3592
Sök

Problem med avgasvärden..?

6 851 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#1
Ja, jag har strul med avgasvärde på bilfan. Först fick jag för hög lambda värde pga. läckage.
Nu har jag fixat så lambdan är bra, men då visa det sig att mitt HC och CO är för högt...?
När jag hade högt lambda värde så va mina andra värden väldigt bra.
Någon som kan veta va detta kan vara för fel?
Hällde i ca 9L E85 till ca 20L 98okt..borde väl räcka?Dock strax innan besiktningen..


Labborant
307 Inlägg
28 november 2008
#2
Etanolen borde räcka för att klara besiktningen om du inte har skyhöga värden...

Att du fått höga hc co värden efter krånglet med syrevärdena kan vara att när du har ett läckage får lambdan fel värden vilket gör att man lätt kör slut på katalysatorn vilket i sin tur förklarar hc oc värdena...

6 851 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#3
Undra om det hjälper bättre om man kör i lite K-Sprit?
Värdena va HC 130 (max 100) och Co 0.56 tror jag, (max 0.50)


Whatever :)
1 652 Inlägg
28 november 2008
#4
låter ju inte bra.. jag och kompisen bytte motor och fick liknadnde värden och jag sa till han att kan jag ta min BTR så han fyllde upp tanken med ren etanol.. dels var katten redan tom.. sen fick han skit fina värden.. om jag inte minns helt fel å nolla vi alla värden.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 november 2008
#5
TT-Avant skrev:
Undra om det hjälper bättre om man kör i lite K-Sprit?
Värdena va HC 130 (max 100) och Co 0.56 tror jag, (max 0.50)

K-spriten har samma effekt som E-85..å e inte gränsen på CO  0,3..?

6 851 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#6
mrbuggy skrev:
TT-Avant skrev:
Undra om det hjälper bättre om man kör i lite K-Sprit?
Värdena va HC 130 (max 100) och Co 0.56 tror jag, (max 0.50)

K-spriten har samma effekt som E-85..å e inte gränsen på CO  0,3..?

Nje..CO är 0.5 och CO 2500 är 0.3, det är mitt CO som är högt.


Entreprenör
1 784 Inlägg
28 november 2008
#7
TT-Avant skrev:
mrbuggy skrev:
TT-Avant skrev:
Undra om det hjälper bättre om man kör i lite K-Sprit?
Värdena va HC 130 (max 100) och Co 0.56 tror jag, (max 0.50)

K-spriten har samma effekt som E-85..å e inte gränsen på CO  0,3..?

Nje..CO är 0.5 och CO 2500 är 0.3, det är mitt CO som är högt.

Japp så e de ja...ja tror på katten i de här läget..!

6 851 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#8
ojoj..jag har haft lite fel. Det är mitt CO2500 som är på 0.6 ist. för 0.3.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 november 2008
#9
Jag tror du skall kolla efter någon luftslang som läcker och gör en service på bilen.
Varmkör motorn riktigt så klarar du värdena.

När katten rasar brukar man ligger över 300 i HC

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

6 851 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#10
Hmm..ja oljebyte skulle kanske kunna behövas. Dock så tror jag inte det är någon slang som läcker. Har kollat över dessa men inte hittat någon läcka.



Sök