3546
Sök

Hjälp med tändning/bränslesystem Volvo 240 -89

114 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Är det sepparata boxar till tändning och bränsle på en 240 -89 med 230f? Om det är det, jobbar dom tillsammans? Eller går det att byta tändsystemet till modell äldre med brytarlös fördelare och tändmodul och ändå få bränslet att fungera?

Om någon undrar varför så är det för att jag vill ha det gammla "plana" svänghjulet.

Tack på förhand // TWR


114 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet något om detta?


4 001 Inlägg
24 november 2008
#3
jag tror att det är skilda boxar och dom har inget med varandra att göra, men det bästa är väl ändå att leta upp ett plant svänghjul med tändlägesgivarhål, det finns iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

114 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#4
Okej. Men det är så att jag även vill kunna ställa tändningen "manuelt".
Några fler teorier?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 november 2008
#5
jag är rätt säker på att de är separata boxar för tändning och bränsleinsprutning (iaf så är de ju så på 7/900 serien). jag tror, men är långt ifrån hundra, att de arbetar tillsammans. vet bara att boxarna skickar signaler mellan varandra och styr på så viss så att tändningen och bränsleinsprutet funkar optimalt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

114 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#6
Någon som vet om det är som ovanstående tror?


blacken
26 november 2008
#7
På "240" med knasare så är det ett separat "eget" tändsystem. Problemet med sprut är att hallgivaren ( i fördelaren) styr tillslaget för soppapumpen. Men det ska väl kunna gå att "lura" systemet på något sätt..

114 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#8
Okej. Någon som vet på vilken modell det sitter "plant" svänghjul med "tändlägesgivarhål"? Om det finns..


10 287 Inlägg
26 november 2008
#9
Om du har elektroniskt sprut från Bosch, dvs LH2.2 eller 2.4, så arbetar boxarna tillsammans. Dom är beroende av signaler mellan varandra för att vara lyckliga.

/Göran

TWR skrev:
Någon som vet om det är som ovanstående tror?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

114 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#10
Det var ju tråkigt, får väl vara nöjd med mitt 11 kilos svänghjul då.

Tack för alla svar // TWR


4 001 Inlägg
26 november 2008
#11
TWR skrev:
Det var ju tråkigt, får väl vara nöjd med mitt 11 kilos svänghjul då.

Tack för alla svar // TWR

11kg? har för mig att det väger 13,någonting kg.

jag ska höra vilket svänghjul som passar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

114 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#12
Har för mej att det väger 11kg, men det kanske är 13. Iaf så är det alldeles för tungt..


4 001 Inlägg
26 november 2008
#13
TWR skrev:
Har för mej att det väger 11kg, men det kanske är 13. Iaf så är det alldeles för tungt..

precis, allt över 6kg är onödig vikt wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

13 Inlägg
26 november 2008
#14
de går väll att lätta svänghjulet. och vill man ställa om tändingen kan man ju flytta tändlägesgivaren bygga om fästet eller borra nya hål i blocket:)

114 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#15
Precis hade tänkt mej mellan 5-6 kg, och då passar det ju lite bättre med ett plant svänghjul.



Sök