Om denna tråd är i fel forum får ni flytta på den, såg nämligen inget om att projekt-delen endast är till för bilar
Håller iallafall på att bygga mig en Snowbike utan att behöva betala dem tiotusen+ som det kostar att köpa en, och här lägger jag upp bilder under projektets gång, ifall någon mer blir sugen på att bygga så kan ni ju titta och få tips här. Och har ni själva några smarta lösningar så får ni gärna tipsa mig
Det är alltså något sånt här som jag hade tänkt att bygga mig utan att betala drygt tiotusen som en snowbike från fabrik kostar
Hur jag löste fastsättningen i framgaffeln. Skruvade dit "låsfästena" istället för att svetsa, på så vis kan jag byta skateboardtrucken snabbt och smidigt ifall den går sönder
Använde att gammalt rör till fotpinnar. Det ska kapas en del så att fotpinnarna blir kortare. Och för att inte anklarna på fötterna ska få sig rejäla smällar, så ska jag se om inte cykelhandtag funkar att kränga på. Här syns även att jag fick kapa ramen ungefär 50mm för att höja markfrigången. Jag använder mig ju av en dämpad cykel, så fotpinnarna hade annars skrapat i backen när cykeln fjädrar
UPDATE
Har fått klart fästet bak idag, lite småfix kvar för att få det lite snyggare. Har även kommit på en bra lösning till fotpinnarna tror jag
Fästet bak, jävligt enkel men funktionell konstruktion. Ska lackas och slipas till lite rundare kanter.
De eventuella fotpinnarna, det visar sig i vinter hur bra fäste man får på dem.
UPDATE Nu är alltså Ver.1.0 klar och provkörd, en del justeringar som ska göras och såklart även finputsas på finishen
Ver.1.0 är klar och provkörd. Små justeringar kvar att göra, ska bla bygga om bakdelen med en skateboardtruck även där.
Kolla mitt Projekt: SAAB ng900t - "devil eye project" Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
de gick bra tyckte ja! en polare till mej bytte skidorna till en snowboard,och den var ganska så konstig att svänga med pga stålskenorna
Okej, för i dagsläget tänkte jag använda mig av ett par gamla trickskidor, men funderar på att kanske dra dit ett par snowblades som jag har liggandes här hemma, borde ju gå bättre att svänga med stålkant på så pass smala skidor?
Idag ska jag iväg till claes olssons och köpa försänkta skruvar för att fästa trucken i en plåtbit som sedan ska fästas i snowbladen...Jaja, ni får se hur jag menar
Jag funderade också på hur det kommer bli med bakänden helt stel, fast iom att den är dämpad så kommer det nog funka. En enkel sak som säkert räcker annars e nog att slipa upp en skåra av det övre hålet så det får lite spel så att säga.
Jag funderade också på hur det kommer bli med bakänden helt stel, fast iom att den är dämpad så kommer det nog funka. En enkel sak som säkert räcker annars e nog att slipa upp en skåra av det övre hålet så det får lite spel så att säga.
Trial and error.
Du kanske har rätt ändå? Liiite rörlig kanske den ska vara ändå?
Trial and error.
Du kanske har rätt ändå? Liiite rörlig kanske den ska vara ändå?
Det jag främst tänker på är ju när man hoppar, då landar man ju på baken först lite lutande. Tror nog att det kan funka bra iom dämpningen så prova först o se.
Fast hur blir det föressten när man åker helt vanligt, backen är ju ojämn. Kanske måste vara lite ledad för att följa backen bra?