3291
Sök

450Hk/600Nm i Supra MK4

245 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
De flesta skriver att dom har 450Hk/600Nm i sin BPU:ade Supra MK4, min fråga är hur man lyckas med det? finn det NÅGON som har bromspapper på sin påstådda effekt här på garaget?

S.v.r

654 Inlägg
6 december 2008
#2
Du ska nog se att det är en cirka siffra efter många bromsningar världen över där BPU trimmning gjorts av bilarna.
Ungefär som att avgas,filter på en saab ger 10hk så har man då cirka 200hk även om man inte bromsat sin egna bil.(obs: saaben,effekten etc är bara en jämförelse och INTE fakta)

168 Inlägg
6 december 2008
#3
tycker de låtter lite mycket med 450 ponnysar att bytta avgas och filter och chipp?


677 Inlägg
6 december 2008
#4
Glöm inte bort att vi snackar en 3 liters rak sexa med TT...

Ne men BPU trimmade som jag har sett brukar ligga runt 400hk inte 450 Nm har jag ingen anning om

113 Inlägg
6 december 2008
#5
Vet att GTR:en BPU:ad ligger runt 380hk så supran borde hamna runt 400hk men 450hk låter mycket?

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

168 Inlägg
6 december 2008
#6
hur mycket mos har dom orgonal? 330? till 450=120hk.. då lär dom höja laddet te 1,4a bar känns de som nästan..


428 Inlägg
6 december 2008
#7
vad jag har hört så höjer man laddet til ca 1,25bar. Och sen är det väl bara typ catback och downpipe och nått litet mer om jag inte har helt fel för mig. Så med en FMIC på det och kanske en bra mappning så är det inte omöjligt med 450hk enligt mig. Själv uppskattar jag en BPU till ca 420. Man har alltid för stora uppskattningar på sitt HK antal. Och blir oftast besviken vid bänkning.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 december 2008
#8
Go_sideways skrev:
Man har alltid för stora uppskattningar på sitt HK antal. Och blir oftast besviken vid bänkning.

Så är det vid i princip all chippning...

kommer det upp en S40 jämte bilen vid ett rödljus så blir många väldigt förvånade. "450"hk dra lika med en S40 på 280hk...   ruggig tankenöt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

iceman_21
6 december 2008
#9
Detta är ett ämne som diskuterats flitigt. Man CHIPPAR INTE suprorna...
Man höjer laddet, annat avgas,  monterar en fmic, å monterar lite annat godis, såsom Bcc, m.m

Men man säger allmnänt att på en US/Euro spec ger det ca 450hk, på en Japspec ca 400Hk. Finns naturligtvis undantag gälland detta.

371 Inlägg
6 december 2008
#10
Låter väl inte helt orimligt med tanke på att en 2 liters coswort får en ökning med 110hk igenom att byta spridare och chip..  Vad ska då inte ett 3 liters monster kunna vräka ur sig om man fixar till det lite wink


12 086 Inlägg
7 december 2008
#11
Helt rockie vad de gäller supratrim, men de är ju en bil som är byggd får hård körning.
Byggd för att tåla en kraftig höjjning av laddtrycket och det är i laddet hästarna finns smile

245 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#12
ok ok skulle vara intressant om någon hade ett ärligt bromspapper som visar dom siffrorna. i teorin kanske effekten finns men gör den det i praktiken?

S.v.r

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
8 december 2008
#13
de är nog inte omöjligt med 450hk efter bpu, prosty hade väl nått sånt i sin?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

168 Inlägg
8 december 2008
#14
ingen som kört på strippen med bpu? borde synas på slut-hastigheten ganska lätt..


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
8 december 2008
#15
402m: 11.61 , slutfart 193 km/h
60-fot: 1.72 sek

"Prosty"

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

864 Inlägg
8 december 2008
#16
En trolig tanke är ju att supran är nertrimmad från början, vilket betyder att en BPU(Basic Performance Upgrade) bara är att ta bort alla strypningar.

Inläggskritiker
990 Inlägg
10 december 2008
#17
Bergkuist skrev:
Glöm inte bort att vi snackar en 3 liters rak sexa med TT...

Ne men BPU trimmade som jag har sett brukar ligga runt 400hk inte 450 Nm har jag ingen anning om

Är det så lite vrid i dom ? steg3 kittade saabar har ju 295hk och 450nm. :-S

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 661 Inlägg
10 december 2008
#18
Nja, i en BPU behöver man en Boost Controller för att höja laddet och en fuel controller för att styra in mer sås. Är inte på 100% säker på Supra, men på 3000GT är det så, så behöver man större spridare helst luftfilter och avgas och självklart mappning med. På GT höjer man laddet från 0.6 till ca 1.1 bar. Bör vara i stort sätt samma på Supra. Laddet plus bränsle = effekt. rent teoretisk bör motorn ge ca 420hk vid 1 bar.

Supra 3.0L 330 RWD HP org
GT 3.0L 320 AWD HP org
mvh

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 december 2008
#19
Hammarslag skrev:
Bergkuist skrev:
Glöm inte bort att vi snackar en 3 liters rak sexa med TT...

Ne men BPU trimmade som jag har sett brukar ligga runt 400hk inte 450 Nm har jag ingen anning om

Är det så lite vrid i dom ? steg3 kittade saabar har ju 295hk och 450nm. :-S

Ska nog vara ett , mellan 450 och Nm wink
Det står 600Nm längre upp i tråden.


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 december 2008
#20
Dom som inte bromsat bilen drar väl till med +50Hk över det dom borde ha helt enkelt, bara för att det är lite ballare med mer mos. Ingen som kan argumentera emot iom att man "gissat" sin effekt bara, en gissning är ju inte jättemycket bättre än en annan.
Är man seriös så fixar man ju bromspapper, men det kostar väl för mycket (har ingen aning om vad det kostar dock).



Sök