3133
Sök

turbo på vevaxel?

251 Inlägg
2 mars 2006
Trådstartare
#1
hej! har haft spekulationer om att montera turbo så den drivs av vevaxeln??

har hört att det ska finnas liknande metoder på en del lastbilar?

är dett möjligt?

/daniel
Senast redigerat av sorken (2 mars 2006)

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

BMW Power
2 362 Inlägg
2 mars 2006
#2
Vet personligen inte så mycket om det, men en kompressor kan drivas med en rem som är kopplad till motorns vevaxel.. så det borde kanske gå?

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

12 086 Inlägg
2 mars 2006
#3
Kallas centrifugalkompressor, är som en halv turbo och drivs på vevaxeln.
Allt går (som vanligt) men de finns nog inga färdiga kit till din bil så de blir o bygga custom.

Lada-missbrukare
566 Inlägg
2 mars 2006
#4
Att "bygga om" en vanlig turbo till en kompressor (om jag förstod saken rätt) är nog inget att rekommendera... En turbo skall nämligen ha GANSKA högt varvtal...såå det blir nog lite problem me att få den tillräckligt utväxlad...dee klart.. med nån typ av planetväxel ska de vel gå... De blir nog enklare att skaffa en billig å bra "riktig" kompressor....t.ex. en Eaton M45...finns billiga sådana begagnat... för 3000-6000 kronor borde du nog få en bättre begagnad M45:a...smile Va tänkte du sätta på  för bil..???smile
Senast redigerat av Lada Tuning (2 mars 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

5 710 Inlägg
2 mars 2006
#5
sorken skrev:
har hört att det ska finnas liknande metoder på en del lastbilar?

Det du tänker på är såkallat Turbo Compoud (TC) som b.l.a används av Scania och Volvo för att höjja effekten och sänka bränsleförbrukningen.
Man driver inte turbon med vevaxeln utan snarare tvärtom alltså man driver vevaxeln med turbon.
En TC-motor har en vanlig turbo men när avgaserna gått igenom avgasdelen på snurran finns det fortfarande energi kvar i gaserna genom tryck och värme.
Energin försöker man "återvinna" genom att sätta fart på en turbin (skovelhjul) till och leda kraften från turbinen in i en växellåda.
Växellådan växxlar sedan ned det enorma vartalet till en nivå som passar motorns vartal lite bättre och via en koppling läggs kraften från växellådan ut på ett kugghjul på vevaxeln.
Uppfinningen ökar i Volvos fall effekten från 460hk till 500hk men hjälper även upp vridmomentet samt sänker förbrukningen.

Lada Tuning skrev:
Att "bygga om" en vanlig turbo till en kompressor (om jag förstod saken rätt) är nog inget att rekommendera... En turbo skall nämligen ha GANSKA högt varvtal...såå det blir nog lite problem me att få den tillräckligt utväxlad

Finns kompressorer som är uppbyggda på precis det sättet:

http://www.geting.se/image.php/Rotrex.jpg

Ganska lik en vanlig "snigel" fast med remskiva istället för turbindel:
http://www.geting.se/image.php/Rotrexett.jpg

MVH Jonas
..............

Lada-missbrukare
566 Inlägg
2 mars 2006
#6
Visst...Helt rätt...De finns kompressorer som liknar "en halv turbo" oxå... Vortech å Lysholm e två exempel... Såna går naturlitvis oxå att använda till projektet ifråga...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

251 Inlägg
2 mars 2006
Trådstartare
#7
kan man alltså dela på en turbo ta kompressordelen å sätta den på veven å köra med den som en kompressor då?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 mars 2006
#8
men då är det bättre att skaffa en riktig skruv kompressor. för en vanlig turbo (ifall man nu kopplar den till vev) tappar mycket luft då en skruvis typ tar allt...


Klubbmannen
3 mars 2006
#9
sorken skrev:
kan man alltså dela på en turbo ta kompressordelen å sätta den på veven å köra med den som en kompressor då?

Folk har trampat omkring på månen..
Man utvinner enorma mängder energi från radioaktiva pellets..
Man har genmanipulerat fram gröna grisar..

Nog fan kan man använda en kompressordel från ett turboaggregat till det ändamålet. Frågan är snarare hur svårt det är, och hur bra det fungerar..
Senast redigerat av Klubbmannen (3 mars 2006)

251 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
#10
ja jo de e ju de som e frågan allt går om man e nog klurig

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

32 Inlägg
3 mars 2006
#11
Har själv funderat på att bygga en kompressor så.
man måste ha en utväxling på kanske 1:20 och det är väll inga problem att fixa.
Och antagligen så pallar inte orginallagerdelen all radiel belastning som en rem ger så man måste bygga dit kullager.

Men det är frågan om man kan kapa turboaxeln och sätta på ett kugghjul och få allt balanserat?

Och att göra detta blir nog bra mycke mer avancerat än att svetsa grenrör och dra oljeledningar till en turbo.

10 287 Inlägg
3 mars 2006
#12
Jepp,

Och inget av dessa exempel gick att göra utan att plöja ner en mindre nations BNP under tjugo år eller mer av forskning.

Har folk glömt KISS?

/Göran


KISS = Keep It Simple Stupid
Och övningar som innebär att bygga om en turbo hemma i garaget för remdrift/kugghjulsdrift är inte KISS. Vill ni grundforska - go ahead, men vill ni applicera fungerade teknologi - hitta på nåt enklare.


Klubbmannen skrev:
Folk har trampat omkring på månen..
Man utvinner enorma mängder energi från radioaktiva pellets..
Man har genmanipulerat fram gröna grisar..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Klubbmannen
3 mars 2006
#13
Sharky skrev:
Jepp,

Och inget av dessa exempel gick att göra utan att plöja ner en mindre nations BNP under tjugo år eller mer av forskning.

Har folk glömt KISS?

/Göran


KISS = Keep It Simple Stupid
Och övningar som innebär att bygga om en turbo hemma i garaget för remdrift/kugghjulsdrift är inte KISS. Vill ni grundforska - go ahead, men vill ni applicera fungerade teknologi - hitta på nåt enklare.

Det var liksom det som var poängen i det jag skrev

Och snarare en utväxling på 1:35
Turbinen snurrar uppåt 200 000 rpm
För att uppnå det varvtalet vid 6000 rpm på vevaxeln behövs en utväxling på 1:33
200 000 / 6000 = ~33

Riktig kompressor, skruvkompressor eller turbo. Det är det som gäller. Bonnmek á la privatperson räcker inte långt i det här fallet
Senast redigerat av Klubbmannen (3 mars 2006)


Sök