3584
Sök

Någon som kan nåt om Mig svetsar?

Bags are for bitches
296 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Hej. har setat och kollat lite på begagnade svetsar och hittade en nu.. kan inte ett skit om svetsar. har tyvärr inte mer info än så här "migsvets, 140 Amp. 3 fas". någon som vet om det är någe att ha? svetsen heter "porweld"

Tacksam för svar!
Senast redigerat av 16-V (26 november 2008)

Eller har jag fel igen?

1 488 Inlägg
25 november 2008
Sätt en vettigare rubrik om vad du exakt efterfrågar på Mig svetsar

Mvh
Moderator

1 417 Inlägg
25 november 2008
ska du köpa den ny eller beggad?

Eliminator
1 441 Inlägg
25 november 2008
Porweld = Dåligsvets översatt, eller heter det poorweld? *L*

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

537 Inlägg
25 november 2008
Sokrates skrev:

/Tommy.

Poor = dåligt e.d
Por = finns inget som heter så

Sen behöver man inte alltid köpa efter namnet. Som te.x Bosch är bara skräp. jomenvisst. Hitta en ordbok.

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
25 november 2008
Leta alltid efter vad intermittensen är. ALLTID! Det är det viktigtaste Så om du ser en på biltema som heter MAG TURBO ULTRA PRO 9800 så är den troligtvis bara skit för intermittensen ligger kanske bara på 35%

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

Bags are for bitches
296 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Blev tyvärr lite fel. Svetsen heter "proweld"

Eller har jag fel igen?

Bags are for bitches
296 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Holme skrev:
ska du köpa den ny eller beggad?

Den är begagnad

Eller har jag fel igen?

92 Inlägg
26 november 2008
Som sagft, intermittensen e skit viktigt så fort de gäller en svets.. Och intermitten e hur länge du kan svetsa på full strömstyrka innan svetsen slår ifrån... Står de tex 40%-140 Amp så kan du svetsa 4 minuter på 160 Ampere... Och i ren allmänhet ska du väl satsa på en 3-Fas svets, blir alltid bättre genombränning på svetsfogen än va de blir på en sketen 1-fasare...

//Gahmen\\

Eliminator
1 441 Inlägg
26 november 2008
markuse90 skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Poor = dåligt e.d
Por = finns inget som heter så

Sen behöver man inte alltid köpa efter namnet. Som te.x Bosch är bara skräp. jomenvisst. Hitta en ordbok.

Jodå, jag visste hur det stavades, men om jag "vetat" hade jag inte kunnat försöka skoja till det. wink

Por favor?

/Tommy
Senast redigerat av Sokrates (26 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 november 2008
ska du satsa på svets så satsa på KEMPPI
Lika bra o köpa riktiga grejjer direkt.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (26 november 2008)

C H E V R O L E T <3

26 Inlägg
26 november 2008
köp en utan kemppi me fluss tråd sliper du gasen som bara är jobbig

258 Inlägg
26 november 2008
agnusm skrev:
köp en utan kemppi me fluss tråd sliper du gasen som bara är jobbig

Tycker svetsarna med fluss inte är lika bra som gas, men man kanske måste använda en annan tecknik?

Annars gillar jag kemppi och migatronic

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

Pan
26 november 2008
Köpte mig en ESAB Origo 141 mig/mag.
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/210040_d.jpg

Är nöjd iaf har bara testat den lite har aldrig svetsat innan. Vet inte vad du ska svets men jag ska laga trösklar och byta skärmar och det ska den nog funka kanon till smile. Hade inte tillgång till 3-fas och visste fan inte vad man skulle kolla på om man köpte beg + att säljs bara nästa 3 fasare på blocket. Fast det som är surt är att slangpaketet sitter ihop med matningen sad Är ingen såkallad EU fattning?

24 Inlägg
26 november 2008
beror ju på vad du ska svetsa? Mig är ju rostfritt. Mag är svart. alla säger mig men ingentligen så är det mag man håller på med när man svetsar bilplåt och annat svartstål. ska du pungta och helsveta bilar räcker ju en vanlig 1 fas svets till gott och väl även åt grenrör och sånnt..

Bags are for bitches
296 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Svetsen var ändå såld satt får leta vidare..

Eller har jag fel igen?

258 Inlägg
27 november 2008
snut skrev:
beror ju på vad du ska svetsa? Mig är ju rostfritt. Mag är svart. alla säger mig men ingentligen så är det mag man håller på med när man svetsar bilplåt och annat svartstål. ska du pungta och helsveta bilar räcker ju en vanlig 1 fas svets till gott och väl även åt grenrör och sånnt..

Mig rostfritt? Det är väl ändå Tig? Eller kan kan man svetsa rostfritt med en vanlig mig/mag svets om man bara bytar till argon o annan tråd?

2 024 Inlägg
27 november 2008
minievo skrev:
snut skrev:

Mig rostfritt? Det är väl ändå Tig? Eller kan kan man svetsa rostfritt med en vanlig mig/mag svets om man bara bytar till argon o annan tråd?

Tig är en helt annan svetsteknik.
Mig/Mag använder man samma maskin till, skillnaden består i vad man använder för gas, något som påverkar resultatet ordentligt. Mig/mag maskiner kan man använda till det mesta, alu, rostfritt, svart och nuförtiden mer exotiska grejor som alu mot rostfritt och annat kul (gäller dock bara en specialmaskin)
Tig kan man oxå svetsa alu, rostfritt och svart med, skillnaden är att du genererar en ljusbåge med svetspistolen och tillför sen material för hand. Påminner lite om lödning faktiskt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

258 Inlägg
27 november 2008
Expoze skrev:
minievo skrev:
snut skrev:

Tig är en helt annan svetsteknik.
Mig/Mag använder man samma maskin till, skillnaden består i vad man använder för gas, något som påverkar resultatet ordentligt. Mig/mag maskiner kan man använda till det mesta, alu, rostfritt, svart och nuförtiden mer exotiska grejor som alu mot rostfritt och annat kul (gäller dock bara en specialmaskin)
Tig kan man oxå svetsa alu, rostfritt och svart med, skillnaden är att du genererar en ljusbåge med svetspistolen och tillför sen material för hand. Påminner lite om lödning faktiskt.

Okey, lärde man sig något nytt smile Vet du var man kan läsa mer om detta?

En gång till nu
760 Inlägg
27 november 2008
GahmenT-Gul skrev:
Som sagft, intermittensen e skit viktigt så fort de gäller en svets.. Och intermitten e hur länge du kan svetsa på full strömstyrka innan svetsen slår ifrån... Står de tex 40%-140 Amp så kan du svetsa 4 minuter på 160 Ampere... Och i ren allmänhet ska du väl satsa på en 3-Fas svets, blir alltid bättre genombränning på svetsfogen än va de blir på en sketen 1-fasare...

3 fas är ju givetvis bäst, fast man ska inte döma ut en vanlig 230v maskin utan vidare vetskap om va man ska ha den till? är det till billagning osv så e de sån jävla klen plåt ivf så en mindre modell funkar fint. hur ofta drar man över 0.8mm plåt med 160Amp lixom tongue.
Senast redigerat av alexxe (27 november 2008)

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

Sök