3438
Sök

Hjälp efter inkoppling av steg

157 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Tja! Jag behöver hjälp av nån mer kunnig. Jag har fått ett nytt monosteg från u.dimension 4 ohm 300rmsw och 2 ohm 600 rmsw. Kopplade in det idag, men det gick sådär. Fick en beskrivning om hur jag skulle ställa in alla olika reglage och gjorde så. Skulle till slut vrida om level när jag höjt huvudenhetens volym till ca 75%, tills jag hörde ett "missljud" eller ett sämre ljud från base, och skulle då vrida tbx level en liten bit igen (kortfattat). Hörde alldrig nåt sämre ljud även fast jag drog om till max, varför? Och undrar varför basen inte "basar" mer efter jag kopplat in detta steg. När jag höjer basen från "bassboost" på steget blir det bättre bas, samma om jag höjer basen via huvudenheten.. men enligt några så ska man inte röra detta? Kan också säga att min bas inte är den bästa och kanske därför jag inte blir nöjd... MDS fanatic 12" 250 rmsw i fabriksbyggd låda (förmodligen för liten).
Hjälp!!!
mvh

Volvo Fantast
194 Inlägg
4 december 2008
Brukar ju finnas inbyggda delningsfilter i stegen Beroende om man ska köora bass eller mellanregister
Brukar stå siffror och Hz ställ den på lägsta talet lägre hz djupare/mörkare ton alltså bas

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

stahre
4 december 2008
okej, ska prova det...

21 761 Inlägg
4 december 2008
fredriko666 skrev:
Hörde alldrig nåt sämre ljud även fast jag drog om till max, varför? Och undrar varför basen inte "basar" mer efter jag kopplat in detta steg. När jag höjer basen från "bassboost" på steget blir det bättre bas, samma om jag höjer basen via huvudenheten..

Vad heter din stereo?
Hur mycket rörde sig baskonen när du spelade på max?

Det kan ju vara så att din stereo ger ut relativt låg signal till lågnivån, då kan inte steget utnyttjas fullt ut när "Input sensitivity" är ställd i läge "2-8V". I så fall ska kanske den strömbrytaren vara ställd i läge "100mV-2V" istället. Jag säger inte att det garanterat är på det viset, men möjligheten finns. smile

stahre
4 december 2008
jag ska kolla upp det med. Men tror att det kan vara min bas som är totalt värdelös också!

21 761 Inlägg
4 december 2008
...Jaha, du har två användare. Fattade inte det först. wink

557 Inlägg
4 december 2008
har du 2ohm eller 4ohm's bas?

stahre
5 december 2008
4 ohm

557 Inlägg
6 december 2008
Köp dej ett 2 kanaligt slutsteg istället. Tycker då jag.

Sök