3614
Sök

Fråga angående kammremsbyte

9 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har tänkt byta rem och spännare nu, har kört ca 8500 mil o då är det väl dags.

Det jag undrar över är om man måste byta kamremsspännare??
När jag köpte min bil för 3 årsen så skulle jag köra från Gbg till malmö, men på
väg hem så pajade den, den bara la av.
jag tog den till en bilfirma som sa att remmen var paj, men när vi kollade så hade
spännhjulet smält runt remmen.
Hur vanligt är det??
Skall man alltid byta på både rem och spännare??

Jag har en Audi 80 2.0E 95a

Tack för svar.

/Dennis

4 586 Inlägg
12 november 2008
#2
japp man byter alltid rem och spännare annars är man dummsnål


Blyfot
829 Inlägg
12 november 2008
#3
spännarna kan ju kännas bra när du byter men de är ju ett par mil dom ska sitta så därför byter man dom alltid

"bara en mor kan älska en sån son"

9 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#4
Någon som ha en aning varför den smälte??
Kanske den förre ägaren var för snål då.  smile

4 586 Inlägg
12 november 2008
#5
Dennis75 skrev:
Någon som ha en aning varför den smälte??
Kanske den förre ägaren var för snål då.  smile

sant så kan det vara finns även en årsintervall som remmen ska bytas på.


Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2008
#6
hmm kollade i Haynes bok och där står de att man skall efter typ 80 000km att kolla evetntuella rem utstickningar och kika på dem. jag har också haft den oturen att en rulle har bränt hmm

så nu kollar jag alla remmar i slutet av månaden varje månad typ. så de fortfarande är spända och inte glappar för mycket osv.

varför din spänn rulle hade smält runt kan nog bero på att den gick för varm antagligen att den inte snurra med. då ligger ju remmen och värmer " make a fire " typ ^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

3 235 Inlägg
12 november 2008
#7
Alltid ska man byta löphjul/spännare i samband med kamremsbytet.
När du monterar den nya remmen kan belastningen på remspännaren bli större, och då är risken stor att den skär sig.

Är du villig att ta den risken och köra med en gammal spännare? Ja, en spännare kan ibland kosta runt en tusenlapp, men det är en billig försäkring mot motorhaveri.


OEM <3
194 Inlägg
12 november 2008
#8
När de är dax och byta kamrem är mitt råd att byta alla löphjul + spännare samtidigt även vattenpumpen om den drivs av kamremen! tråkigt och få haveri för att man snålat på någon punkt! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;


Sök