Motorlampa lyser på 9-3 aero steg 3

pettsson89 Robbert!
15 november 2008 · 4 Inlägg

Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!
Ha de naaajs!

Ekis!
15 november 2008 · 1 210 Inlägg

pettsson89 skrev:
Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!


Ha de naaajs!

Men koppla in datorn på motorcentrum så läser dom av felkoderna så är de klart...

lättare de än att spekulera en massa vad de kan vara lr inte vara...

DoT Häst
15 november 2008 · 1 099 Inlägg

Ekis! skrev:

pettsson89 skrev:
Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!


Ha de naaajs!

Men koppla in datorn på motorcentrum så läser dom av felkoderna så är de klart...

lättare de än att spekulera en massa vad de kan vara lr inte vara...

Som Ekis! säger, åk till verkstad och kolla upp den först och främst. Så har man iaf något att gå på.

Än är inte den sista idioten född..
Lozinmust "Unloaded"
15 november 2008 · 1 557 Inlägg

Någon som kan läsa av en Tech-II samt som innehar just ett sådant "verktyg" borde kunna hjälpa dig en bit på vägen.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Janneutanb
15 november 2008 · 7 272 Inlägg

Det är inte så att du sitter med steg 3 chip och orginal downpipe samt kat?

Fredrik-79
15 november 2008 · 2 164 Inlägg

Har du öppen dump på bilen?
Vilken är trim leverantören?
Har du öppet filter?
Läs av fekoder med på en verkstad.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
skalmanen
16 november 2008 · 354 Inlägg

Som sagt, sök upp en verkstad. Läs ut felkoder.. Ja jobbar själv på Mechanum i GBG...
Har felet en gång legat i magnetventilen så kan det bli knas i motorstyrenheten, som inte försvinner då du bytt magnetventil och raderat felkoder.., du kan byta magnetventil gång på gång, men motorstyrenheten kommer slå ut varenda en. Och man fattar ingenting, för att felet ligger egentligen i motorstyr..
Kolla om din nuvarande magnetventil fungerar på en annan likadan Saab,, dock inte för länge kanske,, tråkigt om dennes motorstyr... oxå börjar knasa hehe.. Men som ja skrev.. kolla med en verkstad som äger en tech2 så slipper du förmodligen en onödigt stor kostnad i slutänden, då de kan konstatera felet med en gång..

Garfield
17 november 2008 · 1 019 Inlägg

skalmanen skrev:
Har felet en gång legat i magnetventilen så kan det bli knas i motorstyrenheten, som inte försvinner då du bytt magnetventil och raderat felkoder.., du kan byta magnetventil gång på gång, men motorstyrenheten kommer slå ut varenda en. Och man fattar ingenting, för att felet ligger egentligen i motorstyr..

Fast det var inte en 9-3 Aero väl? Eller ens en bil med Trionic 7 utan en med T5?

Om Check Engine blinkar så betyder det att man har katalysatorskadliga misständningar.

Coddas ProWanker
17 november 2008 · 211 Inlägg

den går inte för magert med bensin?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Mangisen
17 november 2008 · 1 035 Inlägg

varvar ur den säger du... kör du varvstoppet då?

skalmanen
17 november 2008 · 354 Inlägg

sök upp verkstad smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang