dock har jag inte tillgång till 4000kr = dyrt för mig   smile

Hertigen :   Nee... precis, snackar asså inte IC av typ 4dubbla storleken mot org, utan den "andra" är typ 10 cm längre och 8 cm lägre än org.        smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

62 Inlägg
10 november 2008
#25
sedan kanske den har sämre utforming än på den som var orginal.
vilket leder tillsämmre flöde osv....
Senast redigerat av vw_johan (10 november 2008)

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
10 november 2008
#26
jo men det är ju ändå större volym som skall fyllas


54 Inlägg
28 november 2008
#27
Jag fick höra från polaren att om man ska mappa eller chippa bilen, så är det bra att man börjar lite innan att få upp effekt med större intercooler m.m som komplement?


139 Inlägg
28 november 2008
#28
kallare insugsluft= mer power
större luftrum= mer turbo-lagg

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

KHRacing
29 november 2008
#29
Ju större desto bättre - nu skall jag ut & spänna wastegaten 5-6 varv till ...

689 Inlägg
29 november 2008
#30
torpis skrev:
airflow skrev:
Ramneborg skrev:

hur kan laddtrycket öka om du skaffar annan ic? då måste du ha pillat med annat också.

Jag gjorde absolut ingenting, bytte tryckrör och intercooler, fråga mig inte hur det gick till.
Det är mycket möjligt att det var nåt annat som "hände" men den laddade iaf så mycket mer efter det:)

tryckfallet över en större IC är mindre, så man får justera ner förspänningen på sin WG för att erhålla rätt laddtryck.

Vi vet ju alla hur det går om man skruvar laddtryck på egen hand...

Hur går de då??

Grävmaskinist
216 Inlägg
29 november 2008
#31
n_andersson skrev:
torpis skrev:
airflow skrev:

Jag gjorde absolut ingenting, bytte tryckrör och intercooler, fråga mig inte hur det gick till.
Det är mycket möjligt att det var nåt annat som "hände" men den laddade iaf så mycket mer efter det:)

tryckfallet över en större IC är mindre, så man får justera ner förspänningen på sin WG för att erhålla rätt laddtryck.

Vi vet ju alla hur det går om man skruvar laddtryck på egen hand...

Hur går de då??

Risk för "spikning".

Du som skrev att den laddade 0.05 bar mera måste ju sett fel eller något, även om den reagera senare och laddar upp det lite extra så märker ju systemet av det och det borde gå ner till 0.7 igen. men det at nog möjligt att det "peakar" på 0.75 bar och sen lägger sig på 0.7 stabilt senare!?!?! Om man bara byter IC ska inte laddet påverkas (inte permanent iallf)


54 Inlägg
29 november 2008
#32
Om man har en turbobil som levererar runt 190 hk och vill trimma upp den genom mappning eller chip till typ 230-240 och ska byta intercooler innan, vad behöver man tänka på i såna fall rent tekniskt, förutom om den passar eller inte? Kan man köpa vilken som helst som är större?


141 Inlägg
29 november 2008
#33
efter som intercoolern e större än orginal så borde de bli sämre spool upp! för tryck systemet rymmer mer luft och tar längre tid att fylla innan de blir ett tryck.. men tror bestämt att den e bättre en en org i slut ändan mvh niclas


2 164 Inlägg
29 november 2008
#34
När de gäller ic är de ju en så full flödes intercooler som möjligt.
Att flödet genom den är så bra som möjligt och att hela ICn används.
Monterad där den har bästa kylnings förmågan.
De är väl dom sakerna man ska tänka på anser jag.

MVH

F


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
29 november 2008
#35
Wolle skrev:
efter som intercoolern e större än orginal så borde de bli sämre spool upp! för tryck systemet rymmer mer luft och tar längre tid att fylla innan de blir ett tryck.. men tror bestämt att den e bättre en en org i slut ändan mvh niclas

beror på vad för bilar vi snackar om, skall du börja trimma volvo turbos och sånt så är det rekommendera en med bättre kylförmåga då de är kass.

men en r34 gtrs intercooler håller för orginaleffekten ett tag smile


141 Inlägg
29 november 2008
#36
Hertigen skrev:
Wolle skrev:
efter som intercoolern e större än orginal så borde de bli sämre spool upp! för tryck systemet rymmer mer luft och tar längre tid att fylla innan de blir ett tryck.. men tror bestämt att den e bättre en en org i slut ändan mvh niclas

beror på vad för bilar vi snackar om, skall du börja trimma volvo turbos och sånt så är det rekommendera en med bättre kylförmåga då de är kass.

men en r34 gtrs intercooler håller för orginaleffekten ett tag smile

sa inte ja att en större alu e bättre i slut ändan?????


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
29 november 2008
#37
Wolle skrev:
Hertigen skrev:
Wolle skrev:
efter som intercoolern e större än orginal så borde de bli sämre spool upp! för tryck systemet rymmer mer luft och tar längre tid att fylla innan de blir ett tryck.. men tror bestämt att den e bättre en en org i slut ändan mvh niclas

beror på vad för bilar vi snackar om, skall du börja trimma volvo turbos och sånt så är det rekommendera en med bättre kylförmåga då de är kass.

men en r34 gtrs intercooler håller för orginaleffekten ett tag smile

sa inte ja att en större alu e bättre i slut ändan?????

hahahah så går det när man läser snabbt smile

läste bättre me än org i slut ändan big_smile


141 Inlägg
29 november 2008
#38
Hertigen skrev:
Wolle skrev:
Hertigen skrev:

beror på vad för bilar vi snackar om, skall du börja trimma volvo turbos och sånt så är det rekommendera en med bättre kylförmåga då de är kass.

men en r34 gtrs intercooler håller för orginaleffekten ett tag smile

sa inte ja att en större alu e bättre i slut ändan?????

hahahah så går det när man läser snabbt smile

läste bättre me än org i slut ändan big_smile

du ser lätt hänt tongue


54 Inlägg
29 november 2008
#39
Det gäller min Alfa romeo 155 Q4, förmodligen så långt borta från Volvo som man kan komma. Och hur vet man vilken IC som har bäst flöde. Den lär ju vara frammatad iaf..


Cnc operatör, Dykare
23 Inlägg
2 december 2008
#40
Man kan man grovt uppskatta effektvinsten till 3% för varje 10ºC man sänker temperaturen. En annan intercooler blir endast försvarbart då temperaturen minskar med minst 20ºC, d.v.s. effekten ökar med ca 6%. Verkningsgraden och tryckförlusten är det man ska se på när man byter intercooler.

/Johan


Sök