2715
Sök

hur effektivt är avgasbandage?

120 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
Jo, jag har byggt mej ett litet grenrör för turbo och exempelvis på ett ställe så ligger ett rör VÄLDIGT nära wastegate-klockan, som nog inte uppskattar värmen så mycket.
Har ändå tänkt mej skaffa avgasbandage och linda in grenröret i, men det jag undrar är, hur effektivt är egentligen detta (minskad värmestrålning altså)?

Och vart rekommenderar ni att man handlar? Funderar på kl-racing.


1 196 Inlägg
15 november 2008
#2
kan säga att dte är värt o köpa iallafall smile

120 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#3
Hehe ok smile
Kan passa på och visa hur pass tajt det är just nu:
http://i147.photobucket.com/albums/r306/ultima2k/subaru%20trendy/IMG_6235.jpg

Möjligtvis så kanske jag försöker dra om röret lite längre ifrån wastegaten, eller så kanske man kan göra nån distans till den....


82 Inlägg
15 november 2008
#4
Det där är lite väl nära, flytta helst 10mm om det är möjligt, o bandage hjälper en hel del japp.

Man har varit med för...

120 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#6
Nej tyvärr så är de nån skitskum wastegate som sitter i själva lagerdelen, istället för i avgashuset och de två delarna går bara att sätta i ett läge.
Ska iaf se om jag kan få lite mera rum på något sätt hmm


272 Inlägg
15 november 2008
#7
Ett vällindat bandage kan du ta på när motorn går.

Tips: Lacka röret i värmetålig färg, Biltemas funkar kanon. Blanda 2 påsar citroncyra (köps i närmaste affär) med 1 liter vatten och blöt bandaget innan du lindar på det. Då blir det mycket lättare att linda, och syran gör att det inte rostar under.

Åker helst på is =)

782 Inlägg
16 november 2008
#8
Shysst tips..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 november 2008
#9
isakare skrev:
Ett vällindat bandage kan du ta på när motorn går.

beror på hur hårt man kört men hitintills har jag inte brännt mig på mitt smile avgasbandage är en mycket bra investering om man behöver ha ner tempen i motorutrymmet..


354 Inlägg
16 november 2008
#10
Jag Själv Kör Med Bandage, Ganska Mycket Skillnad=)


12 086 Inlägg
16 november 2008
#11
Mycket, det är otroligt effektivt!

184 Inlägg
16 november 2008
#12
Ska tydligen ge motorn bättre flås också smile kanske inte nån effekt, nån som vet o kan bevisa de ? Men det kyler även ner avgaserna i röret (kalla avgaser tar mindre plats) och därigenom "blåsa" igenom lättare. Men det är väl som med allt annat sånthär smått. Ger nog mer på en 800hk motor än en trimmad nissan micra med 120hk


1 893 Inlägg
16 november 2008
#13
Om bandaget isolerar så man inte ens bräner sig, då lär avgaserna i röret vara ännu varmare än utan bandage.


354 Inlägg
16 november 2008
#14
Ja trodde det va tvärtom, att varma avgaser ger bättre flöde, alltså tömmer cylindern snabbare, vilket åt andra hållet blir mer tryck mot stressfläkten, om bilen har en sådan vill säga =P ..


120 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#15
Tog och gjorde om fästet till wastegaten så man kunde flytta ner/vrida den lite på turbon, samt vred lite på värmeplåten som fanns, så nu bör det inte vara några problem alls när man får på bandage smile

http://i147.photobucket.com/albums/r306/ultima2k/subaru%20trendy/IMG_6236.jpg


354 Inlägg
16 november 2008
#16
Gillar sånna här byggen smile ..


120 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#17
Har beställt lite avgasbandage nu, men fick en liten tanke bara...
Ska man vira det typ kant i kant varje varv, eller ska man lägga det över förra varvets bandage en bit (jävligt lurigt formulerat, jag vet)?


198 Inlägg
22 november 2008
#18
Det ska överlappa. Brukar finnas med en förklaring hur mycket det ska vara.

1332 - Överjävlig

1 785 Inlägg
23 november 2008
#19
Kristian_V skrev:
Om bandaget isolerar så man inte ens bräner sig, då lär avgaserna i röret vara ännu varmare än utan bandage.

Värmen transporteras ut via avgaserna bättre. Istället för att stråla ut genom rörets utsida och vidare till luften. Med högre temperatur ökar övertrycket i röret så mer kraft kommer turbon tillgodo. Lägre temp vid wastgaten var meningen men det ger en extra bonus.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 014 Inlägg
23 november 2008
#20
För det första, värmen minskar jäkligt snabbt för varje millimeter från värmekällan du kommer.

Avgasbandage är, som tidigare nämnts, bra för att minska värmen i motorrummet, men också jäkligt bra för att öka hastigheten på avgaserna, vilket ger snabbare spool-up på aggregaget och därmed bättre respons i motorn.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök