2224
Sök

kan man använda 16v volvo kolvar i en vanlig volvo turbo när man byter till 16v topp?

19 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att som tidigare sagt att byta till en 16v topp (b234f) på min turbo (b230ft) och behöver ju då fräsa om kolvarna men räcker det med att bara ta 16v kolvar direkt eller blir de nått knas då?

Mvh Alex

A real Mercedes never ends

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 november 2008
#2
Du får för högt komp misstänker jag. Kan mycket väl ha fel, men ja tror de blir så.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2008
#3
hmm varför inte prov montera dem och se hur mkt kolvarna sticker upp från botten delen? så tar du bort den lilla millimetern som de sticker upp.. ?? smile tror inte de är så mkt svårare ? sen finns de ju två olika sorters kolvar till 16 taggaren en som är mindre och en som är gött stor.. ( längden )

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 november 2008
#4
XeptiQ skrev:
hmm varför inte prov montera dem och se hur mkt kolvarna sticker upp från botten delen? så tar du bort den lilla millimetern som de sticker upp.. ?? smile tror inte de är så mkt svårare ? sen finns de ju två olika sorters kolvar till 16 taggaren en som är mindre och en som är gött stor.. ( längden )

Har aldrig hört talats om detta, men det kanske stämmer?

Angående 16v toppen så har ja för mej att de flesta svarvar av kolvarna innan de monterar toppen. Vanligast vad ja har läst är 3mm. Sedan så hoppas ja du är medveten om att du måste modifiera kamdrivningen för att montera toppen?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 november 2008
#5
patrikhornfeldt skrev:
XeptiQ skrev:
hmm varför inte prov montera dem och se hur mkt kolvarna sticker upp från botten delen? så tar du bort den lilla millimetern som de sticker upp.. ?? smile tror inte de är så mkt svårare ? sen finns de ju två olika sorters kolvar till 16 taggaren en som är mindre och en som är gött stor.. ( längden )

Har aldrig hört talats om detta, men det kanske stämmer?

Angående 16v toppen så har ja för mej att de flesta svarvar av kolvarna innan de monterar toppen. Vanligast vad ja har läst är 3mm. Sedan så hoppas ja du är medveten om att du måste modifiera kamdrivningen för att montera toppen?

jo visst det med kam drivningen får man ju modda om. hmm läste de här på forumet att de vart en snubbe som hade tagit reda på vilka remmar som passar rätt på med spännrulle. till b230 blocket med 16v toppen på. ska kika lite och se om jag kan hitta den tråden..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

19 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#6
XeptiQ skrev:
patrikhornfeldt skrev:
XeptiQ skrev:
hmm varför inte prov montera dem och se hur mkt kolvarna sticker upp från botten delen? så tar du bort den lilla millimetern som de sticker upp.. ?? smile tror inte de är så mkt svårare ? sen finns de ju två olika sorters kolvar till 16 taggaren en som är mindre och en som är gött stor.. ( längden )

Har aldrig hört talats om detta, men det kanske stämmer?

Angående 16v toppen så har ja för mej att de flesta svarvar av kolvarna innan de monterar toppen. Vanligast vad ja har läst är 3mm. Sedan så hoppas ja du är medveten om att du måste modifiera kamdrivningen för att montera toppen?

jo visst det med kam drivningen får man ju modda om. hmm läste de här på forumet att de vart en snubbe som hade tagit reda på vilka remmar som passar rätt på med spännrulle. till b230 blocket med 16v toppen på. ska kika lite och se om jag kan hitta den tråden..

1. problemet blir väl om man gör så att då förlorar man väl den urfräsningen som finns i kolven?
aha hänger det på årsmodeller beroende på kolvstorlek lr?

2.jo det har jag fått reda på och vilka remmar o drev samt spännrulle

3.jo men dom har jag fått reda på vad det ska vara tongue Tack ändå smile

A real Mercedes never ends

Volvo Fantast
194 Inlägg
20 november 2008
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25304/342113_1ybc9v.jpg

Så här har jag gjort... Svarvar gör man för att det ska gå fritt för ventilerna alltså i stället för dom frästa spåren

Kanske skulle skriva vad det är... B230FT kolv som jag breddat brunnen på lämnat en 3 mm kant
samt tagit 1 mm på djupet av kolven
Senast redigerat av karlsson_6 (20 november 2008)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

300 Inlägg
13 januari 2009
#8
karlsson_6 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25304/342113_1ybc9v.jpg

Så här har jag gjort... Svarvar gör man för att det ska gå fritt för ventilerna alltså i stället för dom frästa spåren

Kanske skulle skriva vad det är... B230FT kolv som jag breddat brunnen på lämnat en 3 mm kant
samt tagit 1 mm på djupet av kolven

hur långt komp har du när du svarvat så mycket?



Sök