3149
Sök

Blyfri 98 oktan 40 öres skillnad mot blyfri 95 oktan? (tidigare var det det 30 öre)

19 Inlägg
21 november 2008
#21
Okay, tack för svaret!
Eftersom jag har en 2001 (utan turbo) så misstänker jag har adaptiv tändning (?). Men jag har inte märkt någon skillnad ... och det står bara "minst 91 oktan" i instruktionsboken.

Småläning som man är så räknar man ju på örena. 30 öre på 14 spänn är ju bra mycket mindre procentuell skillnad än 40 öre på 10.50 som bensinen kostar i skrivande stund...!


13 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#22
så vad är skillnaden om man mappar en bil för 98 bensin, eller låter den anpassa sig till 98 bensin genom knacksensorn?

fortsätter tanka på Jet, 10,34 kostar deras 98-bensin idag... ni som inte bryr er om 10-20 öres skillnaden kan ju tanka på andra ställen och betala mer :p


1 174 Inlägg
8 december 2008
#23
Shelluzo skrev:
fortsätter tanka på Jet, 10,34 kostar deras 98-bensin idag... ni som inte bryr er om 10-20 öres skillnaden kan ju tanka på andra ställen och betala mer :p

Säg att du tankar 60 liter bensin för 10kr/L eller tankar samma mängd för 10.30kr/L så skiljer det 18kr på 60 liter.. Körde också runt innan och tankade på det billigaste stället, som oftast ligger utanför stan eller på en omväg.. Ska man tjäna 18kr för att tanka billig utspädd bensin på jet, eller lägga till nårra kronor och få besin med lite bättre kvalité.. Och bilen går bättre och renare..

"If you're in control, you're not going fast enough"

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 december 2008
#24
Shelluzo skrev:
Lanjin skrev:
din-x har 30 öre med sist jag kolla. men kan ju ändrats med

Sist jag tankade på Din-X för någon månad sedan var deras skillnad också 40 öre sad

Idag tankade jag 60 liter på Jet till priset 10,84 för 98 oktan, (10,54 för 95 oktan). Hade jag istället tankat på t ex Statoil som hade priset 10,64 för 95 oktan, så hade jag fått betala 11,04 för deras 98 oktan.

60 liter * 10,84 = 650,4 (Jet)
60 liter * 11,04 = 662,4 (Statoil)

Då fick jag alltså en liter extra 98 oktanig bensin för jag tankade på rätt mack. Att få en liter gratis varje gång man tankar är inte helt fel.

Har du Statoilkort(jag har både bensin och mastercard) så har du 15öre rabatt på drivmedel. Det är inte värt att tanka på skitmackar när prisskillnaden är <10öre...

Jag tankar alltid 98oktan då min bil är mappad till det efter kompressorinstallationen. Har tyvärr, som er andra, märkt att många mackar slutat med 98 helt... sad

Moderator+
1 081 Inlägg
8 december 2008
#25
Eller så är det för att B98 har en sjukt liten marknad, det kostar pengar att transportera bränsle och ha prylar för att sälja det. Om ni som gnäller hade lite insikt i branschen skulle ni garanterat förstått bättre.

Och att gnälla över 10 öre när soppan sjunkt 4kr på några månader, shit tongue Billigare att tanka nu än det någonsin varit nästan...

Vem jag?

13 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#26
Din effektiva rabatt som du pratar om blir bara 5 öre på 98-bensin eftersom statoil har lagt på 10 öre på priset.

Statoil
95 bensin: 10,19 - 0,15 = 10,04
98 bensin: 10,59 - 0,15 = 10,44

Jet
95 bensin: 10,04
98 bensin: 10,34

(dock har Statoil lite högre riktpris, idag har de 95-oktan: 10,29 resp. 98-oktan: 10,69, så du tankar 20 öre dyrare 98 bensin där, så tankar du 60 liter förlorar du lite mer än en liter soppa)


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 december 2008
#27
Redbull skrev:
Eller så är det för att B98 har en sjukt liten marknad, det kostar pengar att transportera bränsle och ha prylar för att sälja det. Om ni som gnäller hade lite insikt i branschen skulle ni garanterat förstått bättre.

Och att gnälla över 10 öre när soppan sjunkt 4kr på några månader, shit tongue Billigare att tanka nu än det någonsin varit nästan...

Varför ska vi förstå att flera bensinstationer slutar sälja ett bränsle(98okt) som många bilar med turbo/kompressor behöver? Detta är en sida med bilintresserade människor, vi är alltid i minoritet. Att vi är i minoritet betyder väl inte att vår åsikt är mindre värd?

Våra bilar drar dessutom ofta mer än "Svenssons" bil då vi i vissa fall har tyngre högerfot. När vi kör på bana alltså wink

Att prisskillnaden mellan 95/98 höjs från 30 till 40öre kan jag dock ha förståelse för då det är en svikande marknad för 98oktan.

13 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#28
Det jag menar är att, varför jaga rabatt och skaffa kort hos bolag som ger 15 öre rabatt, för att sedan få ett dyrare pris ändå?

Du har jagat 15 öre rabatt (som för övrigt är samma effektiva pris som på obemannade stationer), och det slutade med att du betalar 10-20 öre mer per liter 98 oktanig bensin

För att 98-oktan inte ska försvinna, tanka 98 bensin!


Moderator+
1 081 Inlägg
8 december 2008
#29
TCG skrev:
Varför ska vi förstå att flera bensinstationer slutar sälja ett bränsle(98okt) som många bilar med turbo/kompressor behöver? Detta är en sida med bilintresserade människor, vi är alltid i minoritet. Att vi är i minoritet betyder väl inte att vår åsikt är mindre värd?

Våra bilar drar dessutom ofta mer än "Svenssons" bil då vi i vissa fall har tyngre högerfot. När vi kör på bana alltså wink

Att prisskillnaden mellan 95/98 höjs från 30 till 40öre kan jag dock ha förståelse för då det är en svikande marknad för 98oktan.

Det handlar snarare om att för få "behöver" det. Säljs det i så små mängder så man går med förlust på att ens sälja det finns det väl knappast någon vits att göra det.

Så istället för att skapa trådar med gnäll och att bojkotta bolag som höjt prisskillnaden på 95 och 98 så bör man uppmana folk till att tanka det snarare om man vill ha kvar det smile Få företag som lever på förlustaffärer.

Vem jag?

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 december 2008
#31
Shelluzo skrev:
Det jag menar är att, varför jaga rabatt och skaffa kort hos bolag som ger 15 öre rabatt, för att sedan få ett dyrare pris ändå?

Du har jagat 15 öre rabatt (som för övrigt är samma effektiva pris som på obemannade stationer), och det slutade med att du betalar 10-20 öre mer per liter 98 oktanig bensin

För att 98-oktan inte ska försvinna, tanka 98 bensin!

Jagar inte rabatt, har det för att på ett enkelt sätt få en sammanställning varje månad hur mycket pengar jag förbrukar på drivmedel. Tankar jag 95okt så är det dessutom samma pris som på obemannade stationer(oftast, de har börjat tumma på detta den senaste månaden häromkring).

Att jag tankar på Statoil beror på att de har butik om man behöver en snabb macka/dricka/spolarvätska och de tillhandahåller service såsom tryckluft/vatten/papper m.m.

13 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#32
Sådan sammanställning kan man även få på obemannad-stations-bolag. Kan ju t ex ha Jet-kort.

Jag har också kort hos Statoil (guldkort), men tankar bara där i nödfall numera.
Har aldrig märkt någon skillnad på bensin från olika bolag, och jag har kört både turbo, V8 och vanliga bilar.


13 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#33
Förresten så är det inget bolag som har ändrat prisskillanden på 96 bensinen, många som tankar 96 eller vad :p


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 december 2008
#34
T5an ja hade spikade lätt som fan på Jets soppa, jävla skit soppa

kör ja turbo eller trimmat så tankar jag på shell

slit å släng bilen tankar ja bara de som finns på macken eller där ja nu tankar big_smile


113 Inlägg
10 december 2008
#35
VictorW skrev:
TBOC_Razor skrev:
Darkie skrev:

Kanske beror på att du kör turbo bil också hehe.. big_smile

Mappad turbo-bil wink

Och ja, det är ju det jag säger, alla motorer reagerar olika på det. Kanske funkar det sämre för mig eftersom bilen blir kinkigare med soppan när man trimmar, jag vet inte.

Jag vet bara att jag aldrig mer tänker tanka jet-soppa såvida det inte är absolut nödvändigt.

Kan bara hålla med, kör numera på Statoils 98 oktan och de småproblem jag hade innan är borta.

/ Victor

Jets bensin är precis samma bensin som andra bolag säljer.
Det ligger nämnligen till som så här; Alla bolag hämtar bensin på varandras depåer. D.v.s. att det kommer från samma tankbåt, samma cistern, och går ut till tankbil i samma rör...
Det som KAN skilja är additiverna, t.ex. smörjande medel, men vanligtvis skiljer inte ens det.


451 Inlägg
10 december 2008
#36
var glada över att bensinen kostar 10:04/l (Jet Vällingby)

Full tank för under 500:-, första gången sens jag köpte bilen!

Har fört Körjournal snart 1år på exakt alla tankningar, och bara tankat när lampan lyser och alltid full tank och det är kul att se förändringar som sker under 1års tid!!!...

Från att tanka fullt nästan 700:- till idag 473:- !!!!!!!!!!!!

Tack säger jag bara ! tack tack tack tack

395 Inlägg
10 december 2008
#37
9,94:- för en liter 95 Oktan på JET. (Umeå)
Har inte märkt något som ska vara dåligt med Jet än, så varför tanka på dyrare och tro att man får bättre ?;P


36 Inlägg
10 december 2008
#38
hahaha ett nytt I-landproblem? Oj jag tjänade 10öre per lite men körde några mil extra för att göra det.. Nä ibland undrar man hur det står till? Gnälla om 10 öre hit och dit.
Så fort nån mack sänker lite, då är det kö till förbannelse bara för att tjäna några korvören....
Senast redigerat av phettbengt (10 december 2008)


German Engineering
9 083 Inlägg
10 december 2008
#39
I måndags kväll åkte jag förbi en bensinmack med 2 polare i Skälby, bensinpriset hamnade på 9,99 kr/liter big_smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

13 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#40
Oljepriset är väldigt hårt pressat, kolla www.oljepris.se. Vad kommer hända när oljepriset går tillbaka mot 100 dollar igen? Var uppe i ca 140 dollar fatet som högst och står nu på drygt 40 dollar fatet...

Riktpriser idag hos Jet:
BENSIN
95 9,94     96 10,10     98 10,24
Gällande från: 2008-12-10
   
E85
9,34
2008-11-03
   
DIESEL
10,69
2008-12-10



Sök