4328
Sök

Subbwofferfilter från biltema!!!!

361 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
Jag har problem me mitt nyinköpta subbfilter från biltema. När jag kopplar in det 99% rätt så blinkar baslådan protect och det blir inget ljud från den. Jag har testat med att sänka alla volymer å sånt men den blinkar proteckt ändå?? Va skall ja göra? PS: Baslådan funkar om man kopplar förbi filtret men de blir ju inte riktigt rätt ljud då. hehe

Bild på filtret å baslådan.

Filtret
http://www.garaget.org/?car=17225&image=152650

Basen och filtret.
http://www.garaget.org/?car=17225&image=152651
Senast redigerat av EOzIPped (6 mars 2006)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 mars 2006
kan inte få fram bilderna sad
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (6 mars 2006)

781 Inlägg
6 mars 2006
måste va fel stält på delingsfiltret. dra ut kontakten från inputen som inte är Lågnivon.. den som man bruka använa med vanliga högtalarkablar.

sen är säkert någon av rattarna eller knapparna till för att  välja input.. vilken man ska använda..

prova de.. en vild chansing

sen on off knappen som finns där.. står den på On lr OFF? prova båda lägena
Senast redigerat av timpan_87 (6 mars 2006)

361 Inlägg
21 761 Inlägg
6 mars 2006
Det är inget fel på sladden som går från filtret till steget då? Testa en annan sladd, blir det ingen skillnad så kan det vara kortslutning i filtret=reklamation.

361 Inlägg
781 Inlägg
7 mars 2006
mysterium är till för att lösas.

är kablana hela? Kopplat rätt?

lågnivå måste ju vara rätt kopplad ser ut så på bilderna. är de rätt inställt? kolla åter igen.

prova skruva på alla rattar måste va något som står galet..

strömen? rätt kopplat? röd på Plus? oragen på remot och svart på minus?

inputen dom runda man kan skruva på? står dom på fullt? ställ båda på de annars.

funkar inte de så är de något fel på filtret. prova även med en annan lågnivokabel mellan steget och baslådan.

säg till om något funkar annars får vi klura vidare.

Lycka till

361 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
Tack för visat intresse. Jo kablar är rätt för det har funkar förut vet ja sen den tidigare ägaren. Jag skall testa att dra allt på fullt. Basen funkar utan filtret men när ja sätter i de så blir de något galet.

505 Inlägg
7 mars 2006
Hmm, ett sånt där steg hade jag med förr! Och du ska veta att det är ett rent mysterium varför det inte funkar. Jag bryggade det till en bas, och använda ett annat delningsfilter! Märken minns jag inte, det var väl nå okänt tjaffs! Men hur som helst så funkade det inte för mig heller...
Det gick klockrent utan det där tusans delningsfiltret, men lät bananskida...
Testade med ett annat steg, tänkte kolla om det var filtret som hade ballat ur, men icke... Då funkade det klockrent med ett annat steg...
Det enda som hände med coustic steget var att protect lampan blinkade hela tiden.
Testade även ett annat delningsfilter på coustic steget.. men icke.. protect blinkade hela tiden.. Så det är ett rent mysterium!

Jag tackar er för att ingen har skrivit "Det är biltema, vad kan du vänta dig?" eller liknande kommentarer. Killen behöver hjälp, då finns det ingen anledning till att klanka på märken! Keep up the good work!

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
7 mars 2006
Det skulle vara intressant att prova ett annat filter för att se om det fungerar. Kan det vara för låg utgångsimpedans på filtret så att det misstämmer med ingångsimpedansen på steget?
På det sättet behöver det inte vara fel på filtret men det passar inte ihop med steget helt enkelt.
Senast redigerat av Drönirettab (7 mars 2006)

505 Inlägg
7 mars 2006
Jag testade som sagt två olika filter, inget fungerade... Det skulle ju vara konstigt att det inte går koppla ett delningsfilter till ett steg, men så var det i mitt fall... jag har det fortfarande kvar, steget alltså:) tänkte använda det till framsystemet sen, det duger gott och fint till det känner jag. Bättre en stereons inbyggda effekt iallafall!

Hur menade du dröni? Skulle delningsfiltret skicka ut en för låg impedans till steget? Hur menar du? Jag hänger inte med riktigt;)

MVH Matte

*Edit : Stavfel som vanligt!
Senast redigerat av Spawner (7 mars 2006)

Calibra Turbo 4x4

781 Inlägg
7 mars 2006
har du hört input levelen till max? den står ju nästan på 0 på bilden? när man sänker den så får steget mindre signal och kanske inte kan spela då?

Ölbryggare
339 Inlägg
8 mars 2006
Kort fråga: Vart är jordkabeln på bilden?
Den kanske är ur tillfälligt, men det är det ända kopplingsmässiga felet jag hittar på bilderna...

361 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
Tack för alla svar.
Ja vet att input står på minimum på bilden men det vara bara just vid bildtagningen. Men det kanske är som spawner säger det passar kanske inte till de steget???

Men när jag testade igår så fick jag endast ut dåva dunk från basen typ precis som hjärtslag i men det var inte från musiken... Mysko tyckte jag men den lilla röda lampan PEAK har börjat blinka till varje gång ja sätter igång skiten. Och efter det så börjar PROTECT blinka igen. Men jag skall se om inte en jag känner en som kan låna ut sitt steg ett tag.

Jordkabel finns det, en guldig som knappt syns fast den kanske är för klen så späningen itne räcker??? vet ej

PS: Det är 2 st som klagat på märket men dom har jag tagit bort för det hjälper inte mig med problemet.
Senast redigerat av EOzIPped (8 mars 2006)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
8 mars 2006
Hmm, enda jag kan tillföra den här diskussionen är att de där filtren är rena mysterierna tongue
Jag har också ett, och det funkade inte alls för mej, men när en kompis lånade det, så fungerade det problemfritt tongue han har fortfarande lånat det, så jag har inte kunnat testa det med nya förstärkaren tongue

361 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
Jo min brorsas kompis har ett sånt å de är det bästa han haft någonsin. Å då är han ljudtekniker så han borde kunna en del.

Team Tondöv
649 Inlägg
8 mars 2006
EOzIPped skrev:
Jo min brorsas kompis har ett sånt å de är det bästa han haft någonsin. Å då är han ljudtekniker så han borde kunna en del.

Så han menar på att ett subfilter med tre fasta brytfrekvenser, varav ingen egentligen är speciellt bra, från Biltema är det bästa han haft??
Då funderar jag lite på vad han jämför med, och hurpass han är hemma på billjud..

361 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
Han menar att det är den bästa han haft för både priset å för att den funkar lika bra som alla dyraremodeller..

Och han har den itne till bil ljud utan till en baslåda inomhus
Senast redigerat av EOzIPped (8 mars 2006)

21 761 Inlägg
8 mars 2006
Spawner skrev:
Jag testade som sagt två olika filter, inget fungerade... Det skulle ju vara konstigt att det inte går koppla ett delningsfilter till ett steg, men så var det i mitt fall... jag har det fortfarande kvar, steget alltså:) tänkte använda det till framsystemet sen, det duger gott och fint till det känner jag. Bättre en stereons inbyggda effekt iallafall!

Hur menade du dröni? Skulle delningsfiltret skicka ut en för låg impedans till steget? Hur menar du? Jag hänger inte med riktigt;)

MVH Matte

*Edit : Stavfel som vanligt!

Om man läser vad som står i specarna på tex hemmastereo så brukar det stå hur många Ohm utgångsimpedansen och ingångsimpedansen är på vid olika in och utgångar. På min hemmaförstärkare tex är det 20k Ohm i ingångsimpedans på de olika ingångarna. Om man ansluter en EQ tex som har en helt annan utgångsimpedans så blir det missanpassat och kanske låter dåligt. Ett annat exempel är mikrofoner. Enklare mikrofoner brukar ha en utgångsimpedans på 500-600 Ohm och det är klart hörbar skillnad på dessa värden. En 600 Ohms mik låter betydligt lägre än en 500 Ohms, man får öka volymen när man använder 600 Ohms jämfört med 500 Ohms.

Det var därför som jag funderade på om det kunde vara en annan impedans på filtret så att det blev en missanpassning. Jag kan dock inte så mycket om det här, Sharky kan säkert förklara bättre om du PM:ar honom.

Sök