3581
Sök

Golf III Vr6 -93, startar inte. varför?

53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena tänkte höra om någon kan hjälpa till här...

Det var såhär:

Jag å min kusin åkte iväg till halmstad för att jag hade reklamerat en tv, så vi stack dit för å hämta den allt var frid å fröjd bilen gick bra (förutom att den var aningen svårstartad ibland nu när det blitt lite kallare ute, och att temp mätaren blinka när jag starta bilen men då var de bara till å stänga av å sätta på igen så lade den ner) men sen på hemvägen när vi låg på motorvägen så sköt tempmätarn i höjderna den steg upp till 120'C vi fick väl lite smått panik båda 2 men vi satte bara på AC'n på max och sen trampa ner kopplingen å gav lite frigas så sjönk den till sina normala 90 igen. senare på kvällen så ville en brud att jag skulle komma till henne å jag nappa väl direkt, stack dit å inget krångel så med bilen, vi rullade öpp i skogen å sen så *CENSUR* bilen var jue igång under tiden för svin kallt ute, sen såg jag att temp mätaren började å blinka mitt i akten men jag hade inte riktigt tid å bry mig om det. sen var de inga konstigheter då heller var bara till å slänga på sig palterna igen å sätta sig å körde hem tjejen, MEN precis utanför hennes hus så dog bilen, jag höll på försöka starta den men icke inte ett tecken, motorn går runt å allt så va, men den startar inte. tänkte att jag väntar lite för å se men nix inte senare heller samma visa där motorn går runt men bilen startar inte. tänkte att det kanske blitt en isklump eller något i kylaren så öppna huven å kollade i vattenbehållaren, å ve å fasa det var inte en droppe vatten där, vette fan vad som hänt med de om de ångat bort eller aa ingen aning vad fan de tagit vägen, tjejen hämta lite vatten å jag fyllde på men de rann inte ut så jag vet inte, dock så försökte jag pumpa på slangarna så vattnet åkte ner i dom, men det är tvär mycket luft i slangarna å inte en droppe vatten rör sig från behållaren, de blir tryck när jag trycker på slangarna så de stiger å man ser jue när vatten möter luft helt enkelt å det gör de, förutom på en slang som e kopplad direkt från behållaren under den där. vette fan asså, men aa bilen går runt men bara tvärvägrar starta, ere någon som kan ha en aning eller susning om vad det beror på? soppa har jag jue i den å så.



Blev lite som en novell av mitt liv här såg jag men vafan de bjuder jag på, ere nån som har något tips eller nåt som kan hjälpa så posta gärna jag tackar för allt big_smile

OCH GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM MIG, ALDRIG GOLF III VR6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DET SKA BARA JÄVLAS MED DOM JÄVLA SKITBILARNA GRRRRRRRRRRRRRRR!


//Chrille

Random Hero
4 047 Inlägg
28 november 2008
#2
filter ? går pumpen ?

Dog food lid. Backwards

53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#3
Filter till? Hur ska jag veta eller märka om pumpen går? jag e noob på sånt här tongue

Random Hero
4 047 Inlägg
28 november 2008
#4
sätt på tändningen så ska du höra ett surrande om pumpen går, o brönslefilter va de ja tänkte på

Dog food lid. Backwards

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 november 2008
#5
Chrilleee skrev:
men sen på hemvägen när vi låg på motorvägen så sköt tempmätarn i höjderna den steg upp till 120'C vi fick väl lite smått panik båda 2 men vi satte bara på AC'n på max och sen trampa ner kopplingen å gav lite frigas så sjönk den till sina normala 90 igen.

när sånt inträffar bör man tänka:
funkar min termostat och har jag verkligen vatten i motorn?

Chrilleee skrev:
sen såg jag att temp mätaren började å blinka mitt i akten men jag hade inte riktigt tid å bry mig om det. sen

roll var det värt det? förmodligen bye bye topp packning....

Chrilleee skrev:
OCH GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM MIG, ALDRIG GOLF III VR6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DET SKA BARA JÄVLAS MED DOM JÄVLA SKITBILARNA GRRRRRRRRRRRRRRR!

självförvållat...


53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#6
Okey ett surrande i motorn då? okey var sitter bränslefiltret å hur vet jag om de är kasst? big_smile

53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#7
MeloveGolf skrev:
Chrilleee skrev:
men sen på hemvägen när vi låg på motorvägen så sköt tempmätarn i höjderna den steg upp till 120'C vi fick väl lite smått panik båda 2 men vi satte bara på AC'n på max och sen trampa ner kopplingen å gav lite frigas så sjönk den till sina normala 90 igen.

när sånt inträffar bör man tänka:
funkar min termostat och har jag verkligen vatten i motorn?

Chrilleee skrev:
sen såg jag att temp mätaren började å blinka mitt i akten men jag hade inte riktigt tid å bry mig om det. sen

roll var det värt det? förmodligen bye bye topp packning....

Chrilleee skrev:
OCH GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM MIG, ALDRIG GOLF III VR6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DET SKA BARA JÄVLAS MED DOM JÄVLA SKITBILARNA GRRRRRRRRRRRRRRR!

självförvållat...

Mjo men så cleaver är inte jag, och om det är toppen som gått borde inte det märkts när jag körde tillbaka bruden? å jag menar tempmätarn stog vanligt, men varnings lampan blinka. å jajo visst är de självförhållat men inte någon av dom jag känner som kan nåt om bilar har direkt hissat tummen för en sådan bil.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 november 2008
#8
Chrilleee skrev:
Mjo men så cleaver är inte jag, och om det är toppen som gått borde inte det märkts när jag körde tillbaka bruden? å jag menar tempmätarn stog vanligt, men varnings lampan blinka. å jajo visst är de självförhållat men inte någon av dom jag känner som kan nåt om bilar har direkt hissat tummen för en sådan bil.

Tempmätaren hade förmodligen inte mycket att mäta förutom luft för när lampan blinkar så har man nada vatten och när den blinkar stannar man omedelbart och kollar om man har vatten...

behöver absolut inte märkas du kan köra snustorrt en stund innan den ger upp...

om du inte har långt till bilen kan du ju springa och kolla hur oljan ser ut...
Senast redigerat av MeloveGolf (28 november 2008)


53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#9
MeloveGolf skrev:
Chrilleee skrev:
Mjo men så cleaver är inte jag, och om det är toppen som gått borde inte det märkts när jag körde tillbaka bruden? å jag menar tempmätarn stog vanligt, men varnings lampan blinka. å jajo visst är de självförhållat men inte någon av dom jag känner som kan nåt om bilar har direkt hissat tummen för en sådan bil.

Tempmätaren hade förmodligen inte mycket att mäta förutom luft för när lampan blinkar så har man nada vatten och när den blinkar stannar man omedelbart och kollar om man har vatten...

behöver absolut inte märkas du kan köra snustorrt en stund innan den ger upp...

om du inte har långt till bilen kan du ju springa och kolla hur oljan ser ut...

Hmm nja oljan ser nog bra ut, pga den läckte olja som fan med innan så fyllde på ny innan idag å har jag inte kunnat köra någonting.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 november 2008
#10
Chrilleee skrev:
Hmm nja oljan ser nog bra ut, pga den läckte olja som fan med innan så fyllde på ny innan idag å har jag inte kunnat köra någonting.

låter inge bra....men du kan ju alltid kolla insidan på oljelocket...


53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#11
visserligen, vad ska jag söka efter?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 november 2008
#12
Chrilleee skrev:
visserligen, vad ska jag söka efter?

kolla efter vit "gegga" / vattenblandad olja...


53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#13
Kunnde inte se någon sådan =/

Arg Snickare
875 Inlägg
28 november 2008
#14
sälj bilen

53 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#15
volvo_r-optik skrev:
sälj bilen

Det ska jag, men ett + om den fungerar när man säljer den.

53 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#16
Äre ingen som har någon mer susning om vad det kan vara?

131 Inlägg
29 november 2008
#17
Kan det vara så att motorn har gått så varm så att toppen har blivit skev och kompet läcker ut mellan blocket/toppen och att toppackningen har gett med sig. När du försöker starta bilen går motorn runt väldigt lätt?

I drive I laugh and I Conquer

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 november 2008
#18
Chrilleee skrev:
Äre ingen som har någon mer susning om vad det kan vara?

Hur lät den när den dog? skrammlade? eftersom du körde snustorrt så är min rekommendetion att du byter termostahuset alltså hela kittet inklusive alla 3 givare + termostaten, efter det kollar du att du har gnista och att soppan kommer fram hela vägen ut ur spridarna, startar den ändå inte om du har gnista + soppa så ska du kolla om du har komp eftersom bilen gått duktigt varmt...


53 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#19
Speed_Advanced skrev:
Kan det vara så att motorn har gått så varm så att toppen har blivit skev och kompet läcker ut mellan blocket/toppen och att toppackningen har gett med sig. När du försöker starta bilen går motorn runt väldigt lätt?

Njaa de e som vanligt asså allting förutom att den inte startar.

53 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#20
MeloveGolf skrev:
Chrilleee skrev:
Äre ingen som har någon mer susning om vad det kan vara?

Hur lät den när den dog? skrammlade? eftersom du körde snustorrt så är min rekommendetion att du byter termostahuset alltså hela kittet inklusive alla 3 givare + termostaten, efter det kollar du att du har gnista och att soppan kommer fram hela vägen ut ur spridarna, startar den ändå inte om du har gnista + soppa så ska du kolla om du har komp eftersom bilen gått duktigt varmt...

Nej de skrammlade inte, asså den lät precis som vanligt. hmm jag vette fan men allt sånt e rena grekiskan för mig så jag lär få lämna in den på service igen, den var jue på service för typ 3 veckor sen för 8000 spänn, sen vet inte jag om man har nån garanti eller något hos dom för tycker inte någonting av det som hände borde hänt när dom ordnat öpp allt. men de kanske går på eget ansvar jag vette fan. =/


Sök