Hahahah, varför ska man använda en volvomotor för att få ut effekt ur civic'en och sedan byta ut bromsar osv, VARFÖR!? Swapa t.ex en B18 o SBP kommer aldrig att märka att det är en annan motor. Det ända du behöver byta ut är motorn + att B18 är hyffsat billigt + inget strul med besiktning.
Simple as that!
hmm, hoppas du inte menar volvos B18
Nej, det menar jag verkligen inte! Jag syftar på Hondas B18c4.
Hahahah, varför ska man använda en volvomotor för att få ut effekt ur civic'en och sedan byta ut bromsar osv, VARFÖR!? Swapa t.ex en B18 o SBP kommer aldrig att märka att det är en annan motor. Det ända du behöver byta ut är motorn + att B18 är hyffsat billigt + inget strul med besiktning.
Simple as that!
hmm, hoppas du inte menar volvos B18
Med Weber 40's och 7 tums titanium slutburk. Can you say 'RICE'?
Haha fy fan, dör ju av skratt bara av att tänka på det.
Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Varför inte? Det vore ju sannerligen unikt, jämfört med alla som bara turbokonverterar eller kompressorkonverterar och bytar motor eller bestyckning inför besiktning.
Du får ta reda på hur lång en T5a plus växellåda är, dom är visserligen inte så himla breda, men börja mäta lite och håll på. Lättast är väl att ta hela subframen från en 850, då får du färdiga fästen till motorn och växellådan, fattas bara övre motorfäste och elen då, om det får plats i Civicen.
Edit: Vet sen förstås inte hur det blir med drivaxlar/drivknutar och framvagnen, kanske lika bra att ta det också från samma bil?
Senast redigerat av TurbOla (21 november 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
släng i en K20 istället (samma motor som i civic type r 02-05). byt bromsar å växellåda. sen så e de bara att kolla vilka mer små pinaler man ska byta fö att regga som ombyggt fordon.
of topic: om man ska regga en amatörbyggd bil så e de lagligt att turbo/kompressorkonvertera och slänga dit ett E85 system. fö då bygger du en bil som aldrig har byggts innan, så de e bara att bygga på ett sånt sätt som gör dom på SFRO nöjda.
kolla på deras hemsidac(SFRO.se tror jag) så får du reda på allt du behöver veta.
Man får väll tacka för alla svar och ideer man har fått , även fast dom flesta som kommenterat behöver lite mer hjärnkontor blir väll till att börja bygga nu då och se ifall det blir nån besiktning
Man får väll tacka för alla svar och ideer man har fått , även fast dom flesta som kommenterat behöver lite mer hjärnkontor blir väll till att börja bygga nu då och se ifall det blir nån besiktning
Gör tvärtom. Ta reda på all info du kan om motorbytet i din bil. Hör med Bilprovningen och SFRO så du får allt godkänt från början innan du börjar att meka.
Man får väll tacka för alla svar och ideer man har fått , även fast dom flesta som kommenterat behöver lite mer hjärnkontor blir väll till att börja bygga nu då och se ifall det blir nån besiktning
Gör tvärtom. Ta reda på all info du kan om motorbytet i din bil. Hör med Bilprovningen och SFRO så du får allt godkänt från början innan du börjar att meka.
Håller med. Fråga först, bygg sen.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Man får väll tacka för alla svar och ideer man har fått , även fast dom flesta som kommenterat behöver lite mer hjärnkontor blir väll till att börja bygga nu då och se ifall det blir nån besiktning
Gör tvärtom. Ta reda på all info du kan om motorbytet i din bil. Hör med Bilprovningen och SFRO så du får allt godkänt från början innan du börjar att meka.
joo men jag börjar fundera på om det ska bli en banbil istället trodde inte det skulle bli så här komplicerat men man får väll fundera ett tag tack igen för alla svar!
Man får väll tacka för alla svar och ideer man har fått , även fast dom flesta som kommenterat behöver lite mer hjärnkontor blir väll till att börja bygga nu då och se ifall det blir nån besiktning
Gör tvärtom. Ta reda på all info du kan om motorbytet i din bil. Hör med Bilprovningen och SFRO så du får allt godkänt från början innan du börjar att meka.
joo men jag börjar fundera på om det ska bli en banbil istället trodde inte det skulle bli så här komplicerat men man får väll fundera ett tag tack igen för alla svar!
De här är den lätta biten. Den svåra delen är att få det att lira som de ska. Du har mycke problemlösning på vägen om du ska få ihop de där
ska inte verka otrevlig, men snälla förstör inte en volvo:5a! det blir ju rena kulturkrocken. hänga i en volvo:5a i en riskokare är ju att tortera oss volvo-skruvare! honda har väl stort utbud av motorer som de är!
ska inte verka otrevlig, men snälla förstör inte en volvo:5a! det blir ju rena kulturkrocken. hänga i en volvo:5a i en riskokare är ju att tortera oss volvo-skruvare! honda har väl stort utbud av motorer som de är!
//Martin M
Det är väl bra att fler inser att Volvofemmorna inte går av för hackor.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
@ turbo5a - varför inte bara köpa en jävla volvo? Istället för att förstöra en civic med traktormotor o allt som kommer med det..
De brukar klagas på volvofolket att de är trångsynta när de gäller sånt här. Men de är inte bara dom som är sånna. En vass volvofemma morrar riktigt gott faktist
ska inte verka otrevlig, men snälla förstör inte en volvo:5a! det blir ju rena kulturkrocken. hänga i en volvo:5a i en riskokare är ju att tortera oss volvo-skruvare! honda har väl stort utbud av motorer som de är!
//Martin M
Det är väl bra att fler inser att Volvofemmorna inte går av för hackor.