2297
Sök

tomgångsproblem volvo 740

58 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#1
har en volvo 740 89:a b230f motorn som tomgången inte är som den vill på
tomgången är i princip hur bra som helst förutom när man har lekt lite och varvat lite mer än vad man kanske skall göra. då ligger tomgången mellan 1500-2000 och det tycker jag är lite för högt tongue när jag är ute och kör så¨brukar jag stänga av den och sen sätta på den och då är tomgången som normal igen eftersom tomgången är bra i vanliga fall så tycker jag detta är lite konstigt, kollade gasspjället förut och det tyckte jag var bra iallafall och tomgångsmotorn verkar funka bra eftersom tomgången i normala fall är bra, eller kan det vara så att den är på väg att ge sig? den kan vara lite svårstartad ibland oxå, oftast när den har stått ett tag, men ibland så kan den vara svårstartad 10 min efter jag kört, då brukar jag ta ut bränslerelät, dra på starten och sen när den går igång så sätter jag i det igen, men jag har bytt relä nyss men kan det nya oxå vara kasst då? för det var samma problem med det förra, men när jag har kört och stänger av den och startar drekt så går den igång utan problem. mitt avgasrör är helt av innan katten, kan detta vara orsaken till något av felen?

8 156 Inlägg
11 november 2008
#2
Lambdan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
11 november 2008
#3
Hittade den här på en skum sida för ett tag sedan. Kanske kan vara till någon hjälp?
Men jag skulle iaf börja med att laga avgassystemet.


Detta gäller alla motorer med LH2.4 som har självdiagnosbox.
(dvs både 200/700 samt 900)

Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic Volvo 940 91-95:
(kodernas betydelse står längst ner i denna postning)

Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).

1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.
2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.
3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.
4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.
5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.

Radering av felkoder:

1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.
2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.
3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

__________________________________________________ _______


Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide (Gäller Volvo 940):


Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.

Diagnos av bränslesystemet:

Slå på tändningen.
Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.
Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.
Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.
Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.
Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.
(Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.
(Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.
Slå av tändningen för att avluta givar testet.

Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*
Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.
Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:
Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)
Fläkten på full hastighet.
Spridare.
Tomgångsmotor.
Kolfilterventil.
Kallstartsventil.
Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.

Diagnos av tändningssystemet:

Slå på tändningen (Läge II).
Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.
Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.
Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1.
Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.

__________________________________________________ _______


Felkodsavläsning och funktionstest Volvo 240 LH-JETRONIC 2.4 1989-:

Felkoder bränsle:

1-1-1 Inga fel
1-1-2 Fel i styrenheten
1-1-3 Insprutningsventil fel
1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
1-3-1 Varvtalssignal saknas
1-3-2 Fel batterispänning
1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel
2-1-2 Fel på signal från lambdasonden
2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel
2-2-1 Lambdaregleringen fel
2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen
2-3-1 Lambdaregleringen fel
2-3-2 Lambdaregleringen fel
2-3-3 Tomgångsventilen fel
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas
3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion

Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:

Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.

Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.

Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.

Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

Felkoder tändning:

1-1-1 Inga fel
1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning
1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
1-4-4 Lastsignal saknas
2-1-4 Fel i varvtalsgivare
2-2-4 Temperaturmätare felaktig
2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

Funktionstest:

Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

Efter avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

58 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#4
har oxå tänkt på den men borde det inte vara problem konstant då? för om jag kör och ligger under 3000 varv hela tiden så händer det inget med tomgången, men när jag går över detta några upprepade gånger så blir tomgången knas

58 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#5
jag har redan felsökt, fick fram 2-2-4 men så har det varit nästan hela tiden, jag har ingen mätare för den råkade jag pilla sönder:P men det kan väl inte vara felt heller tror jag eftersom detta började för någon dag sen och jag har kört runt utan tempmätare ett bra tag tongue

58 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#6
det jävla avgasystemet går bara sönder när man lagar det, visserligen har det inte varit dom bästa lagningarna men ändå, behöver svetsa det men har ej tillgång till svets sad

Muttley
11 november 2008
#7
jocke_volvo740 skrev:
det jävla avgasystemet går bara sönder när man lagar det, visserligen har det inte varit dom bästa lagningarna men ändå, behöver svetsa det men har ej tillgång till svets sad

de är alltid mycket bättre att byta avgasröret, inte alls lönt att svetsa för de håller max någon månad, och ska du ha bilen längre än så så rekommenderas de att du byter ut till nya och färska rör.

Gasglad
3 244 Inlägg
12 november 2008
#8
jocke_volvo740 skrev:
det jävla avgasystemet går bara sönder när man lagar det, visserligen har det inte varit dom bästa lagningarna men ändå, behöver svetsa det men har ej tillgång till svets sad

Hejsan, jag har svets och hjälper dig gärna för en billig peng, kan du ta ned hela system från bilen så kan jag svetsa till det åt dig!

//Carfreak

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 november 2008
#9
Min 740 fick helknäpp tomgång när tempgivaren gav upp, ibland kunde den ligga på 1200, ibland på 2000 lite olika beroende på vilket humör den var på, så prova byta den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök