2834
Sök

Blindtest av framsystem

10 287 Inlägg
19 november 2008
Har du väl öppnat "truten" så får du berätta mer Jonas. Frekvensgången i sig hos elementen torde väl knappast ändra på sig men jag antar att ett av dina största anledningar till pekfingret är att man i ett demoställ lyssnar on-axis och helt utan reflexer medans man i en bil lyssnar ofta off-axis och har reflexer och då får man en helt annan karaktär.
Även om man lyssnar on-axis i en bil så kommer reflexerna, dvs elementens off-axis egenskaper att spela roll.
Frekvensgången kan väl ändå bli ändrad också pga monteringen när det gäller element som är öppna (dvs konelement för low-mid). Middar i defininierad kavitet och diskanter bör väl inte påverkas.

Jag spånar, du får fylla i Jonas.

/Göran

jonash skrev:
Det som dock är livsfarligt med såna här tester är det att i bilen så låter kitten helt olika mot vad de gör i demostället. Så, att köpa kit beroende på hru det låter i ett demoställ är som att köpa parfym beroende på hur annonsen ser ut i tidningen....

Dvs, helt förkastligt. Tyvärr så måste ju återförsäljare ofta använda demoställ för att just demonstrera nånting, men det är SKITVIKIGT att de som läser sånt här, och även kunder i butik som lyssnar i ett ställ är 100% medvetna om att det låter HELT annorlunda i bilen.

/jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
19 november 2008
Roger.
Hur kan lyssnarna sätta namn på kitten om det var ett blindtest?

/Göran

Roger-T skrev:
Okay här kommer test 1.
Focal 8 röster
Genesis 6 röster
DLS 1 Röst
Mutant 2 röster.

Kommentar:
Kenneth: Gillar Genesis att det är lite tillbaka lutat, skönt att lyssna på,
Milla: Focal är tydligast
Andreas: Focal rockar  men är lite för på, jag väljer detta ändå.
Micke: Mutant Oh fan va pinsamt (Jobbar som lev åt ett annat märke)
Martin: Genesis håller ihop när man drar på
Leif: Focal. Detta var inte färgat som de andra. (Han är ägare till Focal hemmahögtalare)
Pelle: Dls är heldött, Genesis för återhållet,Mutant för tunt, Focal rätt okay
Richard: Genesis det håller att spela högt med.

Kan tillägga att DLS kittet inte lät alls bra i stället och låter väldigt mycket bättre i bil.
Focal Spelar väldigt mycket "på" onaxis, detta är gjort med avsikt då man inte vill ha en loudnesskurva när det väl sitter i dörren.
Mutant XXX kittet lät väl okay för pengen och gjorde bra ifrån sig med tanke på att de andra kitten var minst dubbelt så dyra.

Ni får gärna komma in och göra egna tester, och lämna kommentarer.

Nu sitter det i stället:
Focal 165VR
Kenwood KFC-S702P
Mutant Euphony
Genesis A16.02

(Groucho Marx).

Avstängd
21 Inlägg
19 november 2008
Roger vet vilket par som spelas när han demonstrerar / switschar till olika högtalar par, men inte testpanelen , testpanelen säger hur aktuella ljudet låter utan att veta vilket märke det är , om nu testet är utfört med universal gallers eller dyl , högtalarna fick kanske namn i siffer ordning. par 1. par 2 .par 3. som sagt

20 Inlägg
19 november 2008
Lyssnarna kanske bedömde efter siffror, på så vis blindtest. Vardera märke hade kanske unika nummer som därefter möjligtvis byttes ut av Roger till respektive produktnamn framför kommentarerna för att vi då ska kunna förstå en aning bättre? hmm

Edit: Såg inte ditt inlägg Felstyrd då jag fick se nu att vi hade gemensamma åsikter.

Roger.
Hur kan lyssnarna sätta namn på kitten om det var ett blindtest?

/Göran
Senast redigerat av Tukk (19 november 2008)

10 287 Inlägg
20 november 2008
Jodå, jag förstår. Vill bara höra det från Roger.

/Göran

felstyrd skrev:
Roger vet vilket par som spelas när han demonstrerar / switschar till olika högtalar par, men inte testpanelen , testpanelen säger hur aktuella ljudet låter utan att veta vilket märke det är , om nu testet är utfört med universal gallers eller dyl , högtalarna fick kanske namn i siffer ordning. par 1. par 2 .par 3. som sagt

(Groucho Marx).

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Jodå, jag förstår. Vill bara höra det från Roger.

/Göran

felstyrd skrev:

Stället har en fjärrkontroll där man själv kan byta mellan a,b,c,d
Högtalara sitter bakom ett fronttyg.
Sen får kunden säga a,b,c,d så fyller jag i på listan under vilket kit det var.

Butiksinnehavare
7 Inlägg
21 november 2008
Om vi börjar från början så kommer inte någon högtalare till sin rätt i Focalstället.
Jag har labbat med själva demostället för att få högtalarna att bli ofärgade av konstruktionen.
Jag har  ett annat ställ där högtalar låter helt underbart, monterat i Focalstället känns det som om något saknas eller rättare sagt är förvrängt.
Luftigheten lyser med sin frånvaro.
Nu är det som Roger skriver " alla har samma förutsättning "
Det jag ska göra härnäst är att montera ett annat steg i demostället.
Nu har det suttit ett Focal Solid4 som drivit högtalarna.
Signalkällan är en Nacka 500 så där ligger inte färgningen.

Det talas också om reflexer.
Baffeln i Focalstället är vinklat innåt, så helt plan framsida har det inte.
Nu sitter förvisso diskanten inte i närheten av denna eventuellt reflekterande yta.
Men det känns som om det är i registret runt 300-1000Hz som problemet ligger.
Steget som ska testas är ett Sinfoni 90.2, dessa känns likvärdiga med tex Genesis pga sin värme.

Det system som låter bäst i mitt ställ är............Focal 165kr

Ljudbyggaren
Garnisonsgatan 13, Helsingborg. Tel: 042-164750.

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Nanobert skrev:
Om vi börjar från början så kommer inte någon högtalare till sin rätt i Focalstället.
Jag har labbat med själva demostället för att få högtalarna att bli ofärgade av konstruktionen.
Jag har  ett annat ställ där högtalar låter helt underbart, monterat i Focalstället känns det som om något saknas eller rättare sagt är förvrängt.
Luftigheten lyser med sin frånvaro.
Nu är det som Roger skriver " alla har samma förutsättning "
Det jag ska göra härnäst är att montera ett annat steg i demostället.
Nu har det suttit ett Focal Solid4 som drivit högtalarna.
Signalkällan är en Nacka 500 så där ligger inte färgningen.

Det talas också om reflexer.
Baffeln i Focalstället är vinklat innåt, så helt plan framsida har det inte.
Nu sitter förvisso diskanten inte i närheten av denna eventuellt reflekterande yta.
Men det känns som om det är i registret runt 300-1000Hz som problemet ligger.
Steget som ska testas är ett Sinfoni 90.2, dessa känns likvärdiga med tex Genesis pga sin värme.

Det system som låter bäst i mitt ställ är............Focal 165kr

Det nya stället låter bättre. Och som jag skrev innan så är det lika för alla. Och det är det viktiga för att få en uppfattning om skillnaderna på kitten. Och det får man absolut i stället, det är ju inte så att Kenwoodkittet kommer låta piggare än focal bara för att vi tar ett annat ställ.
Reflexen du pratar om lär inte vara överdivet störade då den är vinklad bort från lysningspositionen
Dämpa den sidan annars. Som sagt det är ingen ide att klaga på stället, nästa gång är det kanske en bildörr som ett kitt trivs bättre än i ett annat och då börjar snacket igen och så håller det på tills vi ger upp.

Testet visar skillnaderna, och det funkar som måttstock för man upplever det så i bilen också.
detaljer får man fixa på plats och det är därför vi finns som handlare.

Sök