3502
Sök

Extraljusen lyser på parkering

40 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jag har fått monterat på tre extraljus i veckan och dom fungerar väldigt bra, jag är toppennöjd, men gissa om jag blev förvårnad när jag vred av till aprkeringsljusen, då tändes extraljusen. Han som har kopplat inte extraljusen säger att han har kopplat dom till bilens original signal till helljusen, men heljjusen börjar ju inte att lysa när jag vrider på parkering, bara extraljusen.

Någon nämde åt mig att Kian som jag har kan vara plusjordad och att det kan bero på det då, eftersom att han har jordat på minus (vilket vem som helst skulle ha gjort). Är det någon som vet om detta kan vara kruxet eller någon som hört något liknande tidigare?

TPFH
/E

332 Inlägg
6 december 2008
Är dom rättkopplade?
30 : Relä - Batteri
85 : Relä - Jord
86 : Relä - Styrström (helljuskabeln till bilens orginal helljus)
87 : Relä - Extraljus

Har han jordat på batteriet eller i karossen? Prova annars batteriet eller jordkabel till orginalljusen

21 761 Inlägg
6 december 2008
Trancequeen skrev:
Någon nämde åt mig att Kian som jag har kan vara plusjordad

Nja, inte plusjordad, det tvivlar jag på iaf. Däremot menade kanske denna "någon" att bilens helljus har konstant plusspänning och att det är jorden som bryts, dvs jorden är "styrspänningen". Så är det kopplat på en del nyare bilar och då får man tänka till lite extra. smile

40 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Trancequeen skrev:
Någon nämde åt mig att Kian som jag har kan vara plusjordad

Nja, inte plusjordad, det tvivlar jag på iaf. Däremot menade kanske denna "någon" att bilens helljus har konstant plusspänning och att det är jorden som bryts, dvs jorden är "styrspänningen". Så är det kopplat på en del nyare bilar och då får man tänka till lite extra. smile

Eftersom att jag är så dåligt insatt i dethär, så vet jag egentligen inte vad det betyder, det du har skrivit. Det enda jag vet är att någonting inte är rätt, och frågan är nu hur mycket jag måste lägga ut på att få det rätt, för jag har pratat med han som kopplade in dom, och han hade aldrig varit med om någonting sådanthär tidigare, och han ville inte börja mixtra, eftersom han inte är en elektriker...

Jag får väl vända mig till någon som kanske vet vad dom gör istället då.

40 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
foborg skrev:
Är dom rättkopplade?

Har han jordat på batteriet eller i karossen? Prova annars batteriet eller jordkabel till orginalljusen

Jag har ingen aning vart han har jordat faktiskt sad

40 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Trancequeen skrev:
foborg skrev:
Är dom rättkopplade?

Jag har ingen aning vart han har jordat faktiskt sad

Vad betyder 30, 85, 86 och 87? Är kablarna märkta på något vis så att en som inte r särskilt insatt kan kika och förstå?

1 749 Inlägg
7 december 2008
Reläet är märkt vid stiften.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök