5006
Sök

Göra eget "starthjälps uttag" ? Audi 100 typ44

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Nu börjar jag bli less på att lyfta bort baksätet varje gång jag måste ge starthjälp eller ladda batteriet.

Vet att nyare audin har uttag så man kan ge starthjälp under huven, men min har inte det.

Så jag tänkte bygga eget till bagaget, men nu är frågan hur man ska gå till väga.

Jag hade tänkt ta vanliga startkablar och klippa av de i ena änden, smälla på en kabelsko modell värre och koppla direkt till batteriet, iallafall med +.

Minus då? Tänkte göra likadant med den, så att man kan ladda via samma kablar.

Sedan montera det snyggt och fint isolerat bakom en panel eller i reservhjulsbaljan.

Men finns det nackdelar med det? Ifall bilen skulle brinna, och även om mina egna kopplingar inte har varit boven, finns det risk att man inte får något från försäkringen?

Startkablar är rätt tjocka, kommer det ta längre tid att ladda ett batteri? Batteriladdarens kablar är ju oftast tunna.

Ska man avsäkra det på något sätt? Typ sådana säkringar man har till slutsteg?

Eller ska jag leva med att alltid ha med en stjärnmejsel och lyfta bort sätet ifall jag måste ladda, eller ge någon starthjälp efter vägen?

Tips, synpunkter och ideer ta gärna emot.

Gäller alltså min Audi 100 2.3E - 88b

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
26 november 2008
#2
Man kan göra som du skriver, dra pluskabel från batteriet till bagaget. Någon form av säkring ska det ju vara för att inte riskera kabelbrand ifall det blir kortslutning, jag vet dock inte hur det är gjort på de bilar som har detta uttag under huven.

Men för att säkringen ska hålla så bör det vara 250-300 A tycker jag, då handlar det dessutom om 50 mm2 kabel för att få ha en sån stor säkring.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 november 2008
#3
eller om du ska ha ett  steg bak  dra fetkabel till ett delningsblock bak till framtida steg  m.m

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Man kan göra som du skriver, dra pluskabel från batteriet till bagaget. Någon form av säkring ska det ju vara för att inte riskera kabelbrand ifall det blir kortslutning, jag vet dock inte hur det är gjort på de bilar som har detta uttag under huven.

Men för att säkringen ska hålla så bör det vara 250-300 A tycker jag, då handlar det dessutom om 50 mm2 kabel för att få ha en sån stor säkring.

Hmm jaa det jag tänkte.. Men nu h ar jag fått förslag på olika forum att istället för att koppla till batteriet så ska jag koppla till generatorn direkt.
Kanske hade funkat men då fungerar de inte me laddningen som jag tänkt, iofs är det sällan man laddar sitt batteri.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#5
christofer_k skrev:
eller om du ska ha ett  steg bak  dra fetkabel till ett delningsblock bak till framtida steg  m.m

Känns lite "epa" att ge starthjälp me kablarna till steget tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
26 november 2008
#6
inte ska du ju ta från steget utan  delnings block med typ 3 utbångar å 1 ingång  en av dom drar du till nå ställe där du kan göra anslutningen te startkabelklämman sen har du ju 2 utgångar  kvar som du senare drar kabel till steg lr de du ska ha ser de mer praktiskt

41 Inlägg
27 november 2008
#7
Skaffa ungefär likadana kablar som går från batteriet till startmotorn. oftas är vanliga billiga starttkablar för tunnna och dåliga. då förlorar man mycket ström på vägen. och dom kan bli så varma så kablarna börjar smälta och kan ta eld under sätet. Vilket jag antar att du inte vill.
Startmotorn till den stora femman behöver mycket ström när du startar Då blir den tunna kabeln en strypning. sen behöver du en bra isolering i änden på kabeln så den inte kommer i kontakt med karros när du inte andvänder den.
Att kabeln är grov spelar ingen roll om man behöver ladda med vanlig bateriladdare. Dom kablarna är oftast tunna för att laddströmen är låg i den.
Till minus kan du slipa en yta bak där du bara kan sätta en startkabel på direkt.

Hadde en sån bil en gång i tiden men i den satt bateriet fram där det brukar på audi.  Den var också en sen 88.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#8
Audi90coupe skrev:
Skaffa ungefär likadana kablar som går från batteriet till startmotorn. oftas är vanliga billiga starttkablar för tunnna och dåliga. då förlorar man mycket ström på vägen. och dom kan bli så varma så kablarna börjar smälta och kan ta eld under sätet. Vilket jag antar att du inte vill.
Startmotorn till den stora femman behöver mycket ström när du startar Då blir den tunna kabeln en strypning. sen behöver du en bra isolering i änden på kabeln så den inte kommer i kontakt med karros när du inte andvänder den.
Att kabeln är grov spelar ingen roll om man behöver ladda med vanlig bateriladdare. Dom kablarna är oftast tunna för att laddströmen är låg i den.
Till minus kan du slipa en yta bak där du bara kan sätta en startkabel på direkt.

Hadde en sån bil en gång i tiden men i den satt bateriet fram där det brukar på audi.  Den var också en sen 88.

Okay, jag har lite planer på hur jag ska göra.

Jaa, men bilar med lite mer utrustning brukar ha batteriet under sätet.
På min bil är AC grejjerna där batteriet egentligen sitter, nedanför rutan på passagerar sidan.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 785 Inlägg
28 november 2008
#9
te_wik skrev:
Tjenare.

Nu börjar jag bli less på att lyfta bort baksätet varje gång jag måste ge starthjälp eller ladda batteriet.

Vet att nyare audin har uttag så man kan ge starthjälp under huven, men min har inte det.

Så jag tänkte bygga eget till bagaget, men nu är frågan hur man ska gå till väga.

Jag hade tänkt ta vanliga startkablar och klippa av de i ena änden, smälla på en kabelsko modell värre och koppla direkt till batteriet, iallafall med +.

Minus då? Tänkte göra likadant med den, så att man kan ladda via samma kablar.

Sedan montera det snyggt och fint isolerat bakom en panel eller i reservhjulsbaljan.

Men finns det nackdelar med det? Ifall bilen skulle brinna, och även om mina egna kopplingar inte har varit boven, finns det risk att man inte får något från försäkringen?

Startkablar är rätt tjocka, kommer det ta längre tid att ladda ett batteri? Batteriladdarens kablar är ju oftast tunna.

Ska man avsäkra det på något sätt? Typ sådana säkringar man har till slutsteg?

Eller ska jag leva med att alltid ha med en stjärnmejsel och lyfta bort sätet ifall jag måste ladda, eller ge någon starthjälp efter vägen?

Tips, synpunkter och ideer ta gärna emot.

Gäller alltså min Audi 100 2.3E - 88b

Mvh Tommy

Är det inte smartare att ha fungerande laddning och ett friskt batteri i bilen?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#10
dbjanoz skrev:
te_wik skrev:
Tjenare.

Nu börjar jag bli less på att lyfta bort baksätet varje gång jag måste ge starthjälp eller ladda batteriet.

Vet att nyare audin har uttag så man kan ge starthjälp under huven, men min har inte det.

Så jag tänkte bygga eget till bagaget, men nu är frågan hur man ska gå till väga.

Jag hade tänkt ta vanliga startkablar och klippa av de i ena änden, smälla på en kabelsko modell värre och koppla direkt till batteriet, iallafall med +.

Minus då? Tänkte göra likadant med den, så att man kan ladda via samma kablar.

Sedan montera det snyggt och fint isolerat bakom en panel eller i reservhjulsbaljan.

Men finns det nackdelar med det? Ifall bilen skulle brinna, och även om mina egna kopplingar inte har varit boven, finns det risk att man inte får något från försäkringen?

Startkablar är rätt tjocka, kommer det ta längre tid att ladda ett batteri? Batteriladdarens kablar är ju oftast tunna.

Ska man avsäkra det på något sätt? Typ sådana säkringar man har till slutsteg?

Eller ska jag leva med att alltid ha med en stjärnmejsel och lyfta bort sätet ifall jag måste ladda, eller ge någon starthjälp efter vägen?

Tips, synpunkter och ideer ta gärna emot.

Gäller alltså min Audi 100 2.3E - 88b

Mvh Tommy

Är det inte smartare att ha fungerande laddning och ett friskt batteri i bilen?

De är på G, men ifall man vill ge starthjälp åt någon, vilket ofta händer här på vintrarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök