2668
Sök

Vad behövs för bygga på kjol?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Har sett att MÅNGA använder sig av glasfiber för att göra sina egna kjolar, baslådebyggen etc.
Mina frågor är;

1. Vad behöver man för grejer?
2. Vart köper man dessa grejer?
3. Finns det någon "instruktion" som berättar hur man ska använda sig av glasfiber?

För att kanske underlätta, så hade jag tänkt bygga en egen fram-, och bakkjol. Troligtvis en baslåda också.
Hade varit trevligt om någon tipsade mig om detta smile

979 Inlägg
1 december 2008
Man får helt enkelt använda sig utav glasfiber mattor, glasfiber spackel & gelcoat. Helst ska man ha sig en form om man vill göra från grunden. Men många tar front/kjolar m.m från andra bilar, kapar & sågar i dom, sedan plastar & glasfibrar man som man vill ha det. Lättaste sättet för att få sig en grund att börja på. Ragga upp ett par trasiga kjolar för en skit peng. modda & plasta sedan hur du vill ha dom.

Hpc

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
AnderssonE30 skrev:
Man får helt enkelt använda sig utav glasfiber mattor, glasfiber spackel & gelcoat. Helst ska man ha sig en form om man vill göra från grunden. Men många tar front/kjolar m.m från andra bilar, kapar & sågar i dom, sedan plastar & glasfibrar man som man vill ha det. Lättaste sättet för att få sig en grund att börja på. Ragga upp ett par trasiga kjolar för en skit peng. modda & plasta sedan hur du vill ha dom.

Okej, det låter ju inte så himla avancerat. Men i vilken ordning och hur mycket av allt ska man använda?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Någon som kan besvara på resterande frågor? Är väldigt sugen på att börja nämligen ..

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Ingen som vet?

529 Inlägg
1 december 2008
nål o trå tongue så har du en kjol

Volvo fore life :)

Fattig student
1 282 Inlägg
1 december 2008
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2988.0 Kolla denna länken.. mycket bra guide att lära sig av, prylar till själva plastningen finns tex på biltema

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 december 2008
biltema har polyester, härdare, glasfibermatta och aluminiumroller, vilket är ett bra grundkit.

Vill du göra egna former rekomenderas fogskum (finns på flaska hos bygghandlare eller t.ex. biltema) eller markskivor (finns hos bygghandlare). De rosa markskivorna kallade "jackofoam" är trevliga att jobba med, tänk dock på att använda packtejp eller liknande då dessa ej tål polyester direkt på skivan.

En pensel kan vara bra att ha, och slippapper. I början blir det gärna fel, då får man kasta eller slipa.

Och slutligen tålamod. Mycket tålamod. big_smile

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2988.0 Kolla denna länken.. mycket bra guide att lära sig av, prylar till själva plastningen finns tex på biltema

Ha, allt stod ju där smile Tack för länken, nu ska pengar tjänas in och börja plasta xD
Tack alla för hjälpen

Sök