4129
Sök

Vinge olagliga eller inte?

356 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
har hört att vissa vinga är olagliga som t.ex alu vingar
är det några fler olika vingar som är olagliga?

130 Inlägg
6 mars 2006
Vingar av hårt material som överstiger 3cm från bakluckan och inte har fästen i våda sidor av bakluckan.
Senast redigerat av MM (6 mars 2006)

-=//[b-6]\\=-

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
6 mars 2006
Alla onödiga kommentarer borde också vara förbjudna tongue
Men mitt-monterade spoilrar är förbjudna neutral

edit: stavfel
Senast redigerat av calibra_nox (6 mars 2006)

356 Inlägg
130 Inlägg
6 mars 2006
calibra_nox skrev:
Alla onödiga kommentarer borde också vara förbjudna tongue
Men mitt-monterade spoilrar är förbjudna neutral

edit: stavfel

Vadå?

-=//[b-6]\\=-

694 Inlägg
6 mars 2006
lite böter har ingen dött av ffs..

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
6 mars 2006
MM skrev:
Vadå?

"Alla vingar som gör att bilar börjar flyga är förbjudna"??

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
6 mars 2006
vingen får inte sunas i sidorna och ovanför bilen när du sitter på huk framför bilen, ska vara fäst med genomgående skruv och hålljärn på undersidan så den inte lossnar vid krock. detta är nog också en sån sak som personer ser olika på. polisen tycker de ser livsfarligt ut medans bes tycker de ser okej ut å vise versa.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

356 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
ok men alla värkar ha olika åsikter om det :S

231 Inlägg
7 mars 2006
Så här säger vägverket och ger polisens rätt att eventuellt bötfälla....

Förbjudna anordningar

7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (7 mars 2006)

Rohdin
7 mars 2006
får man ha Cossie vinge så lär man nog få ha en alu....

Wankel
1 080 Inlägg
7 mars 2006
jag tror inte det är nån vits att följa lagarna ang vingar, olika snutar / besiktningsmän säger olika saker hela tiden, det gäller nog bara att ha tur

MDS Västerås

356 Inlägg
7 mars 2006
Trådstartare
9-5 AERO M-06 skrev:
Så här säger vägverket och ger polisens rätt att eventuellt bötfälla....

Förbjudna anordningar

7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

varför ska vägverket  skriva så komplisrat kunde dom inte nya sig med normal svenska

251 Inlägg
8 mars 2006
en kompis besiktade sin audi med en ca 30cm hög aluvinge de va inga prublem tydligen fick han ha vingen bara den inta stack ut för mycket i sidled så den kunde haka i nått

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 mars 2006
sorken skrev:
en kompis besiktade sin audi med en ca 30cm hög aluvinge de va inga prublem tydligen fick han ha vingen bara den inta stack ut för mycket i sidled så den kunde haka i nått

typ de som jag försökte säga innan.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

18 Inlägg
8 mars 2006
StiFf skrev:
jag tror inte det är nån vits att följa lagarna ang vingar, olika snutar / besiktningsmän säger olika saker hela tiden, det gäller nog bara att ha tur

så sant så sant....
man kan bli stoppad av en gris hmm ja mena polis ena dagen
som säger en sak o sen en annan som säger helt tvärtom nästa...

D bästa av allt är ju att båda ALLTID har rätt...
sad

Wankel
1 080 Inlägg
8 mars 2006
sorken skrev:

som sagt, man bör ha turen med sej wink

MDS Västerås

469 Inlägg
8 mars 2006
polaren blev stoppad pga av vingen dock sa de bara att han skulle plocka bort den

137 Inlägg
8 mars 2006
jag kan ju berätta om mina erfarenheter:

4 gånger av 5 så får jag böter (300kr) och måste ombesiktiga bilen (300kr)
(det blir dyrt i längden)
men ibland så blir man stoppad, får blåsa, får visa kort o sen säger dom "flyg lågt vi hörs..."
en gång besiktade jag bilen med bara fästen'a till vingen (2cm höga) och då frågade den tjuriga
gubben vad som skulle vara där? En stor vinge, svarade jag.
Det vart ombesiktning (bara för att jag hade fästen'a te vingen monterade...)

Brake em' down like a shotgun !!!

10 287 Inlägg
8 mars 2006
Det är dock helt OK att ha takräcke och frakta, väl fastsatt, järnspett med spetsarna framåt.

Vinge där man kan göra illa sig är dock förbjudet.

.......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök