3419
Sök

olika frågor om slutsteg mm

157 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Hej. Jag har lite frågor om ett framtida ljudbygge, om man kan kalla det så. Ska inte bygga något extremt men.. Jag undrar hur man gör för att koppla in alla 4 framhögtalare till ett 4 kanaligt slutsteg? Och jag hittade detta steg på netonnet.se slutsteg:
Mutant MT4001R
Kanaler: 1
Uteffekt (RMS) vid 4 ohm: 1 x 240 W
Uteffekt (RMS) vid 2 ohm: 1 x 400 W
Frekvensomfång: 20 – 22000 Hz
Anslutningar: RCA-ingång

Tänkte koppla detta till 2 st:
Mycket kompetent 10 tums bashögtalare från välkända Boston Acoustics med 300 W RMS effekt samt frekvensomfång på mellan 24-350 Hz med kraftig lågbas för en mycket högklassig ljudupplevelse utöver det vanliga.

Uppbyggd av noga utvalda material och full av smarta features så som RadialVent-kylning som tillåter luft att återcirkulera tack vare intregrerade lufthål för optimerad kylning av talspolen.

Tack vare slimmad design och sin uppbyggnad kan subwoofern användas även i trängre utrymme utan att förlora något av sin eminenta ljudkvalitet.

Kommer detta att funka och vad för låda ska man ha? Ska sitta i en 850 sedan.
Är det nödvändigt att ha två basar eller räcker det med 1? Vad blir den stora skillnaden? Jag lyssnar på all typ av musik, dels trance men också reggae...

Och sista frågan: Hur gör jag för att slippa dra två olika kablage i bilen, alltså kan man koppla ihop två slutsteg till samma ström, remote osv?

Alla svar är välkommna!

157 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
en fråga till (som om det inte räckte=P) Hur kopplar man ner ett steg från 4 ohm till 2?

21 761 Inlägg
22 november 2008
Finns det skidlucka i bilen?
Vad heter basarna mer än Boston Acoustics, modellnamn?
Vilket 4-kanals steg har du, modellnamn?
Vilka framhögtalare har du, modellnamn?

En massa frågor blir det, men det är bra med mycket information så att folk ska kunna hjälpa till. smile

157 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Okej:) Ja det finns skidlucka.
basarna heter: Boston Acoustics G210-4
4-kanaliga steget är från biltema (inte det bästa kanske men hoppas det duger till framsystemet)
Modell: High Performance 1000 W
framhögtalare är mtx thunder 5,25 or. Har inte någon info i huvudet tyvärr.
Och ett par 6x9 or från boston acoustics också.

21 761 Inlägg
22 november 2008
Den rekommenderade lådvolymen per bas är ca 14 liter sluten enligt vad jag såg på nätet, man ser också på basens parametrar att den är mest lämplig i sluten låda.

Eftersom du har skidlucka så kan du montera basarna med konen vänd mot luckan och täta mellan ryggstöd och låda så att ljudet kommer in i kupén ordentligt. För att få lite extra verkningsgrad på lådan så kan du montera basarna med 90 graders vinkel bredvid varandra, folk har gjort så med bra resultat.

Slutsteget kan ge ut 4x80 WRMS vid 4 Ohm enligt manualen, 1000 W är alltså den maximala effekten (dvs totalt onödig info egentligen) med massor av distorsion. Men 80 W per kanal är ju inte fy skam, det sätter säkert lite fart på framhögtalarna tror jag. Hur ljudkvaliteten är vet jag inte, fast du verkar ju ändå vara beredd på att det kan låta "billigt". smile

MTX har jag inte lyssnat på, jag gissar dock att de kan spela på ganska bra. Det viktiga är alltid en tät och atsbil montering i dörrsidan, då kan även relativt enkla högtalare låta hyffsat bra.

När man har två eller ännu flera steg, då är det bäst att använda ett kopplingsblock för stegens strömkablar. Man drar en grov kabel (med säkring framme vid batteriet) från batteriet till kopplingsblocket i skuffen, sedan kabel från blocket till vardera steg.

Mutantsteget kan dra uppåt 50 A vid högsta RMS-effekt om det belastas med 2 Ohm, vilket det blir med de där två basarna tillsammans. Du parallellkopplar dem till steget för att få 2 Ohms belastning. Biltemasteget kan dra runt 45 A vid högsta RMS-effekt och 4 Ohms belastning.

Totalt kan nog stegen dra upp till 95 A om de pressas till full RMS-effekt vid den belastning som högtalarna har. Nu kommer du knappast att spela så högt, men det är ändå bäst att dimensionera kablarna och säkringarna för en sån ström.
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2008)

157 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
ja jävlar du=)! Mkt att ta in för någon som inte kan något alls egentligen, men jävligt grymt varje fall! tackar så mkt...
Är det någon som har erfarenhet av dessa basar jag ska köpa?

Sök