3469
Sök

Byte Styrbox Audi s4 biturbo

78 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Hej alla garagemedlemmar, Jag har nu hittat en chippad styrbox till min audi eftersom jag har märkt att bilen inte var chippad när jag köpte den han sa bara det! Märkt att det finns hastighetsspärr på den osv.
Vet inte vilka det är som har chippat styrboxen men det kommer från en s4 biturbo - 99 och jag äger en -98!
är det samma?
Kan jag byta styrboxen själv eller måste jag lämna in den på verkstad? Vad behövs för något för att byta ut den? eller är det bara plugga ur och plugga i?

hoppas någon har ett bra svar på min fråga. wink

mvh
Senast redigerat av XioBe (10 november 2008)

4 Inlägg
10 november 2008
Styrboxen måste ha rätt nr. och måste kodas om för att din bil skall starta. Sen gäller det att den har exakt rätt programvara för din bil. Kommer boxen från en -99B (facelift) så är de sannolikt inte rätt programvara eftersom det skiljer på hårdvaran i motorn, grenrör etc.

Varför uppdaterade du inte din egen styrbox med en programvara som skall vara till din bil?
Senast redigerat av Crilleb82 (10 november 2008)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
10 november 2008
Sen kan man ju skriva en bekriplig rubrik på sin tråd om man vill få ut något vettigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

78 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Tack så mycket för ett bra svar crilleb82, Vad tror du det kan kosta på verkstad och koda om boxen?

4 Inlägg
10 november 2008
Kan faktiskt inte svara på det, 500-1000:- kanske. Kolla så styrboxarna har samma art.nr., annars kan det bli problem. Man vill ju inte råka ut för onödiga motorproblem.

När en firma skulle chippa min A4 1,8T så blev det överslag i boxen så bilen inte startade. Killen fixade fram en annan (som var tvungen att ha exakt rätt art.nr) och sedan kodade om den till min bil. Vet dock inte hur han gjorde.

4 Inlägg
12 november 2008
Ett tips är att söka svar på forumet på www.nordicaudi.com , hittar du ingen tråd som behandlar din fråga så lägg ut en ny. Finns säkerligen folk på Nordic Audi som är mycket mer kunniga i motorstyrning än mig...

Sök