2552
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

4 637 Inlägg
29 november 2008
#221
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ni som säger att FWD är lika skoj som RWD. Varför ser man mest RWD stå och sladda? Värför vill så många ha en RWD som vinterbil? Om det nu bara är ett rykte att RWD är roligast kunde väl lika gärna ryktet vara att FWD är roligast?

Stå och sladda? lol
Sen är det många som säger att folk gör lika nu som det gjordes på stenåldern också, kanske därför många vill ha bakhjulsdrift. roll

Skrev fel, menade åka och sladda.
FWD har funnits jävligt länge så då borde folk ha ändrat sig för länge sedan om vad som är roligast.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 november 2008
#222
EmilHammarlund skrev:
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ni som säger att FWD är lika skoj som RWD. Varför ser man mest RWD stå och sladda? Värför vill så många ha en RWD som vinterbil? Om det nu bara är ett rykte att RWD är roligast kunde väl lika gärna ryktet vara att FWD är roligast?

Stå och sladda? lol
Sen är det många som säger att folk gör lika nu som det gjordes på stenåldern också, kanske därför många vill ha bakhjulsdrift. roll

Skrev fel, menade åka och sladda.
FWD har funnits jävligt länge så då borde folk ha ändrat sig för länge sedan om vad som är roligast.

Man behöver väl inte ändra sig.. Jag menar om man själv vet vad man tycker är roligast, smartast eller vad man kan hantera, eller hur? smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 637 Inlägg
29 november 2008
#223
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Stå och sladda? lol
Sen är det många som säger att folk gör lika nu som det gjordes på stenåldern också, kanske därför många vill ha bakhjulsdrift. roll

Skrev fel, menade åka och sladda.
FWD har funnits jävligt länge så då borde folk ha ändrat sig för länge sedan om vad som är roligast.

Man behöver väl inte ändra sig.. Jag menar om man själv vet vad man tycker är roligast, smartast eller vad man kan hantera, eller hur? smile

Men om båda är lika skoj borde FWD och RWD vara lika populära sladdbilar?

Men som du säger är det en smaksak, tycker någon att FWD är roligare ska de ju köra det.

1 291 Inlägg
29 november 2008
#224
EmilHammarlund skrev:
Grimling skrev:
DusanMandick skrev:

araberna driftar inte, de snurrar runt o skrattar, drifta kan man BARA göra med RWD eller 4wd,
i stort sett alla bilar med lite tryck i sig har rwd lr 4wd, så vi rwd,4wd åkare vinner i alla race big_smile

e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

Beror på viket rally det handlar om. Senaste rallyt jag var på var de allra flesta RWD. Och många tävlar med RWD i samma klass som de med FWD, skulle de göra det om RWD var så dåligt?

FWD är snabbare än bakhjulsdrivet när bet blir lite halkigare, det går inte säga emot!
Sen att RWD kanske är vanligare har ju inte med saken att göra? finns trots allt en stor klass som heter volvo original cup och där finns ju ingen chans att åka FWD

4-timmars tävlingarna på is här uppe har man numera delat upp i FWD och RWD, bara för att dom bakhjulsdrivna inte hade en chans att hänga med. (4-timmars långlopp med "folkrace" bilar och vanliga vinterdäck)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2008
#225
Tvivlar fortfarande på att en FWD skulle vara snabbare på is, åtminstone inte med en skicklig förare bakom ratten på den bakhjulsdrivna. Men visst i en tävling där alla är välkommna och den genomsnittliga erfarenheten inte blir så hög kanske FWD dominerar, men det betyder inte automatiskt att det är snabbare. Tvärt om tror jag att i halka ger den bättre balansen och den inbyggda egenskapen att "styra in" i kurvan ger den ett större övertag med rätt förare bakom ratten.

Men visst de flesta kör nog fortare med en FWD. Jag antar att jag själv hade gjort det. Men jag hade inte haft lika skoj, och har man tur nog i framtiden att få öva så hade jag säkert blivit snabbare med en RWD.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 100 Inlägg
29 november 2008
#226
rwd är för såna som inte orkar dra i handbromsen,såna som är lata av sej lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2008
#227
bmx skrev:
rwd är för såna som inte orkar dra i handbromsen,såna som är lata av sej lol

Varför göra det svårare för sig wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
29 november 2008
#228
Jag röstar på att köra subaru på vintern, sägs ju att de skall ha riktig 4-hjulsdrift.

fast har bara erfarenhet av ha kört 850, audi 80, vw passat, s40, peugeot 206/406, suzuki baleno och 740,
740n var en kompis epa^^ o den tuktade vi i skogen, haha bakhjulsdrift är som sagt barnsligt kul:P den gamla 80n var också rolig att köra, men mest för att fjädringen var så kass^^

är rätt ny så att säga och har bara haft kortet sen i juni, men ville ändå vara med på ett hörn i denna tråden

Catch the moment, soon It'll be over

1 827 Inlägg
30 november 2008
#229
EmilHammarlund skrev:
Irmscher Vectra skrev:
EmilHammarlund skrev:

Skrev fel, menade åka och sladda.
FWD har funnits jävligt länge så då borde folk ha ändrat sig för länge sedan om vad som är roligast.

Man behöver väl inte ändra sig.. Jag menar om man själv vet vad man tycker är roligast, smartast eller vad man kan hantera, eller hur? smile

Men om båda är lika skoj borde FWD och RWD vara lika populära sladdbilar?

Men som du säger är det en smaksak, tycker någon att FWD är roligare ska de ju köra det.

Jag fattar fortfarande inte varför "rolig bil"="sladdvänlig bil"

Mina bilar är ofantligt roliga men inte går det att sladda med dom iaf.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

499 Inlägg
30 november 2008
#230
Rquired skrev:
Som jag ser det, för de flesta spelar det ingen roll. Sen finns det en del petigare, ta ljud som ett ex en del köper nått på maxi och placerar sen upp högtalarna lite random i vardagsrummet sen är dom nöjda, medans andra köper dyra rejäla anledningar och ägnar timmar åt inställningar, placering etc tec.

Samma sak här (om vi nu stannar inom kategorin "normala bilar") Klart man kan ha skoj och sladda med en FWD. Men den här balansen och känslan, kontrollen osv innebär RWD. Sen har en bil inte automatiskt ovanstående egenskaper bara för att den är RWD. Men en del av ovanstående innebär RWD. Själv gillar jag bmw för att dessa har betydligt mer än man kan begära av en standardbil av ovanstående.

Exakt! Vid normalkörning spelar det ingen roll, inte i högre hastigheter heller (över 100km/h). Det går ju inte leka med en framhjulsdriven bil på samma sätt som en bakhjulsdriven bil. Inget snack om saken.

Rquired skrev:
Sen den som skriver att en 325a är för klen att ställa upp har förmodligen aldrig kört en. Visst det är inga racers men de har både viljan och möjligheten att leka lite då och då.

Jo, leka går att göra, absolut, men att kalla det drifting är ju en överdrift! Det är det jag menar. Åka runt och få lite kast är ju inte drifting. Sen beror ju allt vad man är van vid men 325 har väl mella 170-192hk beroende på årsmodell och det är väl ingen som får erektion av de siffrorna direkt... Går ju ställa upp en förgasar 240 också men att nämn drifitng i samma mening är ju fel

Rquired skrev:
Fan bestäm er Volvo folk, ena stunden är de livsfarliga och slänger ut med baken så fort de får chansen oavsett motorstorlek, i andra stunden är relativt starka 325 för klen att drifta med.

Det är väl en rätt bra sammanfattning! Det är ju inte säkert att "drifta" AKA halka runt. Ang. det andra läs ovan.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2008
#231
Hellquist skrev:
Rquired skrev:
Som jag ser det, för de flesta spelar det ingen roll. Sen finns det en del petigare, ta ljud som ett ex en del köper nått på maxi och placerar sen upp högtalarna lite random i vardagsrummet sen är dom nöjda, medans andra köper dyra rejäla anledningar och ägnar timmar åt inställningar, placering etc tec.

Samma sak här (om vi nu stannar inom kategorin "normala bilar") Klart man kan ha skoj och sladda med en FWD. Men den här balansen och känslan, kontrollen osv innebär RWD. Sen har en bil inte automatiskt ovanstående egenskaper bara för att den är RWD. Men en del av ovanstående innebär RWD. Själv gillar jag bmw för att dessa har betydligt mer än man kan begära av en standardbil av ovanstående.

Exakt! Vid normalkörning spelar det ingen roll, inte i högre hastigheter heller (över 100km/h). Det går ju inte leka med en framhjulsdriven bil på samma sätt som en bakhjulsdriven bil. Inget snack om saken.

Rquired skrev:
Sen den som skriver att en 325a är för klen att ställa upp har förmodligen aldrig kört en. Visst det är inga racers men de har både viljan och möjligheten att leka lite då och då.

Jo, leka går att göra, absolut, men att kalla det drifting är ju en överdrift! Det är det jag menar. Åka runt och få lite kast är ju inte drifting. Sen beror ju allt vad man är van vid men 325 har väl mella 170-192hk beroende på årsmodell och det är väl ingen som får erektion av de siffrorna direkt... Går ju ställa upp en förgasar 240 också men att nämn drifitng i samma mening är ju fel

Rquired skrev:
Fan bestäm er Volvo folk, ena stunden är de livsfarliga och slänger ut med baken så fort de får chansen oavsett motorstorlek, i andra stunden är relativt starka 325 för klen att drifta med.

Det är väl en rätt bra sammanfattning! Det är ju inte säkert att "drifta" AKA halka runt. Ang. det andra läs ovan.

Tycker du sammanfattad det rätt bra själv,  i de flesta fall spelar det ingen roll vart drivningen sitter. Sen har jag aldrig påstått att sladda runt lite eller få kast är samma sak som drifting. Själv tycker jag drifting är något fånigt där man fjontar runt och förstör däck och motor. Sen att man för "riktig drifting" bygger om bilen gör det inte bättre.

Men bakhjulsdrift för mig är ett bättre trevligare uppträdande och möjligheten till lite ytterligare bus. Och om man ändå ska köpa en bil så varför inte löpa linan ut?

EDIT: Ser att jag faktiskt skrev "drifta" i det sista inlägget du citerade. Menar dock inte " köra runt en bana på konstant sladd med tokhögt varvtal" utan att få ett kast. Men idag så kallar man det drifting så fort man sladdar, och tyvärr har detta satt sig och jag skrev fel, sorry big_smile
Senast redigerat av Rquired (30 november 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 november 2008
#232
sirmiro skrev:
Mina personliga åsikter:
FWD:
+ svårare att göra stora misstag på vägen
+ bakdäcken slits mindre
- svårt att hämta hem bilen vid kraftig sladd
- sliter framhjul (drivning och styrning på samma däck)
- Svårt att få grepp under acceleration

RWD
+ En handling per hjulpar (styrning/drivning)
+ Går att hantera när det sladdar
+ Får grepp vid acc då massan trycker på bakhjulen.
- Lätt att få plötsliga sladdar

Du glömde ju tillägga:

RWD
+Sliter mindre på framhjulen
-Sliter mer på bakhjulen
-Kräver längre kaross
-Mer som kan gå sönder (kardan, kardanknutar, differential, drivaxlar)

Vad jag menar på sistnämnda punkten är ju att en FWD bils drivlina består av Motor->Växellåda->Drivaxlar, medan du på en RWD bil har en typ 3m lång kardan som ska snurra och hållas igång, vilket både kräver mer kraft och underhåll, då drivlinan är så mycket längre, sen ska kraften fördelas vinkelrätt i bakdiffen, vilket också ger överföringsförluster.

Problemet är att alla här på Garaget är partiska, det är svårt att hitta nån opartisk. smile


Fortfarande är det enda argumentet för RWD som jag kan läsa, är att man helt enkelt kan halka runt. wink
Senast redigerat av TurbOla (30 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

535 Inlägg
30 november 2008
#233
TurbOla skrev:
sirmiro skrev:
Mina personliga åsikter:
FWD:
+ svårare att göra stora misstag på vägen
+ bakdäcken slits mindre
- svårt att hämta hem bilen vid kraftig sladd
- sliter framhjul (drivning och styrning på samma däck)
- Svårt att få grepp under acceleration

RWD
+ En handling per hjulpar (styrning/drivning)
+ Går att hantera när det sladdar
+ Får grepp vid acc då massan trycker på bakhjulen.
- Lätt att få plötsliga sladdar

Du glömde ju tillägga:

RWD
+Sliter mindre på framhjulen
-Sliter mer på bakhjulen
-Kräver längre kaross
-Mer som kan gå sönder (kardan, kardanknutar, differential, drivaxlar)

Vad jag menar på sistnämnda punkten är ju att en FWD bils drivlina består av Motor->Växellåda->Drivaxlar, medan du på en RWD bil har en typ 3m lång kardan som ska snurra och hållas igång, vilket både kräver mer kraft och underhåll, då drivlinan är så mycket längre, sen ska kraften fördelas vinkelrätt i bakdiffen, vilket också ger överföringsförluster.

Problemet är att alla här på Garaget är partiska, det är svårt att hitta nån opartisk. smile


Fortfarande är det enda argumentet för RWD som jag kan läsa, är att man helt enkelt kan halka runt. wink

Iofs håller ju en bakhjulsdriven bils drivlina i regel bättre. Framförallt drivknutarna som är en svag länk i en FWD bil.



Det du tapper i effekt iomed längre drivlina värkar vara rätt försummbart om man jämnför bensinförbrukning / prestanda per hk osv mellan bmw mercedes och volvo som ex.

Däcken lär ju slitas mer hos en FWD bil än en RWD bil iomed att en fwd bil har lättare för att tappa greppet vis acceleration ?

Det jag ogillar mest med FWD är att det rycker och sliter i ratten vid hård acceleration och det dåliga greppet.

Med dagens ESP och DSC system ser jag bara fördelar med RWD och nackdelar med FWD
Senast redigerat av aha_100 (30 november 2008)


Mästare
2 947 Inlägg
30 november 2008
#234
Hellquist skrev:
Rquired skrev:
Sen den som skriver att en 325a är för klen att ställa upp har förmodligen aldrig kört en. Visst det är inga racers men de har både viljan och möjligheten att leka lite då och då.

Jo, leka går att göra, absolut, men att kalla det drifting är ju en överdrift! Det är det jag menar. Åka runt och få lite kast är ju inte drifting. Sen beror ju allt vad man är van vid men 325 har väl mella 170-192hk beroende på årsmodell och det är väl ingen som får erektion av de siffrorna direkt... Går ju ställa upp en förgasar 240 också men att nämn drifitng i samma mening är ju fel

http://www.garaget.org/video/5uro8kv783dw

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 november 2008
#235
ESP och DSC-system ökar din självsäkerhet i trafiken tills du en dag går över gränsen för vad det elektroniska klarar. wink
Sen sitter du klistrad nånstans där du inte borde vara. tongue

Att det rycker och sliter i ratten har jag inga problem med - man kan ju räkna hästarna då. wink big_smile
Känns ju rätt trevligt när det mullrar till, däcken spinner lite nätt, man accelerar kraftigt och det drar i ratten.

Jag kan förstå om man är ute och söndagsåker - då vill man ju ha en bekväm resa, men då ska man helt enkelt inte ha en bil med grovt avgas, en dämpare kanske, och en massa hästar. wink

Nämn hur många bilar du kan hitta som både förmedlar gocartkänslan, och bekvämligheten som i din vardagssoffa.
Det blir inte bra med kompromisser, antingen har man en sportig, stötig bil som låter och går som tusan, eller så har man det inte. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 327 Inlägg
30 november 2008
#236
Kör man fast med en bwd bil så sitter man fast.

Med fwd kan man oftast backa sig lös.

Smaksak vad man vill ha.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2008
#237
aha_100 skrev:
TurbOla skrev:
sirmiro skrev:
Mina personliga åsikter:
FWD:
+ svårare att göra stora misstag på vägen
+ bakdäcken slits mindre
- svårt att hämta hem bilen vid kraftig sladd
- sliter framhjul (drivning och styrning på samma däck)
- Svårt att få grepp under acceleration

RWD
+ En handling per hjulpar (styrning/drivning)
+ Går att hantera när det sladdar
+ Får grepp vid acc då massan trycker på bakhjulen.
- Lätt att få plötsliga sladdar

Du glömde ju tillägga:

RWD
+Sliter mindre på framhjulen
-Sliter mer på bakhjulen
-Kräver längre kaross
-Mer som kan gå sönder (kardan, kardanknutar, differential, drivaxlar)

Vad jag menar på sistnämnda punkten är ju att en FWD bils drivlina består av Motor->Växellåda->Drivaxlar, medan du på en RWD bil har en typ 3m lång kardan som ska snurra och hållas igång, vilket både kräver mer kraft och underhåll, då drivlinan är så mycket längre, sen ska kraften fördelas vinkelrätt i bakdiffen, vilket också ger överföringsförluster.

Problemet är att alla här på Garaget är partiska, det är svårt att hitta nån opartisk. smile


Fortfarande är det enda argumentet för RWD som jag kan läsa, är att man helt enkelt kan halka runt. wink

Iofs håller ju en bakhjulsdriven bils drivlina i regel bättre. Framförallt drivknutarna som är en svag länk i en FWD bil.



Det du tapper i effekt iomed längre drivlina värkar vara rätt försummbart om man jämnför bensinförbrukning / prestanda per hk osv mellan bmw mercedes och volvo som ex.

Däcken lär ju slitas mer hos en FWD bil än en RWD bil iomed att en fwd bil har lättare för att tappa greppet vis acceleration ?

Det jag ogillar mest med FWD är att det rycker och sliter i ratten vid hård acceleration och det dåliga greppet.

Med dagens ESP och DSC system ser jag bara fördelar med RWD och nackdelar med FWD

Att förflytta kraften rakt bak som på en RWD kräver betydligt mindre effektförluster än vad det krävs att förflytta kraften till en parallell axel som på en FWD. Dessutom har man av utrymmessjäl etc inte samma möjlighet att dimensionera grejerna. Så vad ni fått att en FWD skulle hålla bättre eller ha mindre effektförlust ifrån undrar man ju...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
30 november 2008
#238
Rquired skrev:
aha_100 skrev:
TurbOla skrev:
Du glömde ju tillägga:

RWD
+Sliter mindre på framhjulen
-Sliter mer på bakhjulen
-Kräver längre kaross
-Mer som kan gå sönder (kardan, kardanknutar, differential, drivaxlar)

Vad jag menar på sistnämnda punkten är ju att en FWD bils drivlina består av Motor->Växellåda->Drivaxlar, medan du på en RWD bil har en typ 3m lång kardan som ska snurra och hållas igång, vilket både kräver mer kraft och underhåll, då drivlinan är så mycket längre, sen ska kraften fördelas vinkelrätt i bakdiffen, vilket också ger överföringsförluster.

Problemet är att alla här på Garaget är partiska, det är svårt att hitta nån opartisk. smile


Fortfarande är det enda argumentet för RWD som jag kan läsa, är att man helt enkelt kan halka runt. wink

Iofs håller ju en bakhjulsdriven bils drivlina i regel bättre. Framförallt drivknutarna som är en svag länk i en FWD bil.



Det du tapper i effekt iomed längre drivlina värkar vara rätt försummbart om man jämnför bensinförbrukning / prestanda per hk osv mellan bmw mercedes och volvo som ex.

Däcken lär ju slitas mer hos en FWD bil än en RWD bil iomed att en fwd bil har lättare för att tappa greppet vis acceleration ?

Det jag ogillar mest med FWD är att det rycker och sliter i ratten vid hård acceleration och det dåliga greppet.

Med dagens ESP och DSC system ser jag bara fördelar med RWD och nackdelar med FWD

Att förflytta kraften rakt bak som på en RWD kräver betydligt mindre effektförluster än vad det krävs att förflytta kraften till en parallell axel som på en FWD. Dessutom har man av utrymmessjäl etc inte samma möjlighet att dimensionera grejerna. Så vad ni fått att en FWD skulle hålla bättre eller ha mindre effektförlust ifrån undrar man ju...

Det kan bero på att de som påstår det själva kör framhjulsdrivet och då känner att de måste inbilla sig att det är bäst.
Senast redigerat av EmilHammarlund (30 november 2008)

535 Inlägg
30 november 2008
#239
TurbOla skrev:
ESP och DSC-system ökar din självsäkerhet i trafiken tills du en dag går över gränsen för vad det elektroniska klarar. wink
Sen sitter du klistrad nånstans där du inte borde vara. tongue

Att det rycker och sliter i ratten har jag inga problem med - man kan ju räkna hästarna då. wink big_smile
Känns ju rätt trevligt när det mullrar till, däcken spinner lite nätt, man accelerar kraftigt och det drar i ratten.

Jag kan förstå om man är ute och söndagsåker - då vill man ju ha en bekväm resa, men då ska man helt enkelt inte ha en bil med grovt avgas, en dämpare kanske, och en massa hästar. wink

Nämn hur många bilar du kan hitta som både förmedlar gocartkänslan, och bekvämligheten som i din vardagssoffa.
Det blir inte bra med kompromisser, antingen har man en sportig, stötig bil som låter och går som tusan, eller så har man det inte. tongue

jag kör en RWD bil med ESP dagligen och har gjort i 2 år nu.

I varje kurva / omkörning etc ligger espn och blinkar p.g.a min agrisiva körning.. Jag erkänner att min snittfart är betydligt högre än med bilar utan esp.

Många säger att ibland klarar inte espn av att häva sladden om det går för fort..

Av egna erfarenheter så lär ja säga att då lär det gå bra jävla fort.
Och när när det blir för hög fart och för halt för att ESPn ska klara uppgiften börjar bilen och understyra.. Då hjälps det inte om du har fwd eller rwd.


Finlirare
478 Inlägg
30 november 2008
#240
Framhjulsdrivet är bra för osäkra förare. Mindre risk för sladd, men när man väl får det är det kört.
Bakhjulsdrivet är bra för duktiga förare. Större risk för sladd, men chansen är större ett häva den.

Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P



Sök