3231
Sök

bilen drar tjuvström, tömmer nya batterier på 2 dagar

270 Inlägg
17 december 2008
#21
Jag har samma problem med min bil.Den drar ur batteriet på 2dagar.Amperemätaren ger inte ens något utslag när jag mäter.
Jag tänkte att det kanske är ett relä som är draget,men slutar att dra när man tar av batteripolen och är fortsatt odraget efter att man satt tillbaka polen.Alltså måste man koppla in mätaren redan innan man tar av polen(då kanske reläet fortsätter att vara draget).
Måste ut och prova.Vill ju slippa att använda den bilen varje dag.


OEM <3
194 Inlägg
17 december 2008
#22
väldigt lite runt 20mA ungefär är väl ganska normalt i "Sleep mode" inget igång de vill säga, säker på att du har provat dragit ur varenda säkring i bilen? sitter säkringar i motorrummet med! Nått är de ju som drar ström så enkelt är de bara tongue MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#23
jag testade bara med säkringarna inne i bilen, ska kolla om det finns fler under huven..för nånstans tar det ström..


21 761 Inlägg
17 december 2008
#24
Helt klart.

Det borde inte dra mer än kanske 20 mA, som n0jas skriver, men jag vet inte riktigt hur det är med strömförbrukningen på nyare bilar.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 december 2008
#25
Mer 20mA är det nog på en modern bil tror jag, men inte så mycket som du har. Skulle gissa på att normal nivå ligger närmare 100mA på den nedre sidan så att säga. allt över 100mA borde indikera ett fel.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 december 2008
#26
eplamojje skrev:
jag testade bara med säkringarna inne i bilen, ska kolla om det finns fler under huven..för nånstans tar det ström..

Inget som är eftermonterat på¨den? Extraljus, navigation osv?


Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#27
allt original, felet kom över en natt..har funkat alltid men en dag så klickade den å sen dess har den krabbat..har testat med 3 nya batterier så att batteriet är kast har jag uteslutit, sitter ett 120ah volvo original nu som egentligen är till en xc90 diesel..
hur mkt är 2 ampere i tjuvström? något man kan jämföra det med?  tror att det kan vara som 2 innebelysningslampor eller har jag fel där?


oo=00=oo
374 Inlägg
18 december 2008
#28
Det stämmer, om det är 5wattare i innerbelysningen så drar en lampa 2,4Amp.

Så det torde vara någon liten förbrukare som är tjuven i dramat.
Senast redigerat av msjuan (18 december 2008)

Freude am fahren!

21 761 Inlägg
18 december 2008
#29
24 W räknat på 12 V
26 W räknat på 13 V
28 W räknat på 14 V

Ett vanligt extraljusrelä kan dra runt 130-150 mA vid 12 V enlig en mätning som jag gjorde nyss.

765 Inlägg
18 december 2008
#30
kollar relä  om du inte har redan gjort de. smile

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 december 2008
#31
Har du belysning i skuffen eller på något ställe där det normalt inte syns?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

OEM <3
194 Inlägg
18 december 2008
#32
Nyare bilar drar inte mer ström än en gammal, inte när den är avslagen! säkerligen något relä eller liknade som inte slår ifrån som de ska! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

141 Inlägg
5 maj 2009
#33
Hur gick de. fixade du tjuvströmmen eller? min bil drar också tjuvström men vill ha tips på vart man ska börja

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

2 845 Inlägg
5 maj 2009
#34
Har läst igenom tråden nu, detta med el kan va ett rent h-vete då det krånglar.

Men ett litet tips  som inte nån nämt vad jag kunde se... du har drag på bilen va? Kolla släpvagnskontakten så den är fräsch invändigt, kan se ganska så goa ut om man tar isär dem och kollar, kan va så att det är krypströmmar som gör att det drar ur batteriet. Ett litet tips bara, lycka till.

Peter

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 maj 2009
#35
haha en 6 månader gammal tråd, han KAAAANSKE har löst det nu wink

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
6 maj 2009
#36
Volvo org fel....Är många som har problem med v70N mod....Ex, låser upp sig sj, drar tjuvström,MM MM

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

2 Inlägg
15 september 2012
#37
Jag har samma problem med min s60, läste allt ni skrevet och gjort alla mätningar. Alla säkringar är ute och det landar på 2,99 ampere.Har ett helt nytt batteri som snart är helkass för det blivit urladdat förmånga gånger. Vad är nästa steg??


Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 september 2012
#38
Erdtman93 skrev:
Jag har samma problem med min s60, läste allt ni skrevet och gjort alla mätningar. Alla säkringar är ute och det landar på 2,99 ampere.Har ett helt nytt batteri som snart är helkass för det blivit urladdat förmånga gånger. Vad är nästa steg??

Har du plockat ur ALLA säkringar (kan ju t.ex finnas i motorrummet oxå)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 Inlägg
15 september 2012
#39
ja och alla relän


1 926 Inlägg
16 september 2012
#40
Har du kollat stereon?


Sök