2354
Sök

Etanol .. Sant eller Falskt ?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Är det sant eller falskt att etanol torkar ut bränsle slangar i gummi?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Åström
72 Inlägg
17 november 2008
Ingen aning, dock så är etanol lättare än bensin satt om man blandar säg 60/40 bensin/etanol så ligger bara etanolen ovanför bensinen... så när man kommer till etanol går bilen som skit ^^

Alpine - en klass för sig

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
Zaab skrev:
Ingen aning, dock så är etanol lättare än bensin satt om man blandar säg 60/40 bensin/etanol så ligger bara etanolen ovanför bensinen... så när man kommer till etanol går bilen som skit ^^

men för faaan  kom igen!!!!!   skitsnack

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 230 Inlägg
17 november 2008
Revotech skrev:

kan kan dom, men det kan ju bensin slangar med så..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

23 Inlägg
17 november 2008
ja det där stämmer inte alls enligt min erfarenhet. Farsan blandar hejvilt och han har int eklagat nån gång på att bilen skulle gå dåligt,

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
Revotech skrev:

är bränsleslang i gummi?  förefaller mer sannolikt att dem är i EPDM.

vad har du fått ifrån att det torkar ut?  fuskåkarna som höjer bränsletrycket till 5bar och sen blir förvånade över att 25år gammla slangar i 745:an inte höll?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Jo men alla vet vi ju att etanol är uttorkande.. annars märker man ju det en lördag morgon hehe... 

Sen jag började köra min motor på etanol har man hört mycket  " det blandar sej med oljan "  .. " det gör att din motor går aldeles för varmt "..

Rätta mej om jag har fel. Det blandar sej väl dåligt med vissa oljor och inte alls med andra.. D.v .s om man har dåliga kolvringar så etanolen hamnar i sumpen...

Etanol och methanol är väl kylande.. Häll lite på handen o det kyler som fan..Borde inte det gälla även i motorn när den inte är förbränd?

7 100 Inlägg
17 november 2008
när ni andå pratar om etanol!
skulle ni rekomendera att tanka 50/50 i min mazda 626 2,0-87?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Revotech skrev:

är bränsleslang i gummi?  förefaller mer sannolikt att dem är i EPDM.

vad har du fått ifrån att det torkar ut?  fuskåkarna som höjer bränsletrycket till 5bar och sen blir förvånade över att 25år gammla slangar i 745:an inte höll?

Det har jag hört lite här och där.. Vissa säger si och andra så.  Jag tänkte då på domslangarna som sitter i motorummet.. Dom övergår från plast eller metallslangar från underredet till någon typ av gummi liknande slang till fuelrailen

587 Inlägg
17 november 2008
kör 50/50 i 850in utan problem . den går tillochmed bättre än med bara bensin.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
17 november 2008
Jag kan köra min a6:a på 100% etanol ibland och det är inte nått bekymmer

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Körv
3 535 Inlägg
17 november 2008
p-nyhlen skrev:
Jag kan köra min a6:a på 100% etanol ibland och det är inte nått bekymmer

Du menar väl 100% E85? tongue

Truckdriving Man

1 893 Inlägg
17 november 2008
Etanol äter hårdare i gummi.JA!
Etanol bilar har ett tätare service intervall pga att oljan skall bytas tätare, varför vet jag inte.
Skall man reg.bessiktiga bilen för etanol (Fullt möjligt idag) måste man visa papper på vilka material man använt för slangar, packningar m.m.

15 Inlägg
17 november 2008
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

1 893 Inlägg
17 november 2008
danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Näe, inte dyrt. Men när det går bensin i gummit o det spricker, kan det bli farligt!

587 Inlägg
17 november 2008
Kristian_V skrev:
Etanol äter hårdare i gummi.JA!
Etanol bilar har ett tätare service intervall pga att oljan skall bytas tätare, varför vet jag inte.
Skall man reg.bessiktiga bilen för etanol (Fullt möjligt idag) måste man visa papper på vilka material man använt för slangar, packningar m.m.

jag har ju testat 50/50 blandning å kan säga så här om oljan:

den såg förjävlig ut efter kört blandningen ca 500mil. jag ANAR att det beror på att etanolen löser upp sotpartiklar å dessa hamnar i oljan, eller är jag helt ute å cyklar? Oljan såg absolut inte ut så innan jag började labba med att blanda e85 å bensin.

1 893 Inlägg
17 november 2008
einherjer skrev:

den såg förjävlig ut efter kört blandningen ca 500mil. jag ANAR att det beror på att etanolen löser upp sotpartiklar å dessa hamnar i oljan, eller är jag helt ute å cyklar? Oljan såg absolut inte ut så innan jag började labba med att blanda e85 å bensin.

Kan säkert vara anledningen till de tätare service intervallen på E-bilar, JA! wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
bmx skrev:
när ni andå pratar om etanol!
skulle ni rekomendera att tanka 50/50 i min mazda 626 2,0-87?

NEJ

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
danzor skrev:

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN

kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
Kristian_V skrev:
einherjer skrev:

Kan säkert vara anledningen till de tätare service intervallen på E-bilar, JA! wink

Ja ni är ute och cyklar. sök och ha viss källkritik så kommer ni hitta korrekt fakta.

Sök