3065
Sök

PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

336 Inlägg
28 februari 2009
#41
härligt bygge allså kommer bli fett med vrid sen där du!!!tongue

DUBroLLe RoCKER

96 Inlägg
28 februari 2009
#42
Det kan väl inte hända så fasligt mycket om du kör med det större laddtrycket, det är ju en diesel.. *tumme upp* big_smile


210 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#43
dubrolle skrev:
härligt bygge allså kommer bli fett med vrid sen där du!!!tongue

Det får vi hoppas! Tänkte att det kan nog bli en bra 201m "killer" cool

RWD forever & ever!

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
28 februari 2009
#44
Bumse skrev:
Det kan väl inte hända så fasligt mycket om du kör med det större laddtrycket, det är ju en diesel.. *tumme upp* big_smile

På min 325tds hade jag ett laddtryck på 1,4, höll hur bra som helst!

210 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#45
Bumse skrev:
Det kan väl inte hända så fasligt mycket om du kör med det större laddtrycket, det är ju en diesel.. *tumme upp* big_smile

Tack!

Det kan nog ha rätt i! Kanske inte är så farligt men är rädd för hög värmebildning då jag kommer att provköra utan IC och vatten insprutningen. Vet inte vad dessa motorer tål!?

RWD forever & ever!

210 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#46
dieselknackare skrev:
Bumse skrev:
Det kan väl inte hända så fasligt mycket om du kör med det större laddtrycket, det är ju en diesel.. *tumme upp* big_smile

På min 325tds hade jag ett laddtryck på 1,4, höll hur bra som helst!

Topp trycket 1,4 tror jag att den tål utan problem men eftersom det är kompressor kommer jag ha ett laddtryck redan vid tomgång så jag rädd för hög värmebildning pga laddtrycket som kan skada toppen eller dess packning! Toppen skall var känsliga på dessa motorer.

RWD forever & ever!

96 Inlägg
28 februari 2009
#47
Det kanske är att överdriva, men du skulle ju kunna sätta dit en avlastningsventil innan du vet att allt lirar med det laddtrycket på tomgång.


210 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#48
Här kommer en liten lägesrapport!


Har efter lite problem startat min kompressor diesel:)

Fick inte igång den först, pga att insprutningspumpens ställverk har blivit slitet. Men efter att knackat ställverkets hus i sidled fick jag den att gå hyfsat riktigt.

Sedan fick jag lite för lågt laddtryck enligt beräkningarna, men efter hittat ett luft läckage på trycksidan fick jag det att stämma.

Laddtryck vid tomgång (600rpm): ca 0,2bar

Laddtryck vid 4000rpm: ca 1,2bar

Sista problemet jag fick var att remmen till kompressorn ville vandra på remhjulen men löste det genom att byta ett av remhjulen som var den felande länken.

Senare i veckan ska jag bygga vatteninsprutningen och ett enklare avgassystem så att bilen går att provköra en längre sträcka, en bara ett varv runt garaget som jag hittills kört.tongue

Ska även försöka göra en liten film som kan beskriva det underbar ljudet.big_smile

RWD forever & ever!

96 Inlägg
3 mars 2009
#49
Härligt! smile Grattis!

Ska bli mycket intressant att höra hur den låter! big_smile


Bilplåtslagare
24 Inlägg
3 mars 2009
#50
Fräckt! Kul att höra att de lirade med dina beräkningar på "utväxling" gällande remhjulen i förhållande till laddtryck .. smile

Mvh Simon

På sladd genom just din rondell..? =D

107 Inlägg
8 mars 2009
#53
Coolt projekt!


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
210 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#56
Tack alla för god respons!smile

Jo den låter gott, hoppas bara att den går lika bra!  Ska provköra den imorgon och ställa in vatteninsprutet.

///DJ

RWD forever & ever!

20 Inlägg
17 mars 2009
#57
Nå, hur går det? Fått igång vatteninsprutningen än?

Blir nog riktigt häftigt!

Bilplåtslagare
24 Inlägg
29 mars 2009
#58
Säger väl som användare ovan .. smile nyfiken som bar'e den .. wink fått de att lira med insprutet och så .. ? tongue

Mvh Simon

På sladd genom just din rondell..? =D

210 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#59
Jo ska ställa på den i veckan och ut å köra i vanlig trafik för fösta gången med den "nya" motorn, nu när snön är borta.

Planerar för att börja skruva med E30in snart också. Ska i med bur och sedan regbesiktiga innan eller i Maj.
Sedan åker kompressorn och den bättre pumpen på!

Var tar all tid vägen??? hmm


///DJ

RWD forever & ever!

50 Inlägg
30 april 2009
#60
Nå hur gick de?

Skulle gärna villja se bygget lite mer detaljerat speciellt med vatten/methanol sprutet, var du har kopplat in de osv.

Hur har du gjort med manöverspänningen?
Har du en knapp i kupén eller har du någonstans monterat ett termostat som sen går vidare till et relä?

Tycker du har lyckats skitbra smile

Någon som vet om man skulle kunna använda en intercooler istället för det här vatteninsprutet o ge lika bra resultat?

Saab rostar, BMW rasar, Volvo är det enda som håller när man gasar!


Sök