2447
Sök

Bättre Bas Med Skuffen Öppen (Mb190e-89)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Tjo, jag råkade lyssna på musik med bagageluckan öppen här om dagen, och upptäkte då att bassen vart avsevärt mycket bättre i kupén, än med bagageluckan stängd. Bilen det handlar om är en Mercedes Benz 190e-89. Och jag har följande i ljud väg:     

1st Basreflexlåda 74L
            1st 6'' Port 35cm lång
            2st CarPower BlackBass 10''
            1st SinusLive  SL-A1500 V2

Lite mera info finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104510

Någon som vet varför det blir såhär?

Tacksam för svar smile

Mvh Markus big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 418 Inlägg
10 november 2008
felbyggd låda?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

260 Inlägg
10 november 2008
Lådan är för liten.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 november 2008
Sen är det att 190E är ingen bra bil att bygga ljud med. Med tanke på att Tanken sitter brevid o man får konstiga ljud också Echo osv.
Felbyggd låda kan va ett fel.
Basport i hatthyllan kan hjälpa.

C H E V R O L E T <3

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Sen är det att 190E är ingen bra bil att bygga ljud med. Med tanke på att Tanken sitter brevid o man får konstiga ljud också Echo osv.
Felbyggd låda kan va ett fel.
Basport i hatthyllan kan hjälpa.

Baslådan är på 74liter så som Drönirettab har kommit fram till att det skall vara, basporten har jag igenom hathyllan. Kan jag korta röret för att ändra frekvensen? Någon som vet vilken frekvens en 190 har?

MVh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (10 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

18 Inlägg
10 november 2008
prova att sätta basreflexrörets mynning i bagaget. plocka undan förbandslådan och ställ upp luckan. testa om det blir bättre smile

582 Inlägg
10 november 2008
Snatch skrev:
prova att sätta basreflexrörets mynning i bagaget. plocka undan förbandslådan och ställ upp luckan. testa om det blir bättre smile

exact skär bort luckan med en mattkniv eller dyl så ska du se att det blir bas

hej

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
jes skrev:
Snatch skrev:

exact skär bort luckan med en mattkniv eller dyl så ska du se att det blir bas

Hörre ni grabbar, det är ju exakt så jag har. roll tongue Så, så långt är jag. med smile

Det är det där med avstämningen som spökar tror jag hmm

Mvh Markus

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 november 2008
Drönirettab brukar inte ha fel då han är väldigt kunnig så vitt jag förståt det smile
O du har basport i hatthyllan med.
Hur är dämpningen i bilen =?

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
10 november 2008
-Mackan- skrev:
Kan jag korta röret för att ändra frekvensen?

Det kan du göra om du vill. Avstämningen var beräknad till runt 40 Hz och det borde fungera tycker jag, men det kan ju vara för tätt mellan bagage och kupé för att allt ljud ska komma in. Jag har aldrig byggt i en sån bil, därför är jag lite osäker på exakt hur man måste göra för att få till det på ett bra sätt.

Du kan ju höra med tex Mr Calle om han har något tips angående lådana avstämning och volym. smile

Children-Of-Bodom: Jag har räknat ut ett flertal lådor som inte har fungerat bra. Fel gör jag lite då och då.
Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2008)

16 197 Inlägg
10 november 2008
som sagt.. fel avstämmning gentemot kupen.. testa å korta elle förläng porten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Hur långt skall man börja med att såga av porten 1cm eller 5cm? Hur mycket ändrar man, om man kapar ex 1cm?

Jag håller på att installera biltemas bitumen mattor i bilen men är ännu inte riktigt färdig.

Mvh Markus

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 november 2008
Eftersom du tycker det blir bättrenär du öppnar skuffluckan så tyder det lite på att din avstämning vart lite låg.
Detta behöver inte vara så att lådan är fel räknad utan bara att kombinationen låda & bilkupe sänker den faktiska avstämningen. (Försök till enkel förklaring)

Vad du ska göra är att korta porten något, skulle ta och börja med 5cm... sen lite i taget efter det sen till dess att du känner/tycker det blir bra.

Detta är ju så det är med teori/praktik... det stämmer inte alltid utan man får labba lite för att få det 100!

Good luck!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
MrCalle skrev:
Eftersom du tycker det blir bättrenär du öppnar skuffluckan så tyder det lite på att din avstämning vart lite låg.
Detta behöver inte vara så att lådan är fel räknad utan bara att kombinationen låda & bilkupe sänker den faktiska avstämningen. (Försök till enkel förklaring)

Vad du ska göra är att korta porten något, skulle ta och börja med 5cm... sen lite i taget efter det sen till dess att du känner/tycker det blir bra.

Detta är ju så det är med teori/praktik... det stämmer inte alltid utan man får labba lite för att få det 100!

Good luck!

Tack så mycket, för svaret. Jag börjar med att korta röret 5cm och hoppas på det bästa big_smile

Mvh Markus

Med-lem
129 Inlägg
13 november 2008
Dom som håller på med billjud säger att om du upplever att basljudet blir bättre när men öppnar en dörr, i ditt fall bagaget så ska man bygga mindre låda.

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

260 Inlägg
13 november 2008
Eller inte varför bygga en bandpass med rör in i kupen så slipper du spela i skuffen o behöver ej tänka på om skuffen e öppen el inte ,,
Nu vet jag inte om dessa basar passar i sådan låda förstås men värt o kolla...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Trucker
1 220 Inlägg
13 november 2008
Kolla hur HPaddict har byggt sin baslåda han får in sitt bastryck bra i cupén tycker jag det låter som! så ta och kolla i hans tråd eller skicka ett pm åt honom

Vissa är bara bättre än andra!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Black-Angel skrev:
Eller inte varför bygga en bandpass med rör in i kupen så slipper du spela i skuffen o behöver ej tänka på om skuffen e öppen el inte ,,
Nu vet jag inte om dessa basar passar i sådan låda förstås men värt o kolla...

Har du lust att hjälpa mig att räkna på en bandpass låda? Jag känner att basreflex lösningen inte vart optimal, jag skall höra med MrCalle och se vad han tror om en bandpass låda för dessa basar Carpower BB 10''

Mvh Markus

1 400 Inlägg
13 november 2008
j00k3 skrev:
Dom som håller på med billjud säger att om du upplever att basljudet blir bättre när men öppnar en dörr, i ditt fall bagaget så ska man bygga mindre låda.

MVH Jocke

Det är inget fel på lådan. Den är bara för lågt avstämd ock då uteblir basen. En avstämning på ca 43-45hz brukar fungera i dom bilarna.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 785 Inlägg
14 november 2008
-Mackan- skrev:
Tjo, jag råkade lyssna på musik med bagageluckan öppen här om dagen, och upptäkte då att bassen vart avsevärt mycket bättre i kupén, än med bagageluckan stängd. Bilen det handlar om är en Mercedes Benz 190e-89. Och jag har följande i ljud väg:     

1st Basreflexlåda 74L
            1st 6'' Port 35cm lång
            2st CarPower BlackBass 10''
            1st SinusLive  SL-A1500 V2

Lite mera info finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104510

Någon som vet varför det blir såhär?

Tacksam för svar smile

Mvh Markus big_smile

Jag har exakt samma fenomen och i mitt fall beror det på för liten lådvolym. Skillnaden är ca 3dB så det är klart hörbart.

Öppna en framdörr och bagaget samtidigt gör det väldigt stor skillnad mot stängd
Senast redigerat av dbjanoz (14 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök