3597
Sök

Hur uttala Xenon?

1 997 Inlägg
30 november 2008
I ser it nå om kvällern...

Men då jet I ju skaff "C nån"...

Evolution Garage
1 299 Inlägg
30 november 2008
Det uttalas "cenån" hört folk som säger "exenon", som farsan till exempel, detta är FEL!

// Förståsigpåare

Sky´s the limit...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 november 2008
Niklasw skrev:
Det korrekta uttalet är "senåån" ungefär som neon, argon, freon osv sen om man vill säga fel det är ju upp till var och en big_smile

Precis! big_smile Allt annat är feeeel. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

En gång till nu
760 Inlägg
30 november 2008
Lyssna på dessa kloka gubbar från hipphipp med "svenska för nybörjare" dom hadde skrivit ut de som så här:  "Eks-eijnouwn". såja gubbar! nu var den saken ur världen!! xD

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

250 Inlägg
30 november 2008
Detta blev nästan lika vild debatt som frågan hur fälgmärket AEZ ska uttalas tongue För att underhålla tråden lite, hur uttalar ni AEZ?

1 417 Inlägg
30 november 2008
Man uttalar det ju på samma sätt som xylofon.
Med bara S i början, eller kort k före s. Ksenon, eller senon.
Lättast är helt klart Senon smile

Gasglad
295 Inlägg
133 Inlägg
30 november 2008
senon

Kämpande familjefar ---- barnvagn eller baslåda :( :)

69 Inlägg
30 november 2008
ööhh harru sånna goa öxeneon på din tvåförti XD

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
30 november 2008
ksenån !!

exeon, exxenon, what? Jag förstår inte hur ni får ihop dom? smile
Iofs säger en på mitt jobb "landa-sond".. han vägrar uttala det lambda-sond...

/Mattias

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
30 november 2008
senån blir det för mig !    smmma som man säger Pitza   plir ju i svenska pitssa ....

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

2 751 Inlägg
30 november 2008
eksenon = Xenon

Who Djaa bless no man curse

21 761 Inlägg
30 november 2008
Tills någon lyckas överbevisa mig om att det ska uttalas annorlunda, då uttalar jag "ksenån". Samma som tex "xerxes" och "xylofon" alltså. Visserligen är det lättare att uttala "senån", men jag anser att "senån" är fel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

196 Inlägg
30 november 2008
Drönirettab skrev:
Tills någon lyckas överbevisa mig om att det ska uttalas annorlunda, då uttalar jag "ksenån". Samma som tex "xerxes" och "xylofon" alltså. Visserligen är det lättare att uttala "senån", men jag anser att "senån" är fel. smile

Men eftersom man inte uttalar X i xylofon så blir det "sylofån"... xerxes uttalas "serkses" eller hur ni nu vill stava...
Senast redigerat av kenyaboss (30 november 2008)

21 761 Inlägg
30 november 2008
Vem är "man" som inte uttalar så?
Står det så i någon typ av ordbok eller liknande?

377 Inlägg
30 november 2008
senon uttalar jag det iaf .

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 november 2008
X-ån / ex-ån

"Sånt där nytt blåljus" säger pappa, troligen tar det några år till innan han vågar uttala xenon

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 november 2008
alexbenhard skrev:
zijaa skrev:
ja säger xenon

Jag med!

Hur f-n kan ni säga att ni uttalar det så? man stavar det så bara... säger ni eksenon då? eks=X

jag säger då senån eller cenån, så låter likadant:D

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

21 761 Inlägg
30 november 2008
Det finns en del regler för hur man ska stava och uttala ord i svenskan, tex när det gäller ord som börjar på en konsonant så uttalar man inte hela konsonanten. Det verkar svårt att hitta något vettigt angående uttalet av ordet Xenon, men jag håller ändå på att det ska uttalas "ksenon". smile

Det blir dock fler och fler ord som "tillåts" att både stavas och uttalas annorlunda, exempelvis kan man ta djuret Zebra (som nu tydligen får stavas sebra, hemska tanke).

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 november 2008
Senån såklart.

Har hört diverse uttal som tex: Äx-Neon, Zennånn, Exenonn och diverse andra dumheter men det ska ju som sagt vara "senån" och inget annat.

Och det där med ett k innan x:et är ju lika dumt, inte kallar ni någon som heter Klas för Kå-las ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök