3572
Sök

va gör man för att få 800hk i en 855t5r

1 059 Inlägg
11 november 2008
#41
e du säker på detta?
bygger volvo 5a till en bil o många trim firmor e lite skeptiska till 700 hk volvo 5 för bana. Dock kan problemet ev avhjälpas med torrsump

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

224 Inlägg
11 november 2008
#42
racefan skrev:
e du säker på detta?
bygger volvo 5a till en bil o många trim firmor e lite skeptiska till 700 hk volvo 5 för bana. Dock kan problemet ev avhjälpas med torrsump

inte ofta man behöver en 700hk ban bil heller smile
oftast är väghållning prio ett på en banbil
tittar du på stcc så är det inte 700hk bilar de åker med utan vanliga sugmotorer 250-300 häst.

men vist kan du bygga en volvo 5a och slänga 700häst i den den trimm firma du ska fråga som har bästa kollen är Autotech för de har bäst erfarenhet i den frågan iom att de trimmat en del bilar till den effekten.

//Mvh martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 november 2008
#43
racefan skrev:
e du säker på detta?
bygger volvo 5a till en bil o många trim firmor e lite skeptiska till 700 hk volvo 5 för bana.

Där har faktiskt Leif visat att det går. Han har mig veterligen inte visat nån motor med 1000hk men väl kört på bana med mycket pulver. minns inte effekten exakt, har för mig den började på en 6:a dock.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 059 Inlägg
11 november 2008
#44
MST4 skrev:
racefan skrev:
e du säker på detta?
bygger volvo 5a till en bil o många trim firmor e lite skeptiska till 700 hk volvo 5 för bana. Dock kan problemet ev avhjälpas med torrsump

inte ofta man behöver en 700hk ban bil heller smile
oftast är väghållning prio ett på en banbil
tittar du på stcc så är det inte 700hk bilar de åker med utan vanliga sugmotorer 250-300 häst.

men vist kan du bygga en volvo 5a och slänga 700häst i den den trimm firma du ska fråga som har bästa kollen är Autotech för de har bäst erfarenhet i den frågan iom att de trimmat en del bilar till den effekten.

//Mvh martin

jo autotech är inblandade redan,samt några till. Ang väghållningen så kommer  den uppgraderas rätt ordentligt,inga bult on grejer.
Jo man behöver kanske 600hk+ på bana om man kör på gatebil:)
Jag säger inte att det inte går,bara nyfiken på hur man gör då jag bara skruvat audi innan o nu ska ge mig på en volvo 5a:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Meister
6 763 Inlägg
11 november 2008
#45
racefan skrev:
MST4 skrev:
racefan skrev:
e du säker på detta?
bygger volvo 5a till en bil o många trim firmor e lite skeptiska till 700 hk volvo 5 för bana. Dock kan problemet ev avhjälpas med torrsump

inte ofta man behöver en 700hk ban bil heller smile
oftast är väghållning prio ett på en banbil
tittar du på stcc så är det inte 700hk bilar de åker med utan vanliga sugmotorer 250-300 häst.

men vist kan du bygga en volvo 5a och slänga 700häst i den den trimm firma du ska fråga som har bästa kollen är Autotech för de har bäst erfarenhet i den frågan iom att de trimmat en del bilar till den effekten.

//Mvh martin

jo autotech är inblandade redan,samt några till. Ang väghållningen så kommer  den uppgraderas rätt ordentligt,inga bult on grejer.
Jo man behöver kanske 600hk+ på bana om man kör på gatebil:)
Jag säger inte att det inte går,bara nyfiken på hur man gör då jag bara skruvat audi innan o nu ska ge mig på en volvo 5a:)

Jag utgår ifrån att den inte driver fram? För 600hk på framhjulen lär ju vara helt värdelöst på en banbil. Värdelöst om man ska åka rakt fram för den delen åxo


1 059 Inlägg
11 november 2008
#46
nej klart den driver på alla 4a:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 827 Inlägg
11 november 2008
#47
racefan skrev:
finns det nån volvo 5 med 700hk+ som tål hård bankörning?
vet ingen som bromsat dom hästarna o sen bevisat att det håller på bana. 402 m e ju inte den belastningen på en motor som bana.

Måhända, men vem fan kör bankörning med 700 hk på framhjulen? Tror man har felprioriterat någonstans på vägen isåfall.

EDIT; såg att diskussionen precis tagits upp.
Senast redigerat av Eisenhut (11 november 2008)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 november 2008
#48
racefan skrev:
finns det nån volvo 5 med 700hk+ som tål hård bankörning?
vet ingen som bromsat dom hästarna o sen bevisat att det håller på bana. 402 m e ju inte den belastningen på en motor som bana.

SHS racing i norge har ju plockat över  900 hk å 1100nm ur en rödblockare å den tål ju bankörning...
en spis med 1 cylinder till å bättre effektivitet borde man ju kunna plocka mer i... för vitmotorn är ju fin smile

Den gule taksänkte 140an kör ju över 1000hk å de håller ju på strippen i alla fall...
Senast redigerat av Xuri (11 november 2008)


Norrlänning
1 453 Inlägg
12 november 2008
#49
MST4 skrev:
Ellertz skrev:
Jaa men hur mycket "volvo" är det kvar i den motorn då? Inte ens blocket är väl original? De går väl att få upp en nissan micra i 800hk om man byter lika mycket...

Det är ungefär lika mycket som i vilken bil som man änn trimma,
vill man trimma en audi, saab, porsche,mm
så får du alltid byta lite kringutrustning som turbo, spridare, intercooler, soppapump, stakar, kolvar, kammar och göra bättre föde för topp grenrör mm.
Allt beror på vilken effekt man sattsar på.

Just volvos vitblock tål en hel del faktikst enda som är att stakarna är lite klena så de bör man ju byta men idag kostar de inte så mycket 800:-   kan man hitta smidda stakar idag för.
och vill man upp i ruskigt mycket effekt så byter man kolvar oxå så har du ett block som tål
800++

//mvh Martin

Joo visst är det så... men vissa bilar tål ju lite mer, audis 5:a klarar ju upp till 400 innan stakarna börjar ge sig. De är ju nästan 100 mer än volvos.

Men ja skulle inte vilja ha 800+ med ett original volvoblock. Men de är ju jag de, Jag förstår inte vad de är för skoj med 800 på framdäcken heller, man kan ju aldrig använda hela kraften fullt ut. en 850 släpper ju till och med på originaleffekten.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 november 2008
#50
Xuri skrev:
racefan skrev:
finns det nån volvo 5 med 700hk+ som tål hård bankörning?
vet ingen som bromsat dom hästarna o sen bevisat att det håller på bana. 402 m e ju inte den belastningen på en motor som bana.

SHS racing i norge har ju plockat över  900 hk å 1100nm ur en rödblockare å den tål ju bankörning...
en spis med 1 cylinder till å bättre effektivitet borde man ju kunna plocka mer i... för vitmotorn är ju fin smile

Den gule taksänkte 140an kör ju över 1000hk å de håller ju på strippen i alla fall...

På strippen ja... En dragracingbil håller ju också på strippen. men inte många sekunder till heller..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

8 156 Inlägg
12 november 2008
#51
Varje extra cylinder innebär en extra chans till att någonting går snett wink
När vi nu ändå är inne på saker och ting som går snett.
Om man funderar på en Volvo 855 med 800hk så kanske någonting
gått snett där inne? Fast vill man vara värst så...
(Själv så skulle jag köpt mig en street legal Ferrari eller liknande...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 november 2008
#52
camaro67 skrev:
Jag utgår ifrån att den inte driver fram? För 600hk på framhjulen lär ju vara helt värdelöst på en banbil. Värdelöst om man ska åka rakt fram för den delen åxo

Kom igen! Det är så man tror du kommer raka vägen från Yatzy.com

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 november 2008
#53
Varför skulle man i en banbil ha mindre effekt än att man aldrig behöver fullgas. Låt säga att man tar enkurva med en M3:a då har man gasen i botten innan man är ur kurvan ens, en 850 på 800hk kan dosera ut 400hk i samma läge, sen bara ge mer och mer under en stor del av raksträckan.  På vad vis skulle det gå långsammare än en bil med mindre pulver?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
12 november 2008
#54
Kalmar Kylarservice 140n är de ju rätt bra ork i, å den kör han väl med ett 850 dieselblock i?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

224 Inlägg
12 november 2008
#55
Ellertz skrev:
Joo visst är det så... men vissa bilar tål ju lite mer, audis 5:a klarar ju upp till 400 innan stakarna börjar ge sig. De är ju nästan 100 mer än volvos.

jepp det gör volvos nya vitblock oxå, medans volvos 850 gör inte det.
men generellt sett så ska man plocka ut över 700häst ur en bil så får man byta endel och då spelar det ingen roll vilken bil man har.

Ellertz skrev:
Men ja skulle inte vilja ha 800+ med ett original volvoblock. Men de är ju jag de, Jag förstår inte vad de är för skoj med 800 på framdäcken heller, man kan ju aldrig använda hela kraften fullt ut. en 850 släpper ju till och med på originaleffekten.

Japp och vissa gillar inte sill på mackan men det går att äta i alla fall. wink
Nix tror inte man kan använda en sådan bil fullt ut heller på våra svenska vägar.
men därimot så förlorar man inte så mycket kraft på drivningen på en framhjulsdriven som en bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Men jag håller med starterna får man öva på för det spinner rätt bra på en sådan bil annars. smile
Senast redigerat av MST4 (12 november 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Meister
6 763 Inlägg
12 november 2008
#56
torpis skrev:
camaro67 skrev:
Jag utgår ifrån att den inte driver fram? För 600hk på framhjulen lär ju vara helt värdelöst på en banbil. Värdelöst om man ska åka rakt fram för den delen åxo

Kom igen! Det är så man tror du kommer raka vägen från Yatzy.com

Y-ordet är en svordom här tongue

Men inte är väll fwd och 600hk de optimala på vare sig bana eller strippen? Det är klart att de går att åka med de åxo men de finns ju anledning till att de inte är de som är snabbast


Solfilmsmontör
949 Inlägg
12 november 2008
#57
MST4 skrev:
jepp det gör volvos nya vitblock oxå, medans volvos 850 gör inte det.
men generellt sett så ska man plocka ut över 700häst ur en bil så får man byta endel och då spelar det ingen roll vilken bil man har.

Got one word. Toyota supra. Behöver inte ens öppna blocket för att få ut den effekten. Men visst som du säger allt ifrån vevstakar till en ordentlig soppa tillförsel behövs ju fixas. Min egen åsikt är att spara pengarna istället och köp något vettigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

5 089 Inlägg
12 november 2008
#58
camaro67 skrev:
torpis skrev:
camaro67 skrev:
Jag utgår ifrån att den inte driver fram? För 600hk på framhjulen lär ju vara helt värdelöst på en banbil. Värdelöst om man ska åka rakt fram för den delen åxo

Kom igen! Det är så man tror du kommer raka vägen från Yatzy.com

Y-ordet är en svordom här tongue

Men inte är väll fwd och 600hk de optimala på vare sig bana eller strippen? Det är klart att de går att åka med de åxo men de finns ju anledning till att de inte är de som är snabbast

om jag inte kommer ihåg fel så fick speedparts beröm utav gatebil på deras hemsida när dom kom med en grå saab till gatebil och körde ruskigt snabba varvtider. men det kanske dom bara jämnförde med en normal fwd bil då. eftersom att dom inte går att svänga runt med på bana.. och 10,35(eller va nu det var melin körde) tycker jag är snabbt på 402 meter med en fwd iaf.

\Lindgren

Meister
6 763 Inlägg
12 november 2008
#59
FLindgren skrev:
camaro67 skrev:
torpis skrev:

Kom igen! Det är så man tror du kommer raka vägen från Yatzy.com

Y-ordet är en svordom här tongue

Men inte är väll fwd och 600hk de optimala på vare sig bana eller strippen? Det är klart att de går att åka med de åxo men de finns ju anledning till att de inte är de som är snabbast

om jag inte kommer ihåg fel så fick speedparts beröm utav gatebil på deras hemsida när dom kom med en grå saab till gatebil och körde ruskigt snabba varvtider. men det kanske dom bara jämnförde med en normal fwd bil då. eftersom att dom inte går att svänga runt med på bana.. och 10,35(eller va nu det var melin körde) tycker jag är snabbt på 402 meter med en fwd iaf.

Det är klart att de går att åka fort med en fwd men frågan är om de inte skulle gått fortare med en rwd.


1 059 Inlägg
12 november 2008
#60
e väl bara o ta stcc som en jämförelse. snabba långa banor rwd,korta banor med många kurvor fwd.
Spelar ju ingen roll om man har 700 hk fram eller bak om man kör med dåligt chassie.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info


Sök