Mixtra lite med chassit så får ni valfri FWD att bli överstyrda om det är det som gäller, dessutom så verkar många här leva i tron att deras bakhjulsdrivna bil är överstyrd.... prova på assfalt så får ni se hur den understyr som ett svin in i en snabb kurv, självklart på bana/likvärdigt område. Ett extremt fåtal bilar som är överstyrda från fabrik eller ens i närheten av det. Jag trodde det var RWD vs FWD vi pratade om och inte nysnö eller isfläckar(slira).
Torquesteer är något som drabbar framhjulsdrivna bilar och de pallar oftast inte mer än 225 HK utan att bli rena grisar (undantag med smart diff som kan lindra mycket, även chassiförstärkningar). Ta saab eller volvo med ett chipp i som ett utmärkt exempel på hur bilen beter sig vid ett filbyte med plattan i mattan. RWD får alltså ner kraften mycket stabilare vid rattutslag än FWD över ca 225 HK.
Bilar som är i rörelse och har ca 200 HK eller mindre accelererar så gott som lika fort oavsett om de är FWD /RWD. Så länge de inte slirar(assfalt tex) och har samma mängd HK/väger lika/har samma utväxling (bortser i detta fallet från att RWD tappar några HK extra) Högre upp i fartskalan sätter ev C värde begränsningar men men.
Att en FWD bil är säkrare att framföra än en RWD bil är inte ens disskutabelt. Den som tror annat kan gå tillbaka till skolbänken ett tag sedan körskolan. Jag har då sett literatur som stödjer denna tes men aldrig det motsatta. Har ni?
Glädjen är en helt annan faktor som inte är kvantifierbar på samma vis. Jag tycker en RWD är roligare, mer belönande och även svårare att hantera. Men det är inga argument varför det ena är tekniskt bättre än det andra.