Hej
Ber om ursäkt för gnället. Hållit på och traggla för en del sen början av november så.
Haft problem med anti-spin på min Peugeot 307 2.0 Griffe -06 med att ESP-lampan lyser hela tiden vilket gör att anti-spinn inte funkar. ABS- funkar. Och jag kan inte besikta med det felet, och sista besiktningsdag är om 4 dagar.
Efter krångel med Mekonomen som inte kunde få fram exakta felet. Och sen en trip till Peugeot's bilverkstad där de konstaterade "Felkod: U1325-U1125 Avbrott gyrometer". Och "Org.RD: 454917". Där de sa att de inte får tag i ens en begagnad i hela Sverige, men om ny skulle den kosta 12 000:- +moms, vilket är typ vad bilen är värd. Och man förstår direkt att en märkesverkstad inte vill fixa gamla bilar utan sälja nytt. Så jag åkte tillbaka till Mekonomen och de hittade reservdelar och skulle ringa upp dagen efter, vilket var för 5 dagar sen så jag tröttna.
Jag beställde reservdelen tidigare idag för 2650:- inkl frakt och moms, och den är "A-klass"... A+ är nyskick, och är garanterad att fungera.
Det var denna jag beställde:
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … 600/454917FrågornaNu till mina frågor för att underlätta ångesten för de som skall eventuellt hjälpa mig:
* Som jag förstått det sitter gyrometern i mittkonsollen bakom växelspaken? Finns det någon video på detta? Hittar bara videor på sensorer vid däcken?
* Om den byts. Behöver något "programmeras" som bara auktoriserade verkstäder kan göra? Som f.d systemutvecklare har jag svårt att se att något lagras i en sådan device. Kanske räcker med service reset?
Har ni några tips och länkar till videos/guider som gör det tydligt hur man ska lösa uppgiften?
Tack på förhand
Lasse