2583
Sök

SAAB 9000 cd EL FEL! Help...

80 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
gjorde en byte bilen och det blir saab 9000 cd. Och fick se att bakbroms inte fungerar så kollade jag lamporna. Det fungerar, så vidare till säkring.

Det fanns inte säkring på så fixar jag säkring och sätta in då det bromslampan på både lyser hela tiden utan behöver trampa på pedal. Vad kan jag göra att få bromslampan och pedal ska fungerar igen.

någon som vet skulle fett mycket till hjälp!


796 Inlägg
14 november 2008
#2
Prova att skriva lite tydligare så ska jag försöka hjälpa dig.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 november 2008
#3
Hasselstrom skrev:
Prova att skriva lite tydligare så ska jag försöka hjälpa dig.
Håller med, lite svårt att förstå.

Som jag förstår det så lyser bromslamporna hela tiden men inte när du bromsar?

Låter som någon förväxlat kablarna till brytaren i pedalen eller att en kabel skavts sönder som gör att det jordar hela tiden (för jorden går väl via brytaren och bryter strömmen med den?)

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (14 november 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

796 Inlägg
14 november 2008
#4
Annars låter det som att han tagit fel sladd till sin säkring. Alltså en med konstant ström, vilket gör att dom lyser hela tiden..

Fick för mig att dom lös hela tiden, även när man tryckte ner pedalen.  Close call..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

80 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#5
Ja, ni förstår rätt.. vad är vanligast hos el fel? var kan jag hitta jord i elledning? tips var jag ska börja leta av saaben?


12 Inlägg
14 november 2008
#6
tjena, annars kan det vara givaren till bromsljuset uppe vid pedalen,

det skall sitta ett litet stift på en givare där som trycks in varje gång du släpper pedalen och då kan det

vara så att den är feljusterad och att pedalstången inte trycker in den, kolla det, är ganksa säker på att det kan vara den som gör att det lyser hela tin och säkringen går! big_smile

MVH Hampus


80 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#7
Sundberg_racing skrev:
tjena, annars kan det vara givaren till bromsljuset uppe vid pedalen,

det skall sitta ett litet stift på en givare där som trycks in varje gång du släpper pedalen och då kan det

vara så att den är feljusterad och att pedalstången inte trycker in den, kolla det, är ganksa säker på att det kan vara den som gör att det lyser hela tin och säkringen går! big_smile

MVH Hampus
Ja, där kan vara det.. ska kolla upp, när jag ska ner till garaget. Hoppas inte det blir större än bara givare.. "HOPPAS"smile


12 Inlägg
14 november 2008
#8
ja, lycka till smile


12 Inlägg
14 november 2008
#9
men, givaren kan man justera själv smile sitter på en kort gängstång och 2 muttrar som du losar och justerar, du ser det när du är där smile

Lycka till!!!


80 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#10
Sundberg_racing skrev:
men, givaren kan man justera själv smile sitter på en kort gängstång och 2 muttrar som du losar och justerar, du ser det när du är där smile

Lycka till!!!
Ok! Ska se efter där och kom ihåg vad du förklarar och får se om det fungerar:P


796 Inlägg
15 november 2008
#11
Sundberg_racing skrev:
tjena, annars kan det vara givaren till bromsljuset uppe vid pedalen,

det skall sitta ett litet stift på en givare där som trycks in varje gång du släpper pedalen och då kan det

vara så att den är feljusterad och att pedalstången inte trycker in den, kolla det, är ganksa säker på att det kan vara den som gör att det lyser hela tin och säkringen går! big_smile

MVH Hampus
Om säkringen nu "går" har jag svårt att tänka mig att det är den givaren. Den givaren känner av om bromsen är nedtryckt eller ej. Är den feljusterad "tror" givaren att bromsen är nedtryckt hela tiden.

Med andra ord så borde det vara något större fel om en säkring smäller av, än att givaren är felinställd, då detta motsvarar att någon sitter och trycker ned bromsen hela tiden.

Om någon sitter och trycker ned bromsen på en bil (så att bromsljusen lyser) borde inte säkringen smälla av, utan snarare att batteriet tar slut.


skulle tro att det har något med att göra med säkringen han har knåpat dit..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

796 Inlägg
15 november 2008
#12
Läste det igen nu, och kom fram till att det inte satt någon säkring på originalplatsen för bromsljusen. Antagligen då dom lyst hela tiden och dom dragit ur säkringen på grund av detta.

Då kan det däremot vara som Sundberg_racing säger att det är givaren vid pedalen som är felaktigt inställd.

Om nu inte säkringen "går".

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

when ever - were ever
513 Inlägg
15 november 2008
#13
Har bilen dragkrok? Saab har färdiga lösningar för strömmen men en del envisas med att va där o rota ändå. Kolla efter kabelbrott o kortslutningar.

I övrigt skulle jag börja med att plocka ner baklamporna (sitter med 2-3 muttrar) o kolla så kablar e hela o jorden inte e bruten.


80 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#14
Ja, saaben har dragkrok.. Hittade felet.. Givare var det som trodde pedal var nertryck. Jag såg den var bara liksom. är på givare men inte tillräcklig tryck in givare. bara svag möts varandra. Men det är fixat nu. AS shit skönt!

Tackar grabbar!



Sök