3558
Sök

Besiktning, avgasvärden b.la.

1 237 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

skulle besikta min vinterbil som stått nästan 1 år, dock kom jag inte igenom då avgasvärdena var för höga..

HC halt : 300 tillåtet : 100
CO2 halt 6,70 tillåtet : ?
O2 halt : 11,30 tillåtet : 5,00
lambda värde : 1,90 tillåtet : 0,97-1,03

Vad skall jag göra för att få ner dessa värden? har hört talas om "k-sprit" vad är det och hur förminskar det värdet? , har även hört om att man ska tanka e85, vad är det? tongue , hade shells v-power i tanken när jag faila.

MVH liquisole! mycket tacksam för svar!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
14 november 2008
#2
hur mycket är den körd innan du besiktade den? eftersomatt den stått i ett år!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
14 november 2008
#3
tankar du V-power i en mondeo?..låter lite overkill
ja du kan ju börja med att serva din bil..byta olja och filter..
kolla tändstiften och katten..
e85 är ethanol,= 85% ethanol och 15% procent bensin


424 Inlägg
14 november 2008
#4
liquisole skrev:
Hej!

skulle besikta min vinterbil som stått nästan 1 år, dock kom jag inte igenom då avgasvärdena var för höga..

HC halt : 300 tillåtet : 100
CO2 halt 6,70 tillåtet : ?
O2 halt : 11,30 tillåtet : 5,00
lambda värde : 1,90 tillåtet : 0,97-1,03

Vad skall jag göra för att få ner dessa värden? har hört talas om "k-sprit" vad är det och hur förminskar det värdet? , har även hört om att man ska tanka e85, vad är det? tongue , hade shells v-power i tanken när jag faila.

MVH liquisole! mycket tacksam för svar!

Som någon annan skrev, serva bilen med lite ny olja lyftfilter och lite nya kablar och stift om det var länge sedan, E85 kan du tanka på 10-15% och resten bensin och låta de gå igenom systemet så kan co bli bättre.
fick göra så på farsans cab efter ombesiktning med för hög co

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

428 Inlägg
14 november 2008
#5
Håller med dom tidigare. serva den. Kolla sa att du inte har avgasläckage och så att  katen verkligen  funkar som den ska. Hade problem med mina förra bil då katen inte direkt var i bra skick om man säger så. wink inget man märker ju. (försens på bilprovningen) wink Sen är ju frågan hur länge du körde med den innan bilprovningen. För har du bara tagit den ur garaget efter att den stått ett år så är det kanske inte så konstigt om värdena är fel. Om inte katen är tillräckligt varm så gör den ingen nytta.
Senast redigerat av Go_sideways (14 november 2008)

1 237 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#6
var ska jag börja.. tongue

båge : den är körd ca 35km efter att jag tog den från förvaringen..
maximus : tankade det, då jag visste att jag skulle ha dåligt avgasvärde och hoppades på bättre med det. Borde testa med ethanol .. får se hur de blir med oljebyte, får väl försöka klämma in det också smile
Go_sideways Hade faktist ett avgasläckage, men det var efter catten om jag inte minns fel.. kan det bero på det?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 november 2008
#7
Kör längre med den, kan samlas mkt fukt å vatten i katalysatorn som gör att den inte fungerar som den ska.

Fräsch bensin, ny olja, filter och tändstift därefter så blir det nog bra,

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 237 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Kör längre med den, kan samlas mkt fukt å vatten i katalysatorn som gör att den inte fungerar som den ska.

Fräsch bensin, ny olja, filter och tändstift därefter så blir det nog bra,

Mvh Tommy

tack för tipset, blir att prova!

1 019 Inlägg
15 november 2008
#9
liquisole skrev:
lambda värde : 1,90 tillåtet : 0,97-1,03

Fixa läckaget på avgassystemet. Det måste vara tätt hela vägen bak till utblåset eftersom det är där bilprovningen mäter lambdavärdet. Motorn skulle förmodligen inte ens gå om den gick på lambda 1,9.


1 237 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#10
Garfield skrev:
liquisole skrev:
lambda värde : 1,90 tillåtet : 0,97-1,03

Fixa läckaget på avgassystemet. Det måste vara tätt hela vägen bak till utblåset eftersom det är där bilprovningen mäter lambdavärdet. Motorn skulle förmodligen inte ens gå om den gick på lambda 1,9.

Så du tror att lambdavärdet sjunker då jag fixar läckaget? , tack för svaret!

1 237 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#11
vw_johan skrev:
liquisole skrev:
Garfield skrev:

Fixa läckaget på avgassystemet. Det måste vara tätt hela vägen bak till utblåset eftersom det är där bilprovningen mäter lambdavärdet. Motorn skulle förmodligen inte ens gå om den gick på lambda 1,9.

Så du tror att lambdavärdet sjunker då jag fixar läckaget? , tack för svaret!

ja, då lambda mäster restsyre i avgaserna...

bra, tackar! smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 november 2008
#12
liquisole skrev:
vw_johan skrev:
liquisole skrev:

Så du tror att lambdavärdet sjunker då jag fixar läckaget? , tack för svaret!

ja, då lambda mäster restsyre i avgaserna...

bra, tackar! smile

Själv fick jag dra på 4st avgasbandage och 2 burkar Holts Gun Gum innan bes för att få tätt tongue (Efter du fått på det varva inte mer än 2k rpm då skiten flyger bort)

Rock'n Roll

2 Inlägg
16 november 2008
#13
etanol ftw, häll i lite så fixar det resten wink


354 Inlägg
16 november 2008
#14
hehe kompisen reg.besiktiga sin MR2 nu i veckan, hade lite knas avgasvärden, så bad besiktningsmannen honom att åke en sväng runt kvarteret och gasa ur den lite,, så min polare åkte istället o köpte k-sprit, sen tillbaka till bilprovningen, då klara han sig =P


151 Inlägg
31 oktober 2010
#15
ska o besikta imorrn, ska tanka lite e85 för säkerthetsskull. Hur mkt ska man blanda ut? Är en 850 -93


...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2010
#16
Suck...E85 hjälper oftast INTE mot tokiga avgasvärdena. Det som hjälper däremot är att bilen är nyservad (samtliga filter, olja, stift) samt att den är redigt varmkörd (kör på ca 3500-4000rpm i ca 4-5 mil, kör på låga växlar, mest 2-3). Med detta körsätt så får du motorn att jobba bra inom det område lambdan reglerar samt att du har ett lagom flöde som värmer "kattarna" bra. Jag brukar själv ha vånda inför besiktingen när det kommer till min M bil, men hittills har den gått igenom varje gång utan att besiktnigsmannen behövt köra en extra runda, o med kanon värden. Det skall tilläggas att modellen i fråga är en erkänt "smutsig" o kinkig (motorn är en S38B38)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

782 Inlägg
31 oktober 2010
#17
e85 hjälpte på min jag tankade tillslut (provade mig fram)ca 40% E85 60%Bensin men som tidigare sagt serva bilen också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2010
#18
Jag hade "tokiga" avgasvärden på en vinterbil en gång. Alla värden var OK utom CO(2500) som låg strax över det tillåtna. Testade blanda i olika mycket E85, men inget hjälpte, ibland steg HC o var precis på gränsen, lambda kunde oxå dra iväg o ligga precis på gränsen. I detta fall var felet en helt tom katalysator, efter byte av "kat" var alla värden "nybilsaktiga".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök