2430
Sök

Bättre Bas Med Skuffen Öppen (Mb190e-89)

260 Inlägg
14 november 2008
#21
j00k3 skrev:
Dom som håller på med billjud säger att om du upplever att basljudet blir bättre när men öppnar en dörr, i ditt fall bagaget så ska man bygga mindre låda.

MVH Jocke

Tvärtom, man ska bygga en större.

I brist på annat :)
526 Inlägg
14 november 2008
#22
Smyglånar tråden lite då jag har ett liknande litet problem:

Får bättre bas (djupbas) när passagerardörren är öppen (om jag sitter på förarsidan, tvärt om när jag sitter på andra sidan).

Kenwood KAC-5203 350W
Kenwood WB-W12S

Kan det vara så enkelt att den helt enkelt inte är räknade för att ha i min biltyp (sedan)??

21 761 Inlägg
14 november 2008
#23
-Mackan- skrev:
jag skall höra med MrCalle och se vad han tror om en bandpass låda för dessa basar Carpower BB 10''

Har du fått något förslag än?

Har annars räknat på en 4:e ordningens 3-kammarbandpass med två st 4" rör, de måste dock ha konade trattar för att inte få flåsljud vid höga ljudnivåer. Den här lådan har en stor sluten kammare i mitten och två små kammare på varsin sida om mittenkammaren, varje yttre kammare ska ha ett 4" rör. Basarna ska sitta med magneten i de portade kammarna för bästa kylning av talspolen.

Sluten kammare: 40 liter, dämpmatta på väggarna.
Portad kammare: 20 liter per kammare (endast bas inräknad, ej porten), bara dämpmatta på botten.
Rör: 1 st 4" som är 25 cm långt per kammare, konade trattar är inte inräknade i längden.

Lådan bör delas vid högst 70 Hz, frekvenskurvan faller nedåt vid frekvenser över 70 Hz enligt teorin.

trucken
563 Inlägg
15 november 2008
#24
vad skall ni med bandpass till? bandpass är nog den låda somlåter sämst. hygg portade lådormed rätt avstämning, en sedanbil kan ha en väldigt låg "frekvensgräns" som gör att basen peakar när man ökar luftvolymen i coupén och skuffen. honda prelude peakar nånstans mellan 35-40 hz vid montage av baslåda i skuffen. mitt råd är att skippa den skitstora bandpasslådan och bygga en basreflex-låda som är avstämd med f-3 vid 35hz. och skippa onödigt stora lådor.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

1 045 Inlägg
16 november 2008
#25
med rätt basar och rätt byggd låda så är bandpass helt suverän.
sen behöver den itne bli större.

och i en merca så ska han inte ens fundera på nån annan låda, kommer bara låta skit.
dom har tank bakom yggen samt väldigt täta till kupen.
men vissa gillar ju och basa för reserv hjulet, jag gillar ha det i bilen smile


RP
16 november 2008
#26
ljudet sprider sig bättre
-Mackan- skrev:
Tjo, jag råkade lyssna på musik med bagageluckan öppen här om dagen, och upptäkte då att bassen vart avsevärt mycket bättre i kupén, än med bagageluckan stängd. Bilen det handlar om är en Mercedes Benz 190e-89. Och jag har följande i ljud väg:     

            1st Basreflexlåda 74L
            1st 6'' Port 35cm lång
            2st CarPower BlackBass 10''
            1st SinusLive  SL-A1500 V2


Lite mera info finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104510

Någon som vet varför det blir såhär?


Tacksam för svar smile

Mvh Markus big_smile

Avstängd
15 Inlägg
16 november 2008
#27
-Mackan- skrev:
Tjo, jag råkade lyssna på musik med bagageluckan öppen här om dagen, och upptäkte då att bassen vart avsevärt mycket bättre i kupén, än med bagageluckan stängd. Bilen det handlar om är en Mercedes Benz 190e-89. Och jag har följande i ljud väg:     

            1st Basreflexlåda 74L
            1st 6'' Port 35cm lång
            2st CarPower BlackBass 10''
            1st SinusLive  SL-A1500 V2


Lite mera info finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104510

Någon som vet varför det blir såhär?


Tacksam för svar smile

Mvh Markus big_smile

Lådan är fel avstämd mot din bil/kupe.

260 Inlägg
16 november 2008
#28
NMI skrev:
med rätt basar och rätt byggd låda så är bandpass helt suverän.
sen behöver den itne bli större.

och i en merca så ska han inte ens fundera på nån annan låda, kommer bara låta skit.
dom har tank bakom yggen samt väldigt täta till kupen.
men vissa gillar ju och basa för reserv hjulet, jag gillar ha det i bilen smile

Helt korrekt Bandpass låter riktigt bra om man gör rätt har haft många genom åren å det har spelat riktigt fint o bra o högt..
Så dom som säger att bandpass e skit har antingen gjort fel själva el har dom lyssnat på en som inte gjort rätt när det gäller bandpasslådor...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 785 Inlägg
16 november 2008
#29
NMI skrev:
med rätt basar och rätt byggd låda så är bandpass helt suverän.
sen behöver den itne bli större.

och i en merca så ska han inte ens fundera på nån annan låda, kommer bara låta skit.
dom har tank bakom yggen samt väldigt täta till kupen.
men vissa gillar ju och basa för reserv hjulet, jag gillar ha det i bilen smile

Håller med!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

310 Inlägg
16 november 2008
#30
Bygg en bandpass låda och ta upp portarna genon hatthyllan.. låter absolut bäst i en 190

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

48 Inlägg
16 november 2008
#31
vad det gäller bandpasslådor så kan jag intyga att man får in basen, allt i kupen så de blir mindre problem me skramlande bagageluckor å grejer. vad det gäller ljudet så är ja ingen expert på de men jag är en glad hobbybyggare å mitt låter precis så som jag ville det skulle låta. så bara man följer korrekta anvisningar så är det nog inga problem å få de bra



Sök