3473
Sök

"Vad håller orginalstakar för!?" Varför denna j&vla fråga hela tiden?

Refined
1 770 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#1
Så, vad håller då ett par orginalstakar för?

Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm på driven @2.2bar laddtryck med ett KX700 aggregat i en 740 GLT 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Och jodå, det höll riktigt riktigt länge, en bra bit över 500 riktigt hårda mil på gatan.
Även på klistrad 402m, M/H slicks och launch control fungerade det riktigt bra. Han åkte ~11.50s @~196km/h, med full inredning inklusive reservdäck!!!
Sen höjdes laddet till ~2.5 bar, men då sprack alu intercoolern.
Tillslut sa en vevstake upp sig och gjorde ett trevligt hål i blocket, detta hände @ 2.35bar laddtryck, men p.g.a. en spikning i motorn. Inte det höga laddet.

Det finns ju även personer som bara pyser upp sitt laddtryck mekaniskt utan att veta vad de egenteligen gör. Då slutar det ofta i att en vevstake tittar ut i blocket, och då kanske bara runt 200hk i motorn. Och då oftast på grund av att det spikar.

Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27308/369980_a0g7cr.jpg
Orginal prylar i motorn cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27308/369975_9hh5z5.jpg
Standard innuti, men lite trevligare på utsidan tongue
Senast redigerat av Zwudda (22 november 2008)

369 Inlägg
21 november 2008
#2
Hehe såg dig i den andra tråden nyss där denna fråga va uppe och skönt att någon lägger upp denna tråden för det är ett jäkla tjatande om det..

och på bild 2 där, den "org" turbon måste jag ha missat på polarens volvo wink  hehe

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#3
Hehe, förstår att du e ironisk, men såg nu att komentarerna till bilderna kan bli förväxlade till fel bilder.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
22 november 2008
#4
Bra att du reder upp det hela. Borde klarna lite för alla nu.


689 Inlägg
22 november 2008
#5
låter ju helt otroligt......

1 661 Inlägg
22 november 2008
#6
Är det inte vanligare att kolvarna går vid spikningar? Det har jag sett ett par gånger iallfall. smile

KHRacing
22 november 2008
#7
Vet en som laddade 2,7 med en b23 med orginaldelar  - 519hk - Kommer i BS snart, rostskyddsrödmålad 242 T

Grävmaskinist
216 Inlägg
22 november 2008
#8
Ja laddar 1,6 men org stakar, vet inte om jag ska byta nästa år men folk säger att dom hänger med en bra bit över 400 hk. Stämmer detta då alså?


Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#9
fiddes skrev:
Ja laddar 1,6 men org stakar, vet inte om jag ska byta nästa år men folk säger att dom hänger med en bra bit över 400 hk. Stämmer detta då alså?

Njae, om du pratar om din 940 med T18 turbo så är det ganska långt ifrån sanningen att du får ut över 400 hästar. 
Det absolut värsta jag varit med om är en 740 med 19T som bromsade ~340hk på driven. Och det var ett extremfall

4 001 Inlägg
22 november 2008
#10
fiddes skrev:
Ja laddar 1,6 men org stakar, vet inte om jag ska byta nästa år men folk säger att dom hänger med en bra bit över 400 hk. Stämmer detta då alså?

man kan inte säga en effektsiffra där stakar/kolvar ger upp, du kan skjuta både stakar & kolvar vid 170hk och du kan plocka 500hk med orginal.

Läs första inlägget i tråden!!!!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
22 november 2008
#11
Zwudda skrev:
fiddes skrev:
Ja laddar 1,6 men org stakar, vet inte om jag ska byta nästa år men folk säger att dom hänger med en bra bit över 400 hk. Stämmer detta då alså?

Njae, om du pratar om din 940 med T18 turbo så är det ganska långt ifrån sanningen att du får ut över 400 hästar. 
Det absolut värsta jag varit med om är en 740 med 19T som bromsade ~340hk på driven. Och det var ett extremfall

läs hans inlägg igen... han har inte skrivit att han har 400hk nu, han ska byta grejor till nästa år.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#12
kolvas skrev:
Zwudda skrev:
fiddes skrev:
Ja laddar 1,6 men org stakar, vet inte om jag ska byta nästa år men folk säger att dom hänger med en bra bit över 400 hk. Stämmer detta då alså?

Njae, om du pratar om din 940 med T18 turbo så är det ganska långt ifrån sanningen att du får ut över 400 hästar. 
Det absolut värsta jag varit med om är en 740 med 19T som bromsade ~340hk på driven. Och det var ett extremfall

läs hans inlägg igen... han har inte skrivit att han har 400hk nu, han ska byta grejor till nästa år.

Sorry, det är tidigt på morgonen wink Ser nu att jag inte svarade på vad han skrev.
Men ja, dom kan hålla för mkt mer än 400hk.

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#13
Någon mer än mig och KHRacing som vet om några extrema byggen med orginal prylar i motorn? Behöver givetvis inte vara Volvo.

1 079 Inlägg
22 november 2008
#14
og900turbo skrev:
är bilen vit eller silvrig? tongue

vit big_smile
Senast redigerat av Syst3m (22 november 2008)

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#15
og900turbo skrev:
är bilen vit eller silvrig? tongue

Den är vit smile Det roligaste med den här bilen är att den inte finns en enda styling pryl på den. Inte ens vita blinkers, inte ens lite sänkt. Det enda som inte är orginal utvändigt är avgassystemet om är ett 3" rör rakt ut. Annars så orginal som Volvo byggde bilarna cool
Och för att verkligen behålla sleeper looken så har han gett fan i att tvätta den på ett jävla tag smile

4 001 Inlägg
22 november 2008
#16
Zwudda skrev:
Någon mer än mig och KHRacing som vet om några extrema byggen med orginal prylar i motorn? Behöver givetvis inte vara Volvo.

jag håller inte på så mycket med turbo-motorer men över 260hk volvo B230 @ 2,3liter sugmotor, varvstopp vid 8700rpm med standard underdel & bearbetad 531-topp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 014 Inlägg
22 november 2008
#17
Kismos R34 GTR som plockade runt 750 hk med i stort sett standard bottendel, körde bilen både på bana och stripp med maxvarv omkring 9000 rpm. Höll i en hel säsong i alla fall, grejerna var fortfarande hela när han bytte ut dem.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#18
Alecci skrev:
Kismos R34 GTR som plockade runt 750 hk med i stort sett standard bottendel, körde bilen både på bana och stripp med maxvarv omkring 9000 rpm. Höll i en hel säsong i alla fall, grejerna var fortfarande hela när han bytte ut dem.

De där är ju oxå ett riktigt, riktigt bra exempel smile Även fast det är skilnad på en 740 GLT och en Skyline R34 wink
Men helt klart är att det går att åka mycket mos med org prylar

4 001 Inlägg
22 november 2008
#19
en liten röd tråd som jag brukar säga är ca 100-120hk/liter sugmotor & 150-160hk/liter överladdad med standardunderdel, visst det kanske håller för mer men det kan bli så j*vla dyrt ifall det rasar och bygger man en motor för >100k så är det inte farligt att lägga några tusenlappar extra på underdelen.

sen beror det ju som sagt på vad man utgår ifrån, tar man t.ex en Supra så är ju grejorna bra från början, likaså en GTR om man t.ex jämför med en Calibra Turbo...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#20
kolvas skrev:
en liten röd tråd som jag brukar säga är ca 100-120hk/liter sugmotor & 150-160hk/liter överladdad med standardunderdel, visst det kanske håller för mer men det kan bli så j*vla dyrt ifall det rasar och bygger man en motor för >100k så är det inte farligt att lägga några tusenlappar extra på underdelen.

sen beror det ju som sagt på vad man utgår ifrån, tar man t.ex en Supra så är ju grejorna bra från början, likaså en GTR om man t.ex jämför med en Calibra Turbo...

Precis, beror ju lite på vilken maskin man väljer at bygga på! Bra poäng


Sök