Jag skulle behöva byta turbo på min volvo. frågan nu är om det går bra att byta från 13G som sitter original till 15G som sitter på 2,5 liters motorn. Måste man göra nåt annat som att mappa eller dyl om man byter? och passar den direkt? Bilen är chippad med steg 1 d.v.s 240 hästar skall också tilläggas.
Nej, det är inget krav. Det bara att bulta på turbon och åka. Det är så pass liten skillnad i verkningsgrad så en mappning är enbart bortkastade pengar. Och trots att den nya turbon är större så pumpar den inte mer luft än vad den gamla gjorde, bara kallare.
Huruvida den passar beror på avgashuset, finns ett par olika, så antingen få man byta downpipe eller avgashus. Antar att du menar från 2,3? 2,4/2,5 har ofta ett 13C.
Nä grejjen är den att jag gärna skulle kunna ha en 13G men att jag fick tag på en 15G till ett bra pris så jag vill egentligen inte ha ut nå mer effekt. misstänker att min 13G turbo är slut då ja inte får upp mer än knappt 0,3 i ladd.
jo precis 15 g turbon är från en 2,3l.
vilket avgashus skall det vara för att passa till min bil? finns det nån beteckning?
Nä grejjen är den att jag gärna skulle kunna ha en 13G men att jag fick tag på en 15G till ett bra pris så jag vill egentligen inte ha ut nå mer effekt. misstänker att min 13G turbo är slut då ja inte får upp mer än knappt 0,3 i ladd.
vilket avgashus skall det vara för att passa till min bil? finns det nån beteckning?
Kollat så det inte bara är wastgateklockan eller nåt som sagt upp sig? Eller håller på att göra det?
Ett med samma fläns mot downpipe som du har, det finns 3 olika. Men det är svårt att säga eftersom Volvo har blandat och gett lite beroende på årsmodell. En gissning är ju att du har rakt hus med kona,vilket bara finns på 94 och tidiga 95 på 2,3orna. Men det är som sagt en gissning och inte säkert att det är så med delarna du har.
oki- jo det e klart. Hur kontrollerar man wastegateklockan,, provade att koppla ur slangen men det blev ingen skillnad. finns det mer sätt att kontrollera?