3316
Sök

Volvo 940. Tips för att få ner co halten!

80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#1
Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!wink

Allt i allo
358 Inlägg
21 november 2008
#2
*host* e85 *host* wink

De é nice !

80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#3
testa det idag.och det ville inte någe vidare.det blev sämre en innan:(

3 Inlägg
21 november 2008
#4
Det finns nån speciell smörja som man häller i tanken som jag tror är nått liknande k-sprit som funkade väldigt bra för mig,det ska tydligen rena "motorn" med... fråga på mekonomen så vet dom vad det är för nått wink

Low rider is a little higher!

83 Inlägg
21 november 2008
#5
Är katalysatorn som den ska? CO halten brukar gå upp som fan och går ej att få ner med e85 om den är väck..

80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#6
har hört att även hc halten brukar springa upp i höjden då med?

80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#7
Knex skrev:
Det finns nån speciell smörja som man häller i tanken som jag tror är nått liknande k-sprit som funkade väldigt bra för mig,det ska tydligen rena "motorn" med... fråga på mekonomen så vet dom vad det är för nått wink

har testat med K-sprit samt "instprutnings rengörning" blev inte bättre..

1 036 Inlägg
21 november 2008
#8
har du kollat katalysatorn över huvudtaget??
Vet du va du fick för lamdavärde på besiktingen, vid fullständig förbrännin ska värdet ligga på 1.00..
Låter precis som katalysatorn e täppt eftersom du beskriver att den är seg och vill inte varva..
Senast redigerat av Mange__ (21 november 2008)


80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#9
Mange__ skrev:
har du kollat katalysatorn över huvudtaget??
Vet du va du fick för lamdavärde på besiktingen, vid fullständig förbrännin ska värdet ligga på 1.00..
Låter precis som katalysatorn e täppt eftersom du beskriver att den är seg och vill inte varva..

lamda värdet var jätte bra..samt HC.. det är bara COn som e hög.men på förhöjda tomgången så får man ha "3" å jag har "4" så det är ju inte så mkt som skilljer för att den skall gå igenom..

1 036 Inlägg
21 november 2008
#10
prova byt katten, den fungerar antagligen inte som den ska.. sad


80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#11
Mange__ skrev:
prova byt katten, den fungerar antagligen inte som den ska.. sad

det va det jag var rädd för..men billigare en en luftmassemätare alf;)

80 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#12
Tack för alla tips och råd! skall bröva med lite olika saker i morron:D!

1 036 Inlägg
21 november 2008
#13
finns universal på biltema smile de borde ju funka smile


344 Inlägg
22 november 2008
#14
hur mycke K-sprit hade du i? man får hälla i ganska mycke k-sprit och ha lite bensin i. det har iaf funkat för mig några gånger smile.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#15
Är katalysatorn slut så hjälper inte K-sprit ändå. Däremot, på en äldre bil där värdena ligger alldeles på gränsen så går de bra att hälla i en liter K-sprit på typ 15 liter bensin, de brukar ta ner dem rätt bra.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2008
#16
de är till 90% chans att din katalysator har gett upp, spec om du kört rätt hårt med bilen, volvos äldre kattar tål tyvärr inte de och då slits väldigt fort..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

15 Inlägg
22 november 2008
#17
k sprit o sen ska du tukta bilen som fan då kommer katten vara varmare o jobba effektivare:)

Skit i miljön gör en bööörn=)

1 785 Inlägg
23 november 2008
#18
TUmTaSS skrev:
Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!wink

Det kan säkert vara som de andra här säger att det är Catalysatorn felet ligger i. Har du dåligt tryck från avgasrörets slut? Låter den onormalt dämpad? Det händer att väggarna inne i dämpare rostar sönder inifrån så att dämpullen i dämparen täpper igen utlopps röret.

Kan tillägga att luftmängdmätarens funktion kan vara väldigt svår att kontrollera och få ett tillförlitligt svar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

80 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#19
dbjanoz skrev:
TUmTaSS skrev:
Tjo har nyligen köpt en 940 92a som hr stått i några år.har varit och besiktatg några gånger nu men får fan inte ner Co halten!. har service på den som olja/filter, tändstift.luftfilter osv.har tätat hela avgassystemet. har även tagit red på felkoderna som var och fixat till dom. men den går inte ner iallafall.luftmassemätaren är kollad så den skall vara okej. funderar på om det är någon vakum historia till tändningen? för den går så jävla segt.varvar inte som den skall.har ingen aning om vad jag skall göra mer. alla tips är väkommna!wink

Det kan säkert vara som de andra här säger att det är Catalysatorn felet ligger i. Har du dåligt tryck från avgasrörets slut? Låter den onormalt dämpad? Det händer att väggarna inne i dämpare rostar sönder inifrån så att dämpullen i dämparen täpper igen utlopps röret.

Kan tillägga att luftmängdmätarens funktion kan vara väldigt svår att kontrollera och få ett tillförlitligt svar

Tackar åter igen för alla svar! varit in med bilen på volvo efter att ha kört ett tag nu och fort farande inga felkoder. skall testa och byta lufftmasse mätaren får se om det händer något. men med tanke på att han e så j"vla slö så vet inte om det kan vara att det är lite tätt ngn stans i röret.. stort tack för det tipset! skall genast kollas!


Sök