3420
Sök

Sömnproblem, vad göra åt det?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
du, de började banka kl 7 sedan nästa morgon.. :S

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Crusty69
27 december 2008
Jag fick sömntabletter när jag hade svåra sömnproblem innan, men det låg rätt mycket svårigheter bakom just dom problemen då så det var inga problem att få sömntabletter utskrivna..

Men annars, det är ju hur lätt som hellst att vända på dygnet, och ha svårt att sova på kvällar/nätter osv, det kan till viss del bero på att man aldrig aktiverar sig tillräckligt på dagen, för ju mindre man gör desto svårare blir det ju att somna smile

Annars så är det väll bara att glo på nån dålig film eller läsa en bok (om man inte gillar att läsa annars) då jäklar somnar man tongue

25 Inlägg
27 december 2008
Hade också sömnproblem nästan hela november, haft det innan också.
Jag löste det genom att va vaken genom två hela nätter, sov inte alls, inte ens några minuter på dagen sen la jag mig ner i sängen vid 22 tiden och bara slappnade av, sen var det löst!

8 156 Inlägg
27 december 2008
Dom flesta har problem med att varva ner. Kroppen är trött, men hjärnan är upp i varv.
När jag låg inne på sjukan fick jag prova sömnpillret Stilnoct. Visserligen blev man dåsig och hela kroppen slappade av. Men hjärnan var inte riktigt med på noterna. Kändes snarare obehagligt.
Fick istället prova Oxascand/Sobril som är ångestdämpande. Snacka om skillnad.
Jag tog dessa för att jag var tvungen att ta blodsockertester 8-10 ggr per dygn och även ta 4 sprutor om dagen. Ganska så ångestframkallande. Hamnade dessutom på fel avdelning, Medicinsk akutvårdsavdelning. Dom flesta runt omkring mig låg mer eller mindre för döden.

Kanske ska tillägga att jag är diabetiker och fortfarande rädd för sprutor...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Körv
3 535 Inlägg
27 december 2008
Phaetoon skrev:
Dom flesta har problem med att varva ner. Kroppen är trött, men hjärnan är upp i varv.
När jag låg inne på sjukan fick jag prova sömnpillret Stilnoct. Visserligen blev man dåsig och hela kroppen slappade av. Men hjärnan var inte riktigt med på noterna. Kändes snarare obehagligt.
Fick istället prova Oxascand/Sobril som är ångestdämpande. Snacka om skillnad.
Jag tog dessa för att jag var tvungen att ta blodsockertester 8-10 ggr per dygn och även ta 4 sprutor om dagen. Ganska så ångestframkallande. Hamnade dessutom på fel avdelning, Medicinsk akutvårdsavdelning. Dom flesta runt omkring mig låg mer eller mindre för döden.

Kanske ska tillägga att jag är diabetiker och fortfarande rädd för sprutor...

Min far har gått igenom mycket svårigheter i sitt liv. 3 Bilkrascher, benröta i huvudet när han var liten, alla tänder trasiga efter en av bilkrascherna (om jag minns rätt), och för 7-8 år sen fick han diabetes. Så jag kan endast tänka mig vad jobbigt du har haft det!

Och jag vet att en dag kommer jag också få det (Ligger i generna tydligen..)
Och nej, min far har varit vältränad hela sitt vuxna liv.

On-Topic har jag svårt att sova nu. Men det beror nog på att jag sovit hela fredagen i princip (förkyld tongue)

Truckdriving Man

12 086 Inlägg
27 december 2008
Vet inte vad du ska göra fkt..

Mitt dygn är helt förstört, igår gick jag upp kl 23, har inte lagt mig än alltså.

Själv funkar min sömn när jag har något att strukturera mitt liv efter, ett jobb tex. Nu vart jag arbetslös och sover bort inte bara dagarna utan hela mitt liv:P Fast jag har inga sömnproblem, bara total avsaknad av dygnsrythm.

Hum.. jag vetifan vad du ska göra, bli trött bara wink

Byggare Behm
562 Inlägg
4 januari 2009
JapMax : Fick samma problem själv när jag fick lämna jobbet.
Regelbunden träning med regelbundna tider hjälper.

Det som funkar är :
Motion och Träning.
Börja gå på gym eller börja med en sport.
Se till att sovrummet är svalt när du ska sova, över 20 är dåligt för sömnen.
Gå kvällspromenader, då får du i dig frisk luft samtidigt som kroppen får jobba.

Kort och gott handlar det om att göra slut på energi, ingen blir fysiskt trött av att sitta
och glo på datorn eller TV´n.
Ut och rör på er !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 januari 2009
Ja nu går de bättre för mig. Många ä lediga eller har lov så man kan aktivera sig under dagarna å kvällarna.
Dock så ä de ju slut mä ledighet å lov så då blir man ensam. Å inget garage har man heller så blir inte möe man kan göra.
Blir rastlös å sen vettefan... Kommer nog tebaka te sömnlösheten. Iaf under nätterna hmm

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

511 Inlägg
4 januari 2009
jag vet ju inte hur det funkar för du/ni men när jag är ledig så oberoende av vad ja en gör så har jag klockan alltid ock ringa till kl 11.00.Svårt de första dagarna men sen sakta börjar det att funka fast jag är uppe till 5-6 tiden på morgonen.Efterhand vänjer man sig och fast man bara sovigt 6-7 tim

?

1 814 Inlägg
4 januari 2009
Börja träna, men du behöver inte springa snabb eller så men bara så du komemr igång, träning gör mirakel för kroppen. 3 * 30 minuters promenad i veckan gör stor skillnad smile

dimma ljuset i hemmet ca 2 timmar innan läggdags, kolla itne på klockan tongue, ät nyttigt om du kan big_smile

502 Inlägg
10 maj 2010
Jag har gått arbetslös i ca 1 år nu. Har grymt stora problem att sova. Brukar sitta vaken till 6-7 på morgonen. Sen sova till 15-16 taget. Man känner liksom att man inte har något viktigt att vakna tidigt för. Så man sitter uppe hela nätterna. Brukar ändra sig när man får jobb. Då sköter man sig. Men som sagt.. är man arbetslös och inte har något att göra hela dagarna så är det svårt..

Gréve
497 Inlägg
10 maj 2010
annars har vi ju mannen som supade tills han stupade... han sov ganska bra tongue

502 Inlägg
10 maj 2010
The_Rebel skrev:
annars har vi ju mannen som supade tills han stupade... han sov ganska bra tongue

Funkar bara på helgerna. dricker inte i veckorna. xD

12 086 Inlägg
10 maj 2010
FoXoN skrev:
The_Rebel skrev:

Vadå bli heltids-alkoholist, då är sömnen ditt minsta problem wink

502 Inlägg
10 maj 2010
JapMax skrev:
FoXoN skrev:
The_Rebel skrev:

Vadå bli heltids-alkoholist, då är sömnen ditt minsta problem wink

Haha, nej tack. Får räcka med helgalkoholist. xD

Sök