4383
Sök

Byta bromsbelägging?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Om man ska byta bromsbeläggningen själv, vad ska man tänka på och vilkna verktyg skals användas?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

blacken
6 december 2008
På vad??

4 586 Inlägg
6 december 2008
Ifall det gäller din saab så är det vikigt att veta ifall det är fram eller bak så man gör olika

1 863 Inlägg
6 december 2008
7mm sexkantsnyckel, polygrip. Det är väl det man behöver egentligen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Ja va nyss nere och kolla på saaben och skulle byta FRAM på saaben,

men saken är : Dom slitna bromsbeläggnigen får knappt plats, hur fan ska jag få fast dom nya då? Satt ditt dom nya men då går den runt skivan ens? och den öppnar då bara 3 mm!

Hur gör man med saaben?

2 024 Inlägg
6 december 2008
Aldrig skruvat saab men på 99% av alla bilar jag bytt bromsar på så får man skruva in kolven i oket igen samtidigt som man pressar det lätt inåt. Är det första gången du pillar med bromsarna så be gärna någon som kan vara med och visa, det är ju trots allt nåt av det viktigaste man har på bilen och det kan bli dumt om man gör fel.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Expoze skrev:
Aldrig skruvat saab men på 99% av alla bilar jag bytt bromsar på så får man skruva in kolven i oket igen samtidigt som man pressar det lätt inåt. Är det första gången du pillar med bromsarna så be gärna någon som kan vara med och visa, det är ju trots allt nåt av det viktigaste man har på bilen och det kan bli dumt om man gör fel.

Hmm vi skruva av bromsoket från skivan, därefter tog vi av skivorna.. Och när vi skulle sätta i dom andra så fick dom plats men vi kunde inte sätta in ditt den?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 december 2008
Har ni tryckt in kolven med en stor polygrip? smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 089 Inlägg
6 december 2008
emijl skrev:
Expoze skrev:

Hmm vi skruva av bromsoket från skivan, därefter tog vi av skivorna.. Och när vi skulle sätta i dom andra så fick dom plats men vi kunde inte sätta in ditt den?

Du måste pressa ihop kolven på oket för att det skall få plats...

\Lindgren

Random Hero
4 047 Inlägg
6 december 2008
kwansa skrev:

de e ju inte o rekomendera, använd ett riktigt verktyg till de. eller en hylsa

Dog food lid. Backwards

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
emijl skrev:
Expoze skrev:

Du måste pressa ihop kolven på oket för att det skall få plats...

Saken är att vi kom på nu att vi hade glömt att skruva in kolven i oket igen samtidigt som man pressar det lätt inåt. hahahahaha :p

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 december 2008
DusanMandick skrev:
kwansa skrev:

Jag har ALLTID använt poliygrip till vanliga flytande ok. No problems!

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

422 Inlägg
6 december 2008
DusanMandick skrev:
kwansa skrev:

funkar fin fint:P

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Random Hero
4 047 Inlägg
6 december 2008
det är inte rätt o finns ju risk att man skadar kanten på kolven så de skadar oket o då måste man byta det, men de går tongue

Dog food lid. Backwards

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 december 2008
DusanMandick skrev:
det är inte rätt o finns ju risk att man skadar kanten på kolven så de skadar oket o då måste man byta det, men de går tongue

Det är klart att det finns risker, men ska jag vara ärlig, har jag aldrig set tnån som använt något annat än polygrip faktist.. Inte till vanliga ok iaf. smile

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 december 2008
Larsson_Power skrev:
DusanMandick skrev:

Det är klart att det finns risker, men ska jag vara ärlig, har jag aldrig set tnån som använt något annat än polygrip faktist.. Inte till vanliga ok iaf. smile

Mvh Michael!

Därför har jag alltid 2 ok ligger hemma i reserv wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

819 Inlägg
6 december 2008
skruvting? har alltid jag använt mig utav iallafall

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

93 Inlägg
7 december 2008
ja tror fan de till flytande bromsok.  du verkar vara skillad tongue..

Larsson_Power skrev:
DusanMandick skrev:
kwansa skrev:

Jag har ALLTID använt poliygrip till vanliga flytande ok. No problems!

Mvh Michael.

Turbo is the shit =)

Med.lem
3 759 Inlägg
7 december 2008
Vad menar ni med att "skruva" in oket?

Jag har då alltid pressat med en stor poly...

Annars om man vill vara seiös så har ju biltema kommit med en sats för typ 800spänn med typ hylsor till "alla" bilar. Drivs med tryckluft. Låter jättebra tycker jag, men om det funkar har jag ingen aning om.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

5 089 Inlägg
7 december 2008
Mr_EmCom skrev:
Vad menar ni med att "skruva" in oket?

Jag har då alltid pressat med en stor poly...

Annars om man vill vara seiös så har ju biltema kommit med en sats för typ 800spänn med typ hylsor till "alla" bilar. Drivs med tryckluft. Låter jättebra tycker jag, men om det funkar har jag ingen aning om.

vissa bromsar bak (tex audi) har handbromsen i oket.. då måste man skruva in dom + trycka dom nedåt för att få ihop kolven. Men detta är bara bak på vissa bilar. alla bromsok fram kan man pressa ihop som vanligt med en polygrip.

\Lindgren

Sök