Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!
Det finns nån speciell smörja som man häller i tanken som jag tror är nått liknande k-sprit som funkade väldigt bra för mig,det ska tydligen rena "motorn" med... fråga på mekonomen så vet dom vad det är för nått
Det finns nån speciell smörja som man häller i tanken som jag tror är nått liknande k-sprit som funkade väldigt bra för mig,det ska tydligen rena "motorn" med... fråga på mekonomen så vet dom vad det är för nått
har testat med K-sprit samt "instprutnings rengörning" blev inte bättre..
har du kollat katalysatorn över huvudtaget?? Vet du va du fick för lamdavärde på besiktingen, vid fullständig förbrännin ska värdet ligga på 1.00.. Låter precis som katalysatorn e täppt eftersom du beskriver att den är seg och vill inte varva..
har du kollat katalysatorn över huvudtaget?? Vet du va du fick för lamdavärde på besiktingen, vid fullständig förbrännin ska värdet ligga på 1.00.. Låter precis som katalysatorn e täppt eftersom du beskriver att den är seg och vill inte varva..
lamda värdet var jätte bra..samt HC.. det är bara COn som e hög.men på förhöjda tomgången så får man ha "3" å jag har "4" så det är ju inte så mkt som skilljer för att den skall gå igenom..
Är katalysatorn slut så hjälper inte K-sprit ändå. Däremot, på en äldre bil där värdena ligger alldeles på gränsen så går de bra att hälla i en liter K-sprit på typ 15 liter bensin, de brukar ta ner dem rätt bra.
de är till 90% chans att din katalysator har gett upp, spec om du kört rätt hårt med bilen, volvos äldre kattar tål tyvärr inte de och då slits väldigt fort..
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!
Det kan säkert vara som de andra här säger att det är Catalysatorn felet ligger i. Har du dåligt tryck från avgasrörets slut? Låter den onormalt dämpad? Det händer att väggarna inne i dämpare rostar sönder inifrån så att dämpullen i dämparen täpper igen utlopps röret.
Kan tillägga att luftmängdmätarens funktion kan vara väldigt svår att kontrollera och få ett tillförlitligt svar
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!
Det kan säkert vara som de andra här säger att det är Catalysatorn felet ligger i. Har du dåligt tryck från avgasrörets slut? Låter den onormalt dämpad? Det händer att väggarna inne i dämpare rostar sönder inifrån så att dämpullen i dämparen täpper igen utlopps röret.
Kan tillägga att luftmängdmätarens funktion kan vara väldigt svår att kontrollera och få ett tillförlitligt svar
Tackar åter igen för alla svar! varit in med bilen på volvo efter att ha kört ett tag nu och fort farande inga felkoder. skall testa och byta lufftmasse mätaren får se om det händer något. men med tanke på att han e så j"vla slö så vet inte om det kan vara att det är lite tätt ngn stans i röret.. stort tack för det tipset! skall genast kollas!