Så,
vad håller då ett par
orginalstakar för?
Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte
571hk/749Nm på driven
@2.2bar laddtryck med ett KX700 aggregat i en 740 GLT 16v (B234, sugaren)
På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Och jodå, det höll riktigt riktigt länge, en bra bit över
500 riktigt hårda mil på gatan.
Även på klistrad 402m, M/H slicks och
launch control fungerade det riktigt bra. Han åkte ~11.50s @~196km/h, med full inredning inklusive reservdäck!!!
Sen höjdes laddet till ~2.5 bar, men då sprack alu intercoolern.
Tillslut sa en vevstake upp sig och gjorde ett trevligt hål i blocket, detta hände @
2.35bar laddtryck, men p.g.a. en
spikning i motorn. Inte det höga laddet.
Det finns ju även personer som bara pyser upp sitt laddtryck mekaniskt utan att veta vad de egenteligen gör. Då slutar det ofta i att en vevstake tittar ut i blocket, och då kanske bara runt
200hk i motorn. Och då oftast på grund av att det spikar.
Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras
Orginal prylar
i motorn
Standard innuti, men lite trevligare på utsidan